Oppdrett på cory - teknisk utstyr (side 2)

Når det gjelder Habrosus er det lettest å dekke halve akvariet med javamose og la dem klare seg selv. Dette gir som regel best resultat da yngelen "beiter" på javamosen. Dette benytter jeg på Corydoras pygmaeus og Aspidoras med godt resultat. Dette er en liten corydoras og begynne å plukke egg er nesten umulig.

Helge Waldeland
Når det gjelder Habrosus er det lettest å dekke halve akvariet med javamose og la dem klare seg selv. Dette gir som regel best resultat da yngelen "beiter" på javamosen. Dette benytter jeg på Corydoras pygmaeus og Aspidoras med godt resultat. Dette er en liten corydoras og begynne å plukke egg er nesten umulig.

Kan tenke meg at det er problemer i forbindelse med å forsøke med sanking av egg fra dverg-artene ja.

Jeg benytter java i mine oppdrettskar.
Det er så artig å se hvordan yngelen piler opp og ned inni mosen og virkelig koser seg med for og mikroorganismer. Det ser virkelig ut som om de jobber for maten, og er veldig aktive.
De er ca 2 cm nå. Har vokst mye siden jeg fikk dem, så noe rett gjør jeg da. Kanskje de begynner å nærme seg? Så to stykker som raste opp og ned ruten i går.
Javamosen er det værre med, den vokser svært sakte og dårlig hos meg så kan andre planter gå? Har noen andre jeg tror kan brukes som guppy yngelen min beiter på ( er det umulig å bli kvitt guppyer? Fåt ikke ut alle uansett hva jeg gjør, de dukker opp igjen til stadighet.)

Tenkte på å sette opp en 40-60 l i morgen og gjøre den klar for dem. Så skal jeg prøve på å i stedet for sand eller bar bunn tenkte jeg på eikeblader. Dette har vært bra for andre yngel også. Men hvor lenge skal jeg la dem gå i dette karet?
Til jeg ser egg? yngel? La dem gå noen dager og håpe på det beste?

De andre artene jeg har drettet er som en klokke. Jeg ser lett når de begynner, og hvor de ulike hunnene legger egg. Noen foretrekker glasset, andre en lav sverdlignende plante, en annen gress. En liker eplesnegl :P Så jeg er ganske satt i vanene her, og lar dem leke i selskapskaret og tar ut så mange egg som jeg ønsker.

Dette blir spennende. Skal også prøve å få til en gruppe Brochis splendens når de har slått seg til ro og fått i dem litt mat.
Hurra Egg på Corydoras Sterbai!
Nå fant jeg akkurat 12 + egg hos sterbai'ene. Flyttet 6 av dem i går over i 375 literen min, men det var de 6 som da var igjen i 63 literen som la egg. Regner med at de har lagt dem i dag

Har lirket eggene opp av 63 literen og over i egnet gjennomsiktig plasbeholder. Brukte litt vann fra akvariet de stod i. Er reker og endlers guppi i karet så jeg fant ut at de burde fjernes om de skulle ha en sjangs.

Noen av eggene hang på vallisneria planteblad så jeg tok likegodt hele bladet med. Skal jeg prøve å pille dem av og kaste bladet eller kan de ligge på der? Er litt usikker på om eggene på bladet blir helt dekket av vann da bladet flyter opp.

La en strømpe med torv oppi sammen med eggene og luftestein. Duger det?
Det høres helt flott ut det, Elin ;0)

Eggene kan du bare la henge på bladet dersom det er mulig å snu det slik at eggene henger ned i vannet? Ellers kan du rulle dem forsiktig av. Lykke til!
Er skruvallisneria.., får prøve. Er så gøy for meg dette
Nå etter 7 dager ser jeg ett lite yngel, men det var alt :s Har plukket ut to hvite egg ellers er de andre ganske så brune.

Er vel rundt 22 grader i vannet, er det normalt at det tar 7 dager eller mer? Eller skal jeg gi opp hehehe.
Med 22 grader synes jeg du skla gi eggene en dag, eller to til. Gratulere med en liten krabat!
Det ble 5 stk søte små. De har nå vært ute av skallets trygge vegger 4 dager i dag og jeg har klekt artemia i 2 dager. Ser ut som eggesekken er borte i dag.

Lurer egentlig på hvor ofte og ikke minst hvor mye artemia jeg skal gi dem?

Og så lurer jeg på om jeg skal gi artemia før eller etter jeg har puttet dem i den nye beholderen med reint vann?

Jeg lurer også på hvor fort vokser de? Når begynner de å spise andre ting enn artemia? Jeg har slik avskalled artemiaegg, kan jeg gi dem det om en stund kanskje?

Siste tingen jeg lurer på er jeg har kjøpt min artemia hos webzoo tror jeg. Den kom i slike vakumpakkede sølvposer. Jeg er artemianovise, men jeg syns ikke det blir så mange svømmere av dette her. Er det noen bedre artemia jeg bør kjøpe?


Hei, og gratulerer!
Da jeg brukte rene beholdere til oppdrett (bruker som du sikkert vet innredet klekke- og oppvekstkar nå), pleide jeg å bytte vann før hver foring. Du behøver forsvinnende lite artemia til fem yngler, men akkkurat hvor mye må du nesten bare forsøke deg frem til. De kan også spise finknuste for-tabletter, og flakfor som du bløter i litt vann (slilk at det blir en tynn velling) om to-tre dager (i følge Ian Fuller og gjengen), noe jeg selv gir med stor suksess. Jeg bruker ikke levende artemia, men forer med tørket avskallet artemia.

Jeg har hørt rykter om at den typen artemia, pakket i folie, ikke har like høy klekkeprosent som annen, men at det hjelper å tilsette en ts natron under klekkingen.

Lykke til videre med de små!
Hvor gamle bør ynglen være før de får ett mer permanent hjem med sand og ett luftfilter? Mine er vel nesten en mnd og jeg skulle gjerne hatt "klekkekaret" deres til nye cory'er..
Som jeg har gjentatt sikkert til det kjedsommelige, så klekker jeg mine i ferdig innredede kar, og på den måten slipper jeg å gå tom for plass til nye egg :0) Jeg putter rett og slett bare eggene i karet sammen med ynglene som er av forskjellig størrelse, og resten går av seg selv. Når ynglene er rundt to-tre måneder (avhengig av størrelse), så flytter jeg dem over i karet med de voksne individene.
Jeg ville nok ikke puttet yngler som har klekket og vokst opp i egne rene beholdere opp i innredet kar før de var ca to-tre måneder heller.
mugg...
vet tråden er gammel, men kan jo prøve å se om jeg blir noe klokere...
jeg har fått til cory egg.. å disse har jeg puttet i en aquabox sammen med en brusestein...
å siden de er i konstant bevegelse, vil de da muggne forde??
har scalare egg oppi der og som er ca like gamle som cory eggene...
å når det gjaldt de fikk jeg bare beskjed om at de skulle være i bevegelse..
Noen ganger mugner eggene uansett hvor mye sirkulasjon man har i karet. Dette kan komme av at eggene ikke er befruktet. Andre ganger kan man oppleve at alt av egg klarer seg fint selv om de er i et kar nesten uten sirkulasjon av noe slag. Derfor heller jeg til teorien om at det helst er når eggene ikke er befruktet at de mugner.
takk for svar... de eggene jeg har er blitt litt gjennomsiktige med en hvit liten prikk inni nesten alle... vil det si at de er befruktet??
aia88
takk for svar... de eggene jeg har er blitt litt gjennomsiktige med en hvit liten prikk inni nesten alle... vil det si at de er befruktet??

en hvit prikk er desverre ikke noe godt tegn.Da er de gjerne ikke befruktet. De skal være som sandblåst glass, litt gyldne, og etterhvert vil du se sorte prikker i dem. La dem være noen dager til, eller forsøk å legg inn bilder her.
Plukker en tråd
Hei jeg plukket opp denne tråden oppdaget i dagtidlig at jeg hadde fått en del cordyyngel men du verden så små de er . Hvilket for kan jeg gi de har bare babyfor og flytende liquifry.
"Babyfor" kan de ta, bare å bløte det og få det til å synke i nærheten av bunnen. Yngelen beiter der. Hvis det er en type corydoras som helst vil ha levende (artemia), så må du nok til med det.. Liquifry har jeg ikke prøvd, men det er da artemia i den? Spør på butikken om de ikke har tørket, avskallet artemia, det tar de også. Bare husk å bløtlegge foret, sånn at det synker, evt knus det finere om det er ltt stort (f.eks discusgranulat, har brukt det også, med stort hell). Ville prøvd det jeg "kom over", siden de langt fra har vondt av variasjon. Ellers finner de jo endel på egen hånd, om du har mose og sand i karet de går i? I en bar boks finner de jo langt mindre selv.. fordelen er jo at det blir mindre arbeide. Hvis de ble klekket idag har du tid nok til å starte med artemiaklekking, sånn at maten er klar når de er ferdige med plommesekken Hvilken type corydoras er det du har?

EDIT; En uhorvelig mengde skrivefeil på den korte teksten!
Hvilken cordy det er vet jeg ikke har 18 individ gående i et kar på 90 liter så det er umulig å vite og karet yngelen går i er en bb kar kun en brusestein oppi.Får ikke tak i artemenia før neste uke så jeg får prøve det jeg har. Takk for svaret.
Hallo i dag tok jeg flere egg og satte de over i bb karet de ynglene som er der fikk flytende liquifry og det ser ut som de liker det, men på flasken står det at de skal ha mat 2 - 4 time stemmer det .
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap