Lek hos kakadueciklider?

Inaktiv bruker
Er det vanlig at hannen passer eggene hos denne arten? Syns å ha lest at det var hoene som gjorde det.
Her har den ene hoa vært gul siden i går kveld, nettopp blitt "vanlig" igjen. Begge hoene er ute å svømmer som vanlig og plager corydorasene, mens hannen er i hula og nekter å komme ut, alle som prøver å gå inn døra fyker ut igjen før de har kommet halveis inn.
Har det vært lek eller er hannen kanskje sjuk å vil gjemme seg?
Johan
Er det vanlig at hannen passer eggene hos denne arten?

Nei, det er ikke vanlig.

Apistogramma cacatuoides er en polygam art, dvs at dersom plassen og antall hunner tillater det, etablerer hannen et storrevir ( på opptil 2-3 kvadratmeter).
Innenfor dette stor-reviret etablerer hver hunn sitt eget lille revir, der hun legger egg.
Vanligvis jager hunnene bort all annen fisk fra reviret sitt, ikke engang hannen tillates vanligvis å komme for nær egg/yngel.
Hannens oppgave er å forsvare storreviret mot fremmede inntrengere eller andre hanner, mens hunnene vanligvis er alene om å passe direkte på egg og yngel.
Det går fint å polygame arter i par, men hannen vil vanligvis ikke delta særlig mer i yngelpass her enn når han har et storrevir å forsvare.

Hos mer monogamt orienterte arter, der det etableres parforhold under lek og yngelpleie, deltar vanligvis hannene mer eller mindre i yngelpleien. Det hører til sjeldenhetene at hannene kan overta pass av egg, men yngel kan han ta seg av.
Hos andre dvergcichlider som f.eks. sommerfuglcichlider, Mikrogeophagus ramirezi, kan hannene også ta seg av egg og nyfødt yngel like godt som en hunn.

Men så er det ikke alle enkeltfisker som har lest de samme bøkene som oss da.

Jeg hadde en gang en trio av en meget polygam art, Apistogramma macmasteri, der hannen lekte med begge hunnene på samme tid.
Da yngelen ble frittsvømmende, var denne hannen konstant travelt opptatt med å stjele yngel fra hunnene og etablere sin egen flokk. Siden hunner også stjeler yngel fra hverandre, var det i dette karet endring fra time til time og dag til dag: et øyeblikk hadde hannen og de to hunnene delt all yngelen ganske gjevnt mellom seg, i neste øyeblikk hadde en av fiskene nesten all yngel, og i et annet øyeblikk delte to fisker yngelen mellom seg mens den tredje stresset for å stjele nok fra de andre til å etablere sin egen flokk.
Artig å se på, men ikke så vanlig at hannen deltar i slikt.

Inaktiv bruker
Hehe, høres travelt ut for hoene:p
Får satse på han bare har forspist seg og er litt slapp. Han var voldsomt hissig på matfatet igår og jaget vekk alt og alle så de andre fiskene fikk nesten ikke spise noe. Sint liten fyr.
Takk for fint og utfyllende svar=) Blir like imponert over kunnskapen din hver gang=)
den ene hunnen min ble veldig svart da hun la egg. og hun andre ser ut som om hun legger egg nå og er veldig svart hun og.

Den første hunnen min som har hatt yngel, er nå helt gul igjen (tipper yngelene er blitt spist opp, var to igjen igår, men så ingen idag.. de var vel 2 uker gamle). og nå er hun altså helt gul igjen, man kan nesten ikke se den svarte stripen.

men jeg leste på en engelsk side og at de ble "svarte" når de hadde lagt egg.
Inaktiv bruker
Tenkte jeg måtte oppdatere litt å si at hannen kom ut av hula si, tok seg en runde i karet å henta en av hoene og stakk inn i hula og oppholdt seg der en god stund. Nå når jeg kom hjem måtte jeg nesten lyse inn i hula for å se, og der ligger hoa på lur og vokter så ikke coryene skal komme på besøk. Så nå kan det hende det blir noe yngel her i gården også
Gratulerer, og lykke til hvis du klarer å få yngelen til å leve opp vil jeg gjerne vite hva du gjør! Mine døde litt etter litt, og nå tviler jeg på at det er flere igjen. Var vel 50 stk til å begynne med eller noe sånt. Er på vei til å kjøpe yngelkar da, så kanskje det går bedre neste gang!
Inaktiv bruker
Det skal jeg gjør. Får vel se om jeg finner et yngelfôr av et slag, så får jeg håpe det går bra
mine spiste hjemmelagde infusorier og flytende yngelmat for de minste eggleggerne.. jeg så at de spiste det ihvertfall! men vet hvilken av de, for jeg blandet det bare så jeg var sikker på at de fikk i seg noe!
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap