Kan noen si meg hva slags fisk dette er?

I butikken sa de at fisken het Frukt Piraya. De spiser frukt, alle plantene våre og død fisk. Skulle så gjerne visst mer om fisken.
For meg (som ikke er noen "kjenner" av de forskjellige piraya-artene), ser dette ut som det som som oftest selges under navnet "piraya" i Norge , den såkalte Rødbukspirayaen; Pygocentrus nattereri.

En territorial rovfisk som ikke bør gå sammen med andre arter, og som neppe lar noen planter overleve i karet heller. Les mer i fiskebasen.
Tror ikke det,men...
Trodde først det var det slaget, men de spiser jo ikke de andre fiskene i karret?? Men de ligner jo veldig da..
For meg ser dette ut som en slekning av pirayaen som går under navnet "silver dollar" (latinsk navn vet jeg ikke) Dette er også en tetra art, de blir store og er stimfisk.
I motsettning til pirayaen er disse planteetere og kan lett rasere et plantekar på kort tid.
Jeg synes ikke det ligner på "silver doller".
Mulig jeg bommer på navnet, men de ligner veldig på de store tetraene jeg har sett før som spiser planter. Muligens det er de som bare blir kalt skivetetra også.

Inaktiv bruker
Skivetetra er silverdollar på engelsk. Finnes to arter, en som spiser planter og en som spiser kjøtt og er helt "spinnvill" og flyr frem å tilbake i et hinsides tempo.
Den nede i høyre hjørne ligner på skivetetra/silverdollar. De andre tror jeg må være natteri, vanlig rødbukpiraya.

Den eneste pirayaen som spiser frukt/planter er "fruktpirayen" pacu. Men bildene i basen lignet ikke så fælt.

Rødbukpiraya

Den plantespisende skivetetraen

"Fruktpiraya", Pacu
svar
For meg ser dette ut som en slekning av pirayaen som går under navnet "silver dollar" (latinsk navn vet jeg ikke) Dette er også en tetra art, de blir store og er stimfisk. I motsettning til pirayaen er disse planteetere og kan lett rasere et plantekar på kort tid.

Er det denne du tenker på? Synes ikke likheten er slående for å si det sånn;D

Liz H
For meg (som ikke er noen "kjenner" av de forskjellige piraya-artene), ser dette ut som det som som oftest selges under navnet "piraya" i Norge , den såkalte [B]Rødbukspiraya[/B]en; [I]Pygocentrus nattereri[/I].

Jeg heller også til denne id'en, men som Liz er jeg ingen kjenner

Tone Øvrebotten
Trodde først det var det slaget, men de spiser jo ikke de andre fiskene i karret?? Men de ligner jo veldig da..

Jeg mener å huske å ha hørt et eller annet sted at piraya er veldig skvettne og pysete fisk. Hvis de er relativt nye i karet så er det kanskje mulig at de føler at de ikke har helt "kontroll over karet"?
Og at de derfor ikke spiser de andre fiskene...

Bare en liten teori her, men som sagt så er jeg så absolutt ingen ekspert.

Mvh Sondre.

*Edit* Ser det kom noen svar mens jeg skrev her ja
Colossoma brachypomus heter denne kroppen. Selges ofte under navnet Pacu.
Planteeter. Max størrelse ca. 45 cm.
Har ingenting med piraya å gjøre. Andre innbyggere i karet ditt er helt trygge, men plantene kan få det hardt.

Den fruktpirayaen det er snakk om er Colossoma macropomum.(svart pacu). Denne blir ca 90 cm.
Takk for alle svar
Jeg har tre slike fisker i karret mitt. Mulig det syns dårlig på bildet, men de er like Jeg tror selv ,etter svar fra dere at det er Rødbukspiraya. Men de spiser død fisk, er utrolig fine. Har tydelige tenner og spiser all frukt. Håper de ikke blir så altfor store. Jeg har et karr på 340 liter. Takk igjen for alle svar
Beklager sent svar, men nei, du har ikke rødbukpiraya. Bildet du la ut i første post er definitivt av pacu. Disse blir ofte kalt "fruktpiraya", men som nevnt tidligere i denne tråden har de lite med piraya å gjøre. De blir dessuten alt for store til å ha i vanlige akvarier. Vokser fort gjør de også.

Du bør heller ikke føle deg helt trygg på at de ikke spiser annen fisk, det er mange med pacu som forteller at de kan forsyne seg av det meste som får plass i munnen.
Frukt piraya
rødpacu,som den også kalles, er ingen søt å snill fisk, den er omnivore i matveien,dvs at den forsyner seg av det den finner av planter, fisk etc,.. de blir store ,. og trenger kjempe go plass,. det at noen sier at de ikke har noe med pirayaer å gjøre, stemmer ikke, da de er nært beslektet, fruktpirayaen lever sammen med vanlig piraya i de store elvene i Amazonas,. og den får være i fred av predatorer nettop av den grunn at den har "kamuflert" seg som en rødbukspiraya,. Men pass på fisken dine den rensket raskt opp hos meg
Må skape litt mer forvirring. Jeg tror ikke det er en Colossoma brachypomus.
CB som liten likner til forveksling på serrasalmus natereri. SN ble tidligere år kalt falsk piraya. Men så ble SN omdøpt til Pygocentrus nattereri.
Pygocentrus familien består av mange ulike pirayatyper, og den du har er den vanligste i salg i Norge, altså nattereri, trur eg.
Den såkalt ekte piraya'n heter vel Pygocentrus piraya. Har ikke så mye prikker, selv som liten. Er veldig rød i buken og stor i kjeften.

Holdt selv nattereri for noen år siden. Flott fisk. Men vanvittig rå hvis den ikke har optimale forhold. Angriper lett annen fisk og eter den opp. Jeg fikk mine som søte små 3 - 4 cm. Når de nærmet seg 8 - 9 cm angrep de hverandre med helt fatale følger. Jeg hadde for lite akvarium.
De er veldig skvetne og angriper ikke hvis du stikker hånda oppi akvariet, når de er små. Men tennene er sylskarpe, og jeg ble en gang bitt av en når jeg skulle flytte den med hoven. Stort hull i hoven, og manglet et stykke av fingeren. Au.
Gammel tråd dette. Men for å endelig gjøre slutt på forvirringen, så kan jeg bekrefte at de fiskene på bilde først i posten er Pacu. De selges ofte som P.Nettereri i butikker, siden de ligner litt. For de som har litt erfaring, er det en smal sak og skille disse.
Ryggfinne, plassering og form på munnen og øyeplassering, er de letteste måtene å skille disse på. De forandrer seg veldig i farger etter som de vokser, og ligner lite på de voksne eksemplarene. De spiser planter og "kadaver". Kan også ta mindre levende fisk.

Her er det tydelig forklart..

Hver forsiktig!
om det er rødbukpiraya så ALDRI stikk hånda ned i vannet!
Silver pacu
dette er en silver pacu, og den spiser opp og ødelegger de fleste planter med sine skarpe tenner, jeg tror også den spiser små akvariefisk også.
Pacu
De heter pacu, har fått dem selv engang, de solgte meg dem som piraya, men de spiser alt. Men gjerne frukt, nøtter og kjøtt/fisk.
Men blir kjempestore, som i over 50cm

Plussmedlem
Hei, Kevin.

NB - gammel tråd.
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap