diskus som dør......

hva skal eg gjør får og blitt kvitt lange tråer som henger på diskusene mine? eg bytter 50% vann anna kvar dag. har hatt dei i snart et år. og har ikke sett dei så slappe i fisken før. dei driver og kløre seg inn te planter, men har ikke hvite prikker...

HJELP....sos.......
les sykdoms artikelen og se om noen av sykdommene passer.

Flyttet tråden til sykdomsforumet, discus skal aldri postes under nybegynner. Hvis nybegynner er korrekt så har man allerede der gått på en smell DD

Når discusen begynner å klø seg så kan dette tyde på flagellater. Siden du sier at du bytter 50 % vann annenhver dag så burde vannkvaliteten være ok. Det kan være at de reagerer på kloret i vannet hvis du ikke mellomlagrer og lufter det før du har det inn i karret.

Gi oss noen ord om karstørrelse, filtrering, temperatur, vannverdier osv. Har de vært medisinert mot noe før?. De lange trådene er disse syltynne?
Jeg spør for å kunne sjekke om det er kroppssekretet på discusen. Hvordan er pustefrekvensen på de. Du sier at de er et år, men er de fullvoksne?

eg pleier ikke og lufte vanne i karet. 29grader 300L Har 6stk diskus. og 30 kardinaltetra. bruker to utvendige pumper. men eg har ikke sjekka klor i vanne . kan se ut som dei har ein hinne på utsiden ja. skal prøve og få tatt et bilde

Som første ledd kan du prøve og bytte rundt 20 % hver dag. 50 % i en smell kan bli noe drygt med tanke på klor. Da er det bedre å bytte mindre, men oftere siden du ikke lufter vannet. På denne måten vil klormengden bli mindre samt at den er luftet ut før du har byttet igjen.

kossen kan eg sjekke klore i vanne? kjøpe uvlys og fuanol. fiskebutikken sa at det sko hjelpe. men skal eg heve tempen i kare mens eg har medisinen oppi?

Ikke hev temperaturen da du ikke er 100 % sikker på diagnosen. Er det en soppvariant vi heving av temp forskynde prosessen og det ønsker du ikke.

Det er ikke behov for å måle klor, det er nok å være klar over dette slik at man ikke er for hard på labben med vannbyttene. Ellers er det bare å ringe det lokale vannverk så får du verdiene hos dem.

Hvilke filter har du til karret?. Er disse godt nok dimensjonert kan du klare deg med 30% vannbyte annenhver dag.

fuanol, skriveleif eller?
det står faktisk furanol på flasken. eg har 2stk. JBL.dei skal skifte 700L i timen?? men eg håper at Uv-lyse hjelper oxo.det kosta nå litt!!!!!!. faktisk så synes eg noen av fisken er bedre allerede..
Kai-Are Bringedal
det står faktisk furanol på flasken. eg har 2stk. JBL.dei skal skifte 700L i timen?? men eg håper at Uv-lyse hjelper oxo.det kosta nå litt!!!!!!. faktisk så synes eg noen av fisken er bedre allerede..

JBL Furanol hørtes bedre ut

700X2 i timen er nok i massevis. UV lyset tar knekken på ulumskheter som flyter med vannet. Desverre flyter ikke discusene forbi UV-lyset.

Husk at du ikke skal kjøre UV-filter samtidig med medisinering. Dette ødelegger de fleste medisiner, og da er man like langt
Kai-Are Bringedal
der er den som er værst rammet :(

Ojda, den så ikke bra ut.... men det var virkelig enorme øyne på den vesle tassen? Har den ikke vokst som den skulle? Hvor gammel er den egentlig?
vett du ka, det leste eg oxo nettopp. holder på og bytte vann og medisinere på nyttnå
hmmmmm
dei ser kje bedre ut ennå... har bytta vann og tatt av uv-lyst. så har eg heve medisin oppi på nytt... hrmf asså...
Syntes fiskene dine ser noe små ut, med tanke på alderen...
Jeg ser ikke bort i fra at fiskene dine har båret på ymse parasitter hele\ store deler av livet, og dermed har din noe beskjedne vekst.

Forresten; er det Juwel-panorama kar du har?
hmmm. eg tror det er et juvele panorama. eg har arvet det av min pappa. han har starta med saltvann heller... og da fekk eg det gamle akvariet av han......ja. det kan stemme at fiskene mine har vært syke siden eg fekk dei. pga nå begynner noen og bli fine i fargene, ein som ikke vill bli frisk ser det ut som
kanon, nå er dei mye bedre alle sammen. ser ut som det virker ja
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap