Liz H's pjattetråd/ akva-blogg (side 4)

Åhhhhh! *Smelt*
Gjett om en slik gjeng evt. vil være velkommen her i huset, da!?







[External Image]

[External Image]
Det klekker!! :)
I alle fall har noen av eggene klekket - så får vi håpe at resten av eggene klekker også!

Utrolig sjarmerende å observere de små mens de kjemper seg ut av egget - og suser rundt omkring med "egg-hjelmen" på hodet







[External Image]

[External Image]
Av de opprinnelige 9 eggene jeg fant den 24/7, klekket såvidt jeg kunne se to eller tre stykker (ett mugnet til tross for at det var befruktet og de fem siste forsvant tilsynelatende sporløst... )

Etter plommesekken var brukt opp begynte jeg å fore med nyklekket artemia 2-5 ggr/dagen - og den éne yngelen jeg kunne se nå i kveld har en stor og fin oransje mage
Plukket ut en død yngel i morges.... Så det er ikke store førstekullet... men det er en start

Det ser jo for øvrig ut til at jeg skal få mange sjanser, for i kveld var 3-4 adolfoier i gang med å leke igjen. (1 dame)

Satt som forhekset foran akvariet og fulgte med på T-stilling og det hele jeg... Fasinerende! Jeg har aldri sett dette "live" før, tross alt!
Ja, det er utrolig fort gjort å bli hekta! Det er en så fascinerende gruppe fisk, disse Coryene!
Skal du samle inn eggene du så fra leken nå?

Jeg merker nå at jeg er sterkt på utkikk etter nye arter, noen litt uvanlige, å få til oppdrett på! Etter at C-140 la uventet egg, har jeg fått lek og egg på Cory-alle artene jeg har nå. Da må det nye utfordringer inn i akvarierommet! Det er spennende det!

PS!
Forresten, jeg kom på at jeg kjøpte to nye Cory-arter for et par uker siden, som går i karantene-kar. De har ikke lekt...enda
Ja, jeg samla inn noen av egga - det vil si de to som satt på frontglasset og de fire som satt i samme mosekladden. Jeg vet med sikkerhet at det er flere egg inni der, men de skal få være der de er.... *krysse fingre for naturmetoden*


Lykke til i jakta på utfordringer, Mona!
Nye innbyggere!
I går kveld fikk jeg endelig en gjeng Panaque L-204 i hus! De trenger nok et års tid på å bli store nok til at oppdrett kan la seg realisere, men det er håp i hengende snøre, som dem sier
Dessuten har jeg jo to voksne slike fra før også da... Så en vakker dag håper jeg det blir L-204-produksjon her i huset

"Kull nr to" hos Corydoras adolfoi klekket i går kveld - håper jeg har mer hell med disse enn forrige runde. De spiste ikke nok tror jeg, og døde en etter en...
Det var jo bare et fåtall yngel også da, men jeg hadde selvfølgelig håpet!
Skal se at jeg må gå over til BB-tank-metoden lmed disse... men det blir ikke før etter sommeren i alle fall.
Cyrodorasbeibier :)
Corydoras adolfoi-yngelen som klekket den 6. august lever fortsatt... i alle fall noen av dem. Én har forsvunnet sporløst i dag, men det kan nok ha sammenheng med at jeg mista en algemagnet oppi boksen deres i dag... :o

Går og stuller og steller med "barna" og bekymrer meg "spiser de godt nok nå?" osv.... helt tullete blir man jo... :o
Hadde ønska meg mye mer oransje mager enn det her, men de får tydeligvis i seg noe i alle fall... de lever ikke 5 dager etter klekking på -bare- plommesekken

Prøver å få til noen små bilder underveis i prosessen.....
I kveld bestemte meg for å rydde opp i "leks-bøttene" som har stått rundt omkring her i det siste - tømme ut vann, rense dem osv.
Den første uka etter leksforsøkene var jeg flink og foret med liquifry 1 minimum to ganger daglig, men de siste par dagene har det blitt slurvet med dette. Eventuell yngel som hadde vært der, måtte vel ha sulta i hjel, tenkte jeg. Men neida - i en av bøttene fant jeg minst 50-60 "sytråder med øyne" - det som forhåpentligvis kan bli en gjeng glødebåndstetra etterhvert!

Jeg får være flink til å fore dem hyppig nå framover, så skal vi se at de vokser litt også
Antallet corydorasbarn går stadig nedover. Men det har i det minst ikke vært noen dødsfall på et par dager nå. Noen av de som har dødd tidligere i uka har helt klart ikke tatt til seg nok næring (til tross for at de gis nyklekka artemia flere ganger daglig).

I går hadde artemiaklekkinga gått feil, så jeg var fryktelig spent på om jeg klarte få de overlevende "barna" til å spise noe annet...
Mikroorm har tidligere vært forsøkt uten hell, like så med oppbløta shrimpsticks.....
Heldigvis viste det seg at joda - de to små syntes at avskallet artemia var aldeles grei mat! Takk og lov Og i dag var nyklekka artemia på menyen igjen.

"Gutta" er blitt så store nå, at de ikke kan flyttes med pipette lenger - så i kveld da jeg skulle flytte dem over i ny beholder, måtte jeg ty til andre metoder. Jeg prøvde meg på å helle dem over i den nye beholderen, men den ene forsvant desverre langs kanten og ned på utsiden, og havna dermed i storakvariet sammen med leksgruppa. Kan godt være han unngår å bli spist og sånt der (håper det!), men var det ikke noe med at de ikke tålte rask økning i vannstanden? I såfall er stakkaren fortapt...
Et par bilder av den ene corydoras adolfoi-yngelen som er i yngeltanken nå. Man kan jo se hva det skal bli nå!
Ser at småen spiser både avskallet artemia, nyklekka artemia og /frossen) cyclops, så jeg begynner å få trua på at denne skal klare seg
Det er tid for et nytt bilde av "Lille Adolf". Det er nå to uker siden han klekket, og er den eneste gjenlevende av de eggene jeg plukket ut fra hans kull. Det er likevel godt mulig det er flere søsken på vidt i tanken der foreldrene er

Han har ikke fått nyklekket artemia på flere dager nå, men forsyner seg grådig av avskallet artemia blant annet.

I dag har det dessuten vært ny lek i adolfoi-karet - eller... når jeg ser bort der nå, så ser det ut til at den fortsatt pågår, gitt

Hm...kan da ikke sitte her da!
Må bort og spionere litt, jeg! *glis*
Dagens Adolf
Må jo følge med i utviklingen på det lille nurket =)
I går kveld fikk den lille coryen flytte ut i akvariet sammen med resten av flokken - og ser ut til å ha takla overgangen veldig bra. Siden det nå er flere om maten, vil vel sikkert tilveksten hans gå litt saktere fra nå av, men tror nok han skal klare seg likevel Da er det i alle fall håp om at han overlever at vi blir borte noen dager

Bilde er naturligvis vedlagt
Hehehe.. Stilig navn
Håper han ikke blir like slem som en viss annen Adolf, som visstnok også var ganske liten... Har han Adolf-barter også ;P
Mnjaaaa......

Litt bart har han i alle fall
Må si han er penere enn han andre Adolf...
Aggi
Må si han er penere enn han andre Adolf... :D


Skal ikke krangle med deg på den, nei!
Er ikke fritt for at jeg er pittelittegranne forelsket i småen

(Og det klødde noe voldsomt i fingrene mine etter å ta ut de eggene som klekket i natt..... undres på om de nyklekkede ble spist eller om de gjemmer seg inne i en mørk krok, jeg..... )
Ny lek hos coryene.....
Har ikke sett snurten av de nyklekkede ynglene fra natt til i går, så jeg antar de ble litt for fristende snacks for voksengruppa.....

Adolfoi-gruppa satte i gang med lek igjen i dag. De holdt på lenge og vel, og ga meg topp underholdning leeeenge. Litt bilder fikk jeg tatt også.

To hunner og en rekke hanner var involvert i leken, men er usikker på om begge hunnene la egg, eller om den ene bare "øvde".
Når jeg ser på leken deres er jeg i alle fall glad jeg ikke er hunne i det akvariet... Det må da være forferdelig slitsomt med en hale av innpåslitne ungkarer etter seg når man allerede har et egg mellom finnene! Se bare på bilde tre her! :o

Jeg må innrømme at et par timer ble fristelsen altfor stor, og jeg var på eggrøveri i karet deres.... 15 egg har nå blitt flyttet over i en 5-liter.... Jeg burde selvsagt ikke, for vi reiser jo bort mens de er små.... men søren heller... bare "må" prøve....
Får se...kanskje det blir til at vi tar dem med på reise? *ler*

Litt bilder fra mandagens spøk og spenning er vedlagt - flere følger i neste post.
Bilde 1 viser T-posisjonen, rett før egget havner i finnepungen. (Befruktningsøyeblikket?)

Bilde 2 viser at egget nå er havnet i pungen. I denne stillingen ble turtelduene faktisk liggende i ti sekunders tid... jeg antar de hadde behov for å få igjen pusten

Bilde tre er av "Lille Adolf" som nok lurte på hva alt levenet var for noe
Tilfeldig bekjentskap
© Susann Wedul Gundersen
Reklame for plussmedlemskap