Parasitt eller sykdom?

Uff! Nå er det noe galt i karet mitt. Problemet er akutt avmagring. Har målt vannverdiene, men alt ser ok ut (ph, nitritt, nitrat, kh, gh og co2).

Fiskene ser fine ut den ene uka, og så bare noen dager etterpå så er de syltynne og slappe. Jeg har nå avlivet tre danioer og en ancistrus. Mulig jeg må ta to til...
Jeg forer ikke for lite. De friske fiskene er i veldig godt hold. Ser det ikke bare på buken, men at kjøttet mellom ryggraden og ryggfinna er kraftig og fint. Så her er det enten eller...

Jeg mistenker parasitter, men har ikke sett andre tegn enn avmagring. De jeg har avlivet, har også vært slappe.

Finnes det andre sykdommer med akutt avmagring?
Jeg kaller det akutt, siden det går så fort fra et velfødd utseende til total avmagring. Skremmende!
Dette høres ikke akkurat morro, eller lovende ut. Totalt avmagring på en uke, er svært kort tid.
Eneste jeg kan forestille meg som er i stand til dette, mens fiskene lever, er parasitter, av ulike slag.

Men hvilke parasitter som gir disse tegnene er jeg svært usikker på- tarmparasitter gir avmagring, men ikke slik som dette tilfellet. I alle fall ikke de vanlige.

Siden fiskene nå er skinn og bein, er det vel strengt tatt så liten sjangs for at de noensinne vil kunne feite seg opp igjen, at jeg selv ville avlivet de.
Alternativet er å rett å slett prøve seg med medisiner mot tarmparasitter.
Jeg ville nok kjørt på med både metro og dewormer bits til disse.
Jeg har fremdeles noen feite fine fisker igjen i karet, heldigvis.... Tror jeg vil prøve flubenol 15. Håper ikke det blir stoppet i tollen...
Har sendt deg mail. :0)
Ok, Takk. Svar er sendt også
Tilfeldig bekjentskap
© Akvafil
Reklame for plussmedlemskap