Nytt lysrør til 160 l. og div planter

Trenger hjelp til å velge lysrør. Akvariet har målene 100*40*40. Har desverre et orginalt dårlig armatur og dette tar bare 1 rør. Røret må være 90 cm.

Har masse planter av alle mulige slag. Hvilke vet jeg ikke pga manglende merking fra butikk. DIY CO2 annlegg som har gått 1 ukes tid. (Ingen tegn på Oksygen fra plantene). Gjødsler med Tetra PlantaMin (10 ml pr uke). Vannbytte hver 3. dag.

Helt grønn på hvilke lysrør jeg skal ha, men hovedoppgaven blir å få plantene til å trives.

Eventuelle andre tips for å bedre lys og planter mottas med takk.
Ingen som vil annbefale meg et lysrør?
Inaktiv bruker
LifeGlow II kanskje? De har det på tropefisk.
Ellers så kan du vente til Frank Angell kommer innom, han har god peiling på slikt og kan helt sikkert komme med noen gode velbegrunna forslag
Jeg er helt enig med Johan; Life-gloII er det beste røret for ditt kar.
Desverre vil kun ett av dette ikke være tilstrekkelig, uansett hvordan man snur og vender på saken, til å få en gjennomsnittlig akva-plante til å trives spesielt godt. Du er tross alt nede i under 0,2 W\l lys. Har selv ikke mindre enn 3x30W lys over karet i racken, som er ca samme målene sin du har.

Jeg ville nok satt inn flere rør, spesielt siden du kjører med Co2 i tillegg. Er rett å slett redd at det kan bli for mye Co2 med tanke på lys, og da kommer algene...
Takk for svar.

Til å begynne med har jeg koblet av CO2 anlegget som nevnt pga manglende lys. Det gikk jo greit. Men så kommer det store da. Finne større armatur. Ikke funnet noe armatur som passer mitt kar med fler enn 2 rør. Fant bl.a. disse (Er vel samme produkt tror jeg):





Disse ligger i tillegg i "riktig" prisklasse.

Har som sagt ikke noe greie på dette. Vil det armaturet jeg linket til holde? Eventuelt kan jeg montere et rør til i det? Mener å ha lest noe om det her et sted.

Takk for all hjelp til en som lever i mørket
Sett meg litt mer omkring jeg da og da dukker det opp fler spørsmål.

Vil det være mulig å montere Arcadia lysrør reflektor i denne, og eventuelt Arcadia lysrør sett? Og hva er forskjellen på IP 44 og IP 67?
Sette inn dette i det gamle armaturet da?
Og kanskje sponset på meg ett par reflektorer.
Da er du oppe i 1,159kr, pluss lysrør
Her har du nå komplett T5 armatur, med reflektorer, og rør

Da må jeg spørre litt igjen jeg da. Forskjell på T8, (er det det som er "vanlig" lys), og T5 da?

Og på den siste linken i forgie innlegg. Med et komplett T5 armatur. Skal dette henges over karet, og skal jeg fortsatt bruke dekkglass da?

Dere får bare bære med meg alle spørsmålene. Så blir jeg nok klokere tilslutt jeg også.

Det som kanskje er baugen, er vel mer pengene enn tilgjengeligheten?

Aqualine presitge armatur, med plass til hele 3*39W T5 rør. For å sammenligne med det du har i dag; dette vil tilsvare noe mellom 200 og 250 "gamle T8-W"!

En slik armatur, koster på cichlidesenteret rundt 1900.- danske.
Frakt, rør, fortulling kommer i tillegg.

Men, den gamle armaturen din, kan du kanskje få plass til flere rør i?

For å ta noen av begrepene fatt;
IP-faktor er hvor mye fukt\ vann noe tåler før det går til he...
IP 64 tåler kondens og høy luftfuktighet, og noe sprut. Tåler ikke å droppes i vannet.
Ip 67 er vanntett ned til en meters dyp. Dette betyr ikke at jeg anbefaler undervannslys :p Men ett slikt system tåler å bli mista fort i vannet. Det har jeg "testa" mer enn en gang :p

T8 er en gammel standard av lysrør. Disse drives enten elektronisk (flimmerfritt), eller med gammel spole-forkobling og tenner.
Førstnevnte er, litt avhengi av røret, mellom 10 og 15% mer effektivt enn gammel-måten. I tillegg lever røret 25-35% lengre.
T5 er ett tynnere rør, som er vesentlig forbedret. For det første, får man flere W ut at hver cm lysrør (sammenligning; T5 80W 1449mm, 58W T8 1500mm). Rørene yter også vesentlig mer lys pr W enn T8.
Om en sammenligner det totalte lysutbyttet pr cm, mellom gammeldags T8 og moderne T5, har en nesten dobbelt så mye lysutbytte fra T5 pr cm.

For å illustrere dette; 3x80W T5 gir ca like mye lys, som 6x58W T8 med gammel forkoblingstype!
Tilfeldig bekjentskap
© Lisa S
Reklame for plussmedlemskap