Liz H's pjattetråd/ akva-blogg (side 3)

Tusen takk for rosende kommentar om bildene, Dyrehagen *litt brydd*

Googla litt på L-182 nå, og ser at de skriver at det har forekommet akvarieekspemplarer opp mot 25 cm... :o
Trur nok også "min dame" har litt L-182 blod i seg altså (eller tilsvarende) - i alle fall er ho større enn noen voksen ancistrus sp. oppdrett jeg noensinne har sett.

Jeg har utrolig sansen for Loricariidae (og cory'er) - så skjønner godt fasinasjonen din. Hadde tidligere to ancistrus ranunculus - de er stygg-pene de! Dessverre en altfor sky art, men lekre? Oh yeah!
Oooops - nå føler jeg meg litt slem :o
Det har stadig minket på rekebestanden i 96-literen, der jeg hadde 5-6 røde krystallreker. Men siden det tross alt er en rekeart som er mer sart og definitivt ikke så produktiv som f.eks kirsebærreke, har jeg ikke tatt det så tungt. Jeg tilsetter jo tross alt plantenæring i karet, for eksempel - og det er en kjent sak at reker ofte setter svært lite pris på det.

Ved vannbyttet i dag fant jeg ut an det visst bare var én RCS igjen, så jeg fant ut jeg skulle putte en "startkoloni" med kirsebærreker oppi der. De formerer seg i alle fall meget villig her i huset.

Men - smykketetraene syntes de nyankomne rekene så så spennende ut, at de forsøkte seg på et aldri så lite festmåltid! :o Munnen til smykketetraen er jo så liten at de ikke klarer spise rekene, men de kan fint plage dem til døde ved å jage i flokk og nappe i beina så jeg

En gjeng reker kom seg nå i skjul i plantebuskaset, men det er vel kanskje bare dem som har vett på å forbli der som overlever?
Jeg har i alle fall revidert teorien min om hvorfor RCSene ikke har overlevd....

Krise-innfangning av spretne reker i et godt beplantet kar orket jeg bare ikke, så jeg krysser bare fingrene og håper det roer seg i løpet av natten.

Følte meg som den onde stemoren da jeg så hvilken velkomst kirsebærrekene mine fikk, gitt.
Det ser i det minste ut til at reke-jakten ikke er full så intensiv i dag - heldigvis
Har stokket litt om på innholdet i akvariene dene uka - og begynner å komme i mål nå. Så Ccorydoras adolfoiene har endelig fått sitt eget 128-liters akvarium - de har vært fine og (ekstra) aktive i dag -forhåpentligvis er det innflyttingsfest på gang! Håper på masse små beibiser etterhvert!


I kveld la jeg merke til at en av praktbotiaene "spratt" mot sanda i 480-literen, og en nærmere titt bekreftet mine bange anelser - det har kommet hvitprikk i karet Parasitten har fulgt med to planter som kom fra et kar som viste seg å ha hvitprikksmitte......

I akvariet er det foruten planter og røtter:
14 praktbotia, 8 puntius denisonii, 4 SAE,3 gibbiceps og en royal pleco - så det er trygt å si at det ikke er verdens enkleste akvarium å behandle. Til tross for maller og botiaer forsøker vi oss likevel på varme+ saltkur - er mindre redd for dette enn medisiner med malakittgrønt til praktbotia, tross alt.....

Huff - jeg håper dette går bra!

Heldigvis har ikke 480-literen vært involvert i rokeringsprosjektet her, så forhåpentligvis vil utbruddet begrense seg til dette éne akvariet!
I kveld har jeg sitti med nesa klitra til adolfoi-karet både før og etter de fikk mikroorm - skal si det begynner å bli liv i leieren der, ja! (Og enda mere liv da de fikk mikroorm, selvsagt )

Håper virkelig de ser sitt snitt til å legge noen egg snart - det begynner jo å bli en god kulemage på noen av dem også

Det gror godt!

Sjøl om jeg ikke er heeeeeelt fornøyd med DIY-CO2'en i 96-literen, er det tydelig at det har en viss effekt sammen med gjødslinga (PMDD) i alle fall.

Slik ser karet ut pr. i dag (to dager etter luking).
Er nok på tide å fjerne mer av limnpophilia'en tenker jeg.
Vakkert Du har fått det til

Finere enn mitt "plantekar" med Co2-gass fra flaske... bare grønn suppe, alger over alt, alger av typer jeg aldri har sett før en gang eller visste eksisterte...*urk* Lurer på om plantekar ikke er no' for meg:-/
Takk, Mona

Plantekaret ditt med CO2 har vel mye mer lys enn dette karet mitt hvis jeg husker riktig - da blir det også mye mer en balansegang for å ha riktig sammensetning av næringsstofer for å unngå algesuppe tror jeg....
Nedtrapping på akvariefronten - i to dager ;)
Omsider hadde vi fått tømt 150-literen helt for fisk, og for tre dager siden fikk vi tømt det, vaska det, og stua det vekk. Det var herlig med litt gå-plass på gjesterommet igjen!

Og plutselig i går ble vi akutthjem for en gjeng med brakkvannsfisk. Som lyn fra klar himmel, kom det... så da måtte vi jo bare hive oss rundt og sette opp det akvariet igjen da.... *himle og smile*

Litt i minste laget for fiskene når de blir større er det jo, men foreløpig går det bra. Forhåpentligvis blir de ikke her så lenge her heller... Tror jeg da...
Utrolig fine adolfier du har.
Hva er "normal" pris pr.stk på adolfiene? Og hvor mange bør jeg minst ha av de? 10 stk holder det?
Ken Myrseth
Utrolig fine adolfier du har. Hva er "normal" pris pr.stk på adolfiene? Og hvor mange bør jeg minst ha av de? 10 stk holder det?

Jeg kan jo svare hva jeg betalte for mine, inntil Liz H svarer

Prisen vil jeg si "Det kommer an på" Voksne, ungfisk eller yngel? Viltfanget eller oppdrett?

Mine viltfangede, voksne C. adolfoi ga jeg 129 kr pr stk for.

I dag kjøper jeg 10 eller 15 av hver art når jeg handler Corydoras, i tilfelle frafall av noe slag på senere tidspunkt. Da har man i det minste fremdeles igjen nok eksemplarer til en "trivselsgruppe" (og for å være sikret en god andel av hvert kjønn)
takk for svaret Mona o-viste de var ganske dyre ja-men fine er de. Så jeg må vel vente litt før jeg fyller opp flere karr(kona blir gal, så jeg for holde meg tl L maller og diskuser litt til(før jeg tørr og inntrodusere flere karr i akvarie rommet mitt i kjelleren).
Husker søren ikke hva vi ga for våre adolfoier (gubben betalte), men lurer på om det var snakk om 159 kr stk. (Voksne, VF)

Vi var ikke i tvil da vi kjøpte dem - vi skulle ha hele gruppen på 10 - syntes det hadde lite for seg å dele opp en sånn gruppe. Som Mona O sier er det jo kjekt å sikre seg en andel av begge kjønn selv ved evt. frafall. Teoretisk sett greier det seg jo med 5-6-7 stk da.
Enig med deg Liz, hatt kjøpt hele gruppen selv jeg, ikke noe poeng å dele opp en sånn gruppe-jo flere jo bedre, og ikke minst penere.
Har selv noen L maller i stim på 10-15 inndivider hver, utrolig pent med stim av "uvanlig" fisk.
Men ikke i tvil-neste ferkvanns karr blir med adolfier.
Godt valg for neste kar, Ken Maller i alle varianter er utrolig lett å bli hekta på gitt .

Sitter akkurat og lurer på å utvide gruppa mi av Panaque L-204 jeg nå. Frister voldsomt å øke bestanden fra 2 til 6 individer nå...
Intense forhandlinger med lommeboka er under oppseiling
Ken Myrseth
Men ikke i tvil - neste ferkvanns karr blir med adolfier.


Du får kontakte meg da, når du skal ha slike Vi har jo handlet med hverandre flere ganger før, vi.

Jeg har en del ungfisk i karet med min leksgruppe, alt fra små yngel til unge fisk som er blitt kjønnsmodne. Siden leksgruppen er viltfanget, er alle avkom F1 (friske, kjernesunne og spreke fisk, med andre ord).

Må "tynne ut" i karet der snart, det begynner å bli ganske mange Tror det er mellom 15 og 20 unge der nå.
Men det er ingen hast å tynne ut enda.

Sorry for off-topic, Liz H, skal ikke si noe mer nå
Mona: "off topic" eksisterer ikke i denne tråden - det er jo en pjattetråd - og da er jo "alt" lov Dessuten handla det jo om adolfoier, jo!
Endelig egg! :D
Endelig har adolfoiene skjønt at de kan legge egg! Riktignok har jeg bare funnet tre egg i dag - men jeg håper jo at dette er starten på mange, mange cory-barn!

Yessss!
Da he rota rundt i adolfoi-karet i dag fant jeg ut at det var ytterligere 6 egg i karet som jeg ikke hadde funnet da jeg plukket egg forrige dagen. Disse 6 eggene satt rundt omkring på planter - spesielt på undersiden av H. leucocephala-blader.
Merkelig nok har ikke de voksne spist eggene (det er jo bra!) Likevel torte jeg ikke helt stole på at det fortsetter slik, så jeg samlet sammen disse eggene også - nå befinner alle ni eggene seg i et "fødekar" som flyter rundt i akvariet. (Med brusestein oppi, selvsagt.) Egga ser befruktet og fine ut- og bør etter hva jeg ha lest klekke i morgen kveld eller i overimorgen. Gjett om jeg er utålmodig!

Det blir spennende å se om jeg klarer å få noen av ynglene til å ta mat etterhvert....
Liz H
Endelig har adolfoiene skjønt at de kan legge egg! Riktignok har jeg bare funnet tre egg i dag - men jeg håper jo at dette er starten på mange, mange cory-barn!


Jeg tror det er ganske normalt for en del Coryer, at de starter med mindre kull når de er "unge og utrente", men så øker antallet etterhvert.

De startet veldig forsiktig hos meg også, C. adolfoi'ene, men etterhvert økte antallet egg for hver egglegging som gikk nesten. De har aldri lagt enorme mengder egg, men noen titalls egg pr egglegging ble det til slutt. Tyve-tredve egg er vanlig blant mine, kanskje oppimot førti på en god dag Det er lenge siden jeg har telt dem eller plukket dem ut, så jeg er ikke bombesikker på noe antall, men noe deromkring ble det etterhvert.

Jeg vet iallefall at jeg ved et tilfelle opplevde at de hadde så hyppige egglegginger at jeg hadde to ulike kull C. Adolfoi til klekking på èn gang i et par plastkar. To store egglegginger kom så tett at jeg hadde omtrent åtti egg til klekking. Av det ene kullet ble det av ukjent grunn mange som ikke klekte, men av det andre klekket omtrent alle. Av disse gjenværende vokste hele 50 stykker opp og ble solgt som ni-ti måneder gamle spreke unge voksne De siste 15 av dem forlot faktisk heimen nå i juli

En slik gjeng som dette kan du også få etterhvert Nå som dine er i gang, fortsetter de gjerne med jevne mellomrom.
Tilfeldig bekjentskap
© Jan Konrad Wallin
Reklame for plussmedlemskap