Hyperaggressiv apisto

Jeg kjøpte to apistoer på lørdag. A. nijsseni. Siden dette er første gang jeg har apistoer, er dette ukjent terreng for meg. Hvor aggressive er apistoer egentlig? Jeg puttet i karantenekar, sammen med coryene, og det var et heller dårlig valg. Den ene apistoen min er helt vanvittig. Den er minst like ille som paletter med yngel, om ikke verre! Den jager absolutt alt og alle, og har tydeligvis vært tøff med den andre apistoen. Den har nemlig allerede barbert halen til den andre apistoen. Hva i alle dager skal jeg gjøre med denne aggresjonen? Jeg har ikke plass til å putte den i et akvarium for seg selv. Noen som har råd her? Jeg antar at jeg må leve med en sånn aggresjon. Den forsvinner ikke akkurat av seg selv. Er dette typisk for apistoer? Er dette typisk for denne apistoarten? Eller er dette kun denne ene apistoen som har gått amok?

Min erfaring med nijsseni er dessverre den samme.
De mest aggresive ciklidene jeg har vært borti. Den ene hunnen drepte to hunner bla.
Jeg har en han
og han jager palettciklider, men ikke mer enn ut av "huset" sitt. Ellers så er han inne for det meste. Sjelden gang jeg så han gikk ut for å spise. Kampfisker er på en måte mer veloppdrag enn dvergciklider De skiller jenter og gutter. Dvergciklider derimot, alle sloss mot alle.
Den mangler ihvertfall ikke selvtillit. Det er en knøttliten fisk, men har null respekt for de andre. Jeg antar at det ikke vil hjelpe å putte den sammen med annen og større fisk? Det eneste alternativet er å putte den i 180-literen min. Der er det ingen fisk som er små nok til at de blir for plaget av den lille hussigproppen.
Da jeg fjernet sinnataggen, ble den andre apistoen, den som mista halen, aggressiv. Små hissigpropper, dette her!
A. nijsseni er helt spesiell til Apistogramma å være, med tanke på aggressivitet, ja.

Les Tom C sin post om den arten her
Takk for svar. Det var grei beskjed og det forklarer saken, ja. Og var ikke helt etter planen (det står ittno om dette i fiskebasen). Da får jeg plutselig et aldri så lite plasseringsproblem...igjen! Jeg må visst hente opp flere av 85-literne mine. Problemet er vel egentlig at jeg ikke har plass til flere akvarier før jeg får kjøpt flere deler til reolen. Og jeg får ikke kjøpt flere deler til reolen før jeg har råd til det, og det er lenge til, det. Sukk...
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap