Noen som vet om en fisk det er ganske enkelt å få yngel på? (ikke levendeføder eller maller)

Jeg tenkte å kanskje prøve Ciklide, men er ikke sikker. Jeg har et akvarie på 54 l, og der trenger jeg fisk når de andre flytter. Noen som har noe tips?

Er det vanskelig å få yngel på Sommerfugl Ciklide?

Det må selvfølgelig ikke være en Ciklide da
Et palettcilide par kan gå i en passelig innredet 54l, og de er ganske greie å få yngel på.

Men kun et par i en 54l og ikke for mye steiner og røtter, bare littegrann ellers blir det litt trangt.
Palettciklide var jo veldig søt da!

Men hva trenger disse?
Hvilken mat skal jeg gi de?
Hvilken planter skal jeg kjøpe?
Legger de egg i huler? Hvordan huler?
Trenger de mye oksygen i vannet?
Hvilken sand/grus? Jeg har en sånn brun grus, kan den brukes?

Spiser de ungene sine? Eller er de veldig glad i ungene?

Hvis jeg kjøper en gutt og en jente, blir de da et par? Eller må jeg kjøpe noen som allerede er et par?

Hva skal yngelen mates med?

Ble veldig mange spørsmål, men håper noen kan svare
fiskeren
kampfisk kansje

Nei, gidder ikke kampfisk! Har ikke så mange akvarier at jeg kan skille alle guttebabyene! ;P
Fiskeelsker!
Palettciklide var jo veldig søt da! Men hva trenger disse? Hvilken mat skal jeg gi de? Hvilken planter skal jeg kjøpe? Legger de egg i huler? Hvordan huler? Trenger de mye oksygen i vannet? Hvilken sand/grus? Jeg har en sånn brun grus, kan den brukes? Spiser de ungene sine? Eller er de veldig glad i ungene? Hvis jeg kjøper en gutt og en jente, blir de da et par? Eller må jeg kjøpe noen som allerede er et par? Hva skal yngelen mates med? Ble veldig mange spørsmål, men håper noen kan svare ;)

Søte ja, men veldig aggresive.

De trenger mat, vann og en hule å leke i. Kokosnøtthuler er som regel veldig godt likt.
De spiser det meste av mat, mine har i allefall ikke være kresne av seg.
Tror ikke de bryr seg om hva slags planter du kjøper.
Ja, de legger egg i huler (kokosnøtthuler er som sagt populære)
Ikke mer oksygen enn vanlig.
"Brun grus" kan være så meget, men hvis det er vanlig akvariegrus er det nok helt greit.
De spiser ikke egne barn.
Du er ikke garantert et par hvis du kjøper en han og en hun, men sjansene er veldig store. Jeg ville spurt i butikken om jeg evnt kunne kommet tilbake med den ene hvis de bare begynte å slåss, og få en ny.
Hannen må være større enn hunnen.

Hvis du tar et søk på "palett" i forumet får du nok vannvittig mange treff med masse info om disse fiskene
Takk for svar

Men er de så aggresive? Mener du at de kan skade hverandre? :s

De er veldig aggresive under lek, og skulle de ikke gå sammen som et par kan se selvsagt skade hverandre.
Paletter i en 54L får ikke min annerkjennelse... Dette er en art som blir såpass stor, at den etter mitt syn trenger betydelig mer plass.
Du skal jo også ha plass til å fø opp yngelen til salgbar størrelse.
MC Darup
Du er ikke garantert et par hvis du kjøper en han og en hun, men sjansene er veldig store. Jeg ville spurt i butikken om jeg evnt kunne kommet tilbake med den ene hvis de bare begynte å slåss, og få en ny.

Det kan bli et lite problem å levere de tilbake! :S
Jeg bor en time unna nærmeste dyrebutikk!
(jeg tenker på for fiskens skyld)
Men vet dere om noen andre fisker som er lett å få yngel på da? Vil at fiskene skal trives

Kan jeg kanskje ha Boliviansk sommerfuglciklide? Eller Sommerfuglciklide?

De er jo ganske små er de ikke?

De har sånne i Tromsø, så de kan jeg i alle fall få tak i
Sommerfugl ciklide har ikke jeg fått til, da de er veldig vanskelige synes jeg.
Bolivansk sommefugl vet jeg ikke noe om, de skal være lettere..
Marknor
Sommerfugl ciklide har ikke jeg fått til, da de er veldig vanskelige synes jeg. Bolivansk sommefugl vet jeg ikke noe om, de skal være lettere..

Vet du om noen andre fisker som er lett å få yngel på? Som kan bo i et akvarie på 54 l.

Kanskje en apistogramma- type?

Sjekk i fiskebasen
Inaktiv bruker
Leste en plass på nettet at Kakaduene skal være en av de apistogrammaene som er lettest å få yngel på. Her har jeg ikke fått noe enda, men hunnene mine tror jeg er litt for ung enda. Fine fisker, men spesielt hunnene mine er utrolig hissig på de andre fiskene i karet. Jager hele Corydoras stimen selv om alle coryene er omtrent dobbelt så stor.
Også spørsmål igjen, hva trenger Kakadueciklide?
Hvilken mat skal jeg gi de?
Hvilken planter skal jeg kjøpe?
Legger de egg i huler? Hvordan huler?
Trenger de mye oksygen i vannet?
Hvilken sand/grus? Jeg har en sånn brun grus, kan den brukes?(altså en akvarie grus da)

Spiser de ungene sine? Eller er de veldig glad i ungene?

Hvis jeg kjøper en gutt og en jente, blir de da et par? Eller må jeg kjøpe noen som allerede er et par? Eller blir de ikke par i det hele tatt?

Kan jeg ha to Kakadueciklide i en 54l?

Hva skal yngelen mates med?
Les om dem i fiskebasen, ikke bare spør her. Det meste av det du spør om står der.

Carnivore

Kjøtteter. I akvarium spiser den levende og fryst fôr, men også tørrfôr. Veldig glad i røde mygglarver.

Det står i fiskebasen og det burde du ha lest før du spurte
Jeg har allerede lest det, men tenkte kanskje noen hadde noe andre tips om hva de liker å spise som ikke står i fiskebasen.
Inaktiv bruker
Som nevnt over finner du svar på det meste du spør om i profilen til fiskene. De skal ha finkornet sand, sør-amerikansk biotop med røtter og sør-amerikanske planter og gjerne noe løv av et slag.
Hulene kan være laget av det meste, men kokosnøtthuler passer bra.
Du kan gi de ciklide granulat av den fineste typen, flakfør, mygglarver osv. De spiser det meste.
De trenger nok ikke mer oksygen i vannet enn annen fisk.
Tror ikke det er noe problem at de spiser ungene, men de blir utrolig hissig når de passer på egg og yngel.
De skal egentlig leve i harem med en hann og flere hunner, altså en 2-3 stk. Men ifølge det jeg har lest flere steder på nettet går det fint med bare en hunn også så lenge det er mange gjemmeplasser og hunnen ikke er veldig liten.
Yngel fôr vet jeg fint lite om, går sikkert an å fore de med det samme som man forer annen yngel med. Artemia o.l.

Skal du ha dem i en 54 liter så bør de helst være alene, eventuelt sammen med en liten fredelig tetrastim, som garantert kommer til å få juling når det blir lek.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap