Nå kommer nitritten, har eplesnegler.

Inaktiv bruker
Da er akvariet mitt 16 dager gammelt og nitritten stiger som den skal etter læreboka. Målte mindre enn 0,3mg/l på torsdag, ørlite mere i går og i dag er det mellom 0,3 og 0,8 mg/l. Regner med at den kommer til å øke kraftig de neste dagene.

Nå er det slik at jeg har 3 eplesnegler. (Ja, jeg vet jeg burde ha ventet lengre, men de kom på tirsdag)
Hvis jeg ikke hadde hatt snegler hadde jeg ikke byttet vann nå, men skal jeg foreta vannbytter på 20-30 prosent nå pga sneglene? Eventuelt daglige bytter?
Eller er det slik at jeg må gjennom nitritt toppen uansett og det tar lengre tid om jeg bytter vann?

Sneilene reagerer ikke på samme måte som fisk, når det blir No2 i vannet. Men jeg ville nok uansett forsøkt å holde nivået under 0,5 mg\L, om så med daglige vannbytter
Inaktiv bruker
Ok, det var bra å høre.

Holder på med å varme vann med kolben min for å bytte vann, det er jo omtrent is det som kommer ut av krana her så det tar litt tid til tempen er oppe.

Skal måle ofte og forberede meg på daglige vannbytter.

Takk for svar Frank. Du er jo en GURU!
Inaktiv bruker
Tror nititten snudde i døra gitt.
Målte nitritt mellom 0,3-0,8 mg/lsist lørdag (24/3) byttet vann siden jeg har snelger. Søndagen var det litt nitritt i vannet og byttet vann da også.
Vannbyttene var på 5 og 4 liter (har 19 liters kar)

Forventer at nitritt verdiene skal stige i løpet av uka, men det gjør de ikke. I dag er det mindre enn 0,3 mg/l .

Har foret sneglene et par ganger, ellers er ikke noe gjort siden søndag.

Hva skjer? Hvorfor får jeg ikke en kraftig økning i nitritt?
Har jeg fått amoniakk i akvariet igjen? Burde jeg fått målt dette?

Nå har jeg virkelig lyst til å kjøpe fisk...
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Nicklas Iversen
Reklame for plussmedlemskap