Liz H's pjattetråd/ akva-blogg (side 10)

Håper dere er klare for "litt" bilder

2 meget vakre endlershanner (se de fargene!) og en gul reke.
En av de få eplesneglene som har overlevd i huset. En ung ungdom dette.


Sulawesisnegle-baby. Max to uker gammel. (Oppdaga tre nye barn i dag, så nå har jeg 4 voksne og 6 babyer totalt)


En stor, lys sandsnegle. Sjekk mønsteret på kanten av skallingangen da!
Puntius denisonii.
En av de vakreste barbene som finnes etter min mening!
P.denisonii'ene går i samme kar som mange praktbotiaer. det som skjer når jeg prøver å fotografere barbene, er at jeg blir ekstremt plaga med linselus. At jeg nærmer meg karet betyr jo heeeelt sikkert at det kommer mat, gjør det ikke?



Bilde tre viser en "golden" som forsøker å gjemme seg bak noen alger...
1: adolfoi

2: Trolig adolfoi, men jeg er noe usikker, kan også være sterbai.

3: Sterbai
Tilslutt i dag

1: Smykketetra (N. trifaciatus)
2 og 3: Scalarer, eget oppdrett.
Stilig med endlers-guppy

Lever de lenge?
Nydelige bilder ,likte spesielt guppyene og denisoniiene ,de var bare nydelige .
Hmmm... hvor lenge endlersene lever kan jeg jammen ikke svare på. Stammen jeg har reproduserer seg godt og den dør ikke ut med det første i alle fall (Endlers spiser ikke barna sine slik vanlig guppy gjør)

Puntiusene: syntes det bildet der man så'n nesten rett forfra var så kult jeg! Så jo ut som en morragretten kineser eller noe
Flotte bilder! Spesielt er jeg imponert over denisonibildene. De konstante urokråkene er utrolig vanskelig å få til å holde seg i ro lenge nok til å få til skikkelige bilder. Fjompenisser!
Jeg kjenner også til det med botia-linselus, ja. Hos meg er det polkadotter. Botiaer er egentlig svært nysgjerrige fisker, har jeg funnet ut. Nysgjerrige og ganske glupske. ;-D
Drømmen hadde jo vært å få til oppdrett på denisoniiene - de er fullvoksne og fine de "jeg" har ("jeg"= samboeren i dette tilfellet, alle asiatene er hans fisker :p) - men tror nok ikke ting ligger helt til rette for oppdrett i et stakkars stueakvarie gitt
Har akurat "ranet" corydoras adolfoiene for cirka 10 egg. De leker jevnt og trutt 3-4 ganger i uka virker det som , men enten spiser de litt av lasset, ellers er det mye lek og få egg hver gang... uansett blir det noen egg stadig vekk

Jeg bare plopper eggene oppi klekke-og oppveksttanken jeg altså. Uinnredet tank og daglig 100 % vannbytte m/ tankbytte osv hadde garantert gitt en raskere vekst hos corybarna, men kjenner at jeg ikke gidder akkurat dét... Sist jeg forsøkte dette var da sterbaiene leika, og selv da orka jeg vel ikke holde på mer enn en drøy uke etter at plommesekken var brukt opp.
Når vi en dag får en selveid leilighet/ hus, blir det akvarierom. På det akvarierommet skal jeg sette av en liten reol med småkar til klekkings- og oppforingsformål. Det gjør nok ting litt lettere, enn når man må improvisere for å få plass til klekketanker...
En stor, lys sandsnegle. Sjekk mønsteret på kanten av skallingangen da!


Wow, den var stilig Har aldri sett dem med gule prikker før heller, mine er blålige alle sammen.
Neida - jeg har ikke glemt at jeg har en personlig akvarietråd, selv om det kanskje virker sånn

Det har vært store forandringer her - jeg har flyttet i ny leilighet osv, og da har prioriteringene ikke gått i denne trådens favør.

Siden nettleverandøren min har klart å tulle til ting og tang så voldsomt, får jeg heller ikke til å legge ved noen bilder i oppdateringene, og da blir jeg litt demotivert. Synes bilder hører med i denne tråden jeg!

Akkurat nå sitter jeg og er kjempespent på morgendagens fiskeleveranse til den lokale forhandleren - jeg har nemlig bestilt en av mine cory-favoritter: atropersonatus
Første delen av uka gik jeg rundt og "kunne ikke vente på å få dem i hus" - mens nå går jeg og er redd for å få feil fisk. Jeg har virkelig ikke lyst på C. kanei... Skulle jeg få C. sychri kan jeg nok leve med dét, men aller helst vil jeg ha atroer altså! Jaja - i morra får jeg svar

Karet står selvsagt klart her - faktisk har jeg et luksusproblem nå: "Hvilket kar skal jeg putte dem i?" Veit nesten ikke sist jeg hadde slike valgmuligheter *ler*.

Andre coryer på ønskelista er:
green laser (ikke noen bombe vil jeg tro)
axelrodi
sp. black
(eques, men det er jo urealistisk)
melini
og enda litt flere *s*

Per i dag har jeg følgende akvariedyr i hus:
L-204
L-49
Ancistrus
Boraras brigittae
C. adolfoi (ungdom)
C. pygmaeus
C. weitzmanni
C. trillineatus
Fembåndsbarber
eplesnegler
sulawesisneger
kirsebærreker
gule reker
CRS-reker
Black bee reker
asiatisk brunreke

Så har fortsatt noe å holde på med


Jippi! Atropersonatusene kom i dag - og de er akkurat like vakre som jeg trodde de skulle være

Jeg står til stadighet helt hypnotisert og kikker på dem der de leker seg i utblåset fra pumpa...
Jeg må stadig tilbake til karet og kikke på disse vakre C. atropersonatusene altså.....

Og så herlig det er å kikke på dem når de svinser rundt i karet og leker seg i utblåset på pumpa.
Jeg har aldri vært borti så lite sky coyer som dette!

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Liz H
Jeg har aldri vært borti[I] så lite sky [/I]coyer som dette!

Hæh? Det er temmelig utypisk atroer. Men de er utrolig flotte, den gjengen din. Det er en nyydelig cory, det der.
Hysj! Ikke fortell dem at de skal være skye
Corydoras atropersonatusene dine var veldig flotte.

Jeg ser at du har Corydoras axelrodi på ønskelisten din. De er veldig flotte. Jeg fikk en gruppe på 5 for noen få dager siden, og de er skye. Tror noen må ha fortellt de at de skal være skye
Av de coryene jeg har og har hatt, er det C. trillineatusene som er mest sky - de ser jeg knapt.
Weitzmanniene er også temmelig sky, men sammenliknet med trillene som går i samme kar, er de ikke sky.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap