Medisinen virker ikkje!
Postet 22.03.07 kl 18:57
De tetra-medisinene jeg har prøvd, virker heller ikke. Her anbefales Ehsa Exit mot hvitprikk. Men før du prøver noe ny medisin, så bør du filtrere over aktivt kull i ett døgn, og så ta et vannbytte. Husk å ta ut kullfilteret før du gir ny medisin. En del medisin blir også brudt ned av lys, så det kan være en fordel å la lyset stå minst mulig på mens du medisinerer.
Postet 22.03.07 kl 20:08
Postet 22.03.07 kl 20:14
Postet 22.03.07 kl 20:38
Anbefaler deg å lese litt i sykdomsartikkelen. Her finner du meget gode råd om behandling av hvitprikk, og råd som er verdt å følge når en benytter medisiner som gjør mer ugang enn nytte, slik Tetra ContralIck.
Postet 23.03.07 kl 11:53
Postet 23.03.07 kl 22:19
Les om temperaturkuren mot parasitter
og bruk den....
Postet 23.03.07 kl 22:35
Link til artikkelen om varmekuren for behandling av hvitprikk
Medisin er altså ikke nødvendig, men du må ha en varmekolbe som kan stilles inn på 32 C. Det er ikke alle varmekolber som går så høyt opp, så det må man altså skaffe seg om den man har ikke er av det slaget. Men da har du til gjengjeld en varmekolbe som kan brukes hver gang til behandling av hvitprikk, og denne "medisinen" går ikke ut på dato
Eksempel: Eheim Jäger varmekolber kan brukes til varmekuren.
Jeg har aldri brukt hverken medisin eller salt i behandling av hvitprikk-utbrudd i karantene-akvariene. Det har fungert med varmekuren hver gang.
Medisin er altså ikke nødvendig, men du må ha en varmekolbe som kan stilles inn på 32 C. Det er ikke alle varmekolber som går så høyt opp, så det må man altså skaffe seg om den man har ikke er av det slaget. Men da har du til gjengjeld en varmekolbe som kan brukes hver gang til behandling av hvitprikk, og denne "medisinen" går ikke ut på dato
Eksempel: Eheim Jäger varmekolber kan brukes til varmekuren.
Jeg har aldri brukt hverken medisin eller salt i behandling av hvitprikk-utbrudd i karantene-akvariene. Det har fungert med varmekuren hver gang.
Postet 24.03.07 kl 00:27
Endret: 24.03.07 kl 00:31
Tusen takk for mange fine svar. No dødde nettopp sølvhaien min Kjøpte meg ein varmekolbe i dag så går ann å stille inn på 32 grader, så nå prøver eg det. Vil ikkje at fleire skal gå tapt no Har nesten ingen fisk igjen jo! Men kordan veit man når man har klart å kurert det? Kor lenge bør eg vente før eg skaffer meg ny fisk? Har og satt oppi ei ekstra luftpumpe for ekstra oksygen i varmen
Postet 24.03.07 kl 01:12
Postet 24.03.07 kl 01:18
Endret: 24.03.07 kl 01:18
Postet 24.03.07 kl 01:36
Postet 24.03.07 kl 03:16
Postet 24.03.07 kl 11:49
Å begynne å bytte kur, midt i behandlingen, er ikke noe jeg normalt anbefaler.
Å gå fra kjemisk krigføring, til temperaturkur, uten å fjerne store deler av innholdet av medisin i vannet først, kan være fatalt.
Normalt tar det litt tid fra en iverksetter en behandling, til en ser effekten av denne. Det er ikke gjort over natta å kurere fiskene, oftest.
Skal du kjøre med både medisin og temperatur, sørg for en ekstrem gjennomlufting av vannet. Begge forholdene fortrenger O2 fra vannet, og da har man ett aldri så lite problem.
Å gå fra kjemisk krigføring, til temperaturkur, uten å fjerne store deler av innholdet av medisin i vannet først, kan være fatalt.
Normalt tar det litt tid fra en iverksetter en behandling, til en ser effekten av denne. Det er ikke gjort over natta å kurere fiskene, oftest.
Skal du kjøre med både medisin og temperatur, sørg for en ekstrem gjennomlufting av vannet. Begge forholdene fortrenger O2 fra vannet, og da har man ett aldri så lite problem.
Postet 24.03.07 kl 17:04
Jeg har benyttet "esha exit" mot hvtiprikk med svært godt resultat. Den dreper parasittene raskt og er skansom mot bakteriekulturen i filteret. Mine sandsnegler reagerte heller ikke på kuren. Anbefaler enten dette preparatet, eller den mye omtalte varmekuren.
Men,
Som Frank Angell sier - Fullfør den kuren du allerede har begynt på.
Men,
Som Frank Angell sier - Fullfør den kuren du allerede har begynt på.
Postet 24.03.07 kl 17:30
Har allerede begynt på varmekuren. Men først så bytta eg ut 2/3 av vannet. Har dobbelt med pumper og flytta aly over i et mye mindre kar. Der er det lettere å holde tempen stabil fant eg ut av. Ser ut som dei klarer seg mykje bedre no og er ikkje fullt så stressa. I mellomtida har eg ganske varmt vann i det store karet i håp om å drepe alt drit som kan ver der før eg tar et nytt vannbytte og setter fiskene tilbake igjen. Kor lang tid vil dere anbefale å vente før eg tar dem tilbake i det store karet? Kjører ganske heftig varme der nå. Har bytta ut en del grus og sånn just in case. Vet ikkje om det er noke vits, men det kan vel ikkje gjer det verre?
Postet 24.03.07 kl 22:31
Å ta en real slamsuging og fjerne øverste laget av grus er ganske smart. På den måten får du fjernet en del parasitter som ligger i bunnlaget og venter på klekking. Hvitprikkparasitten ligger der i en del av sin livssyklus.
Uten vertsfisk å slå seg ned på, vil det store akvariets hvitprikkparasitter dø ut i løpet av noen døgn. De overlever ikke lenge uten verts-fisk å leve på. Fem døgn for å være på den sikre siden. Kjører du varme i tillegg, vil du være ganske sikker på at karet er smittefritt når du setter fiskene tilbake.
Husk å dobbelsjekke at temperaturen virkelig er 32 C under varmekuren. Er den bare 31.5 C, drepes ikke parasitten skikkelig. Jeg bruker alltid minst to ulike termometere for å kontrollere at tempen er rett.
Uten vertsfisk å slå seg ned på, vil det store akvariets hvitprikkparasitter dø ut i løpet av noen døgn. De overlever ikke lenge uten verts-fisk å leve på. Fem døgn for å være på den sikre siden. Kjører du varme i tillegg, vil du være ganske sikker på at karet er smittefritt når du setter fiskene tilbake.
Husk å dobbelsjekke at temperaturen virkelig er 32 C under varmekuren. Er den bare 31.5 C, drepes ikke parasitten skikkelig. Jeg bruker alltid minst to ulike termometere for å kontrollere at tempen er rett.
Postet 24.03.07 kl 22:59
Endret: 24.03.07 kl 22:59
Postet 25.03.07 kl 10:26
Høres bra ut
Bare husk å sette inn ekstra lufting av vannet når det er så varmt.
Så varmt vann holder på veldig lite oksygen, så mer bevegelse i vannoverflaten er nødvendig. La det gjerne piske og bølge i overflaten, for å gi maksimalt opptak av oksygen. Har du en luftpumpe og en brusestein, sett gjerne inn det også.
Bare husk å sette inn ekstra lufting av vannet når det er så varmt.
Så varmt vann holder på veldig lite oksygen, så mer bevegelse i vannoverflaten er nødvendig. La det gjerne piske og bølge i overflaten, for å gi maksimalt opptak av oksygen. Har du en luftpumpe og en brusestein, sett gjerne inn det også.
Postet 25.03.07 kl 13:58
Postet 25.03.07 kl 18:10