Liz H's pjattetråd/ akva-blogg (side 5)

Her oppe i nordvest har høsten definitivt gjort sitt inntog - og dermed kom også behovet for å fyre opp ei varmekolbe i 19-literen igjen. Den tjuvlånte jeg jo tidligere i sommer til noe yngel-greier, og siden har det ikke vært noen varmekolbe i 19-literen.
Samtidig fjernet jeg en vannvittig mengde med andemat som hadde samlet seg..... Skjønner ikke hvordan den planta klarer å formere seg så raskt, altså! Hadde jeg hatt andemat-spisende fisk hadde jeg vært selvforsynt og vel så det - det er i allre fall sikkert

En liten foto-session ble det også tid til i dag..... ikke det beste bildet dette, men viser ganske greit hvor vakker Kåre-Skybert er, synes jeg?
Morsomt navn på en nydelig fisk! Kan jeg få spørre hva den varianten kalles? Driver å planlegger et kampfisk-kar og kikker litt på forskjellige farger og finner. Denne var vakker! Er den vanskelig å få tak i?
Dette er etter hva jeg har forstått den varianten som kalles Crowntail (CT). Den er å få tak i med jevne mellomrom hos Molde Zoo i alle fall. Andre dyrebutikker i distriktet kjenner jeg ikke så godt til.
Takk! Skal kikke etter den neste gang jeg er der Da du nevnte Molde så stusset jeg litt, men ser nå at du holder til over fjorden. Flyttet til by`n for 7 år siden, men regner meg fremdeles som pekaill
Ja, nevnte det siden jeg så at du var fra distriktet vettu
Så du er en "rømt pekaill" du ja? *hehe*
Sjøl så er jeg faktisk en forvilla østlending - først landa jeg i Eide, og nå bor vi altså på Averøya.
Stortrives her på nordmøre, forøvrig
Når jeg ser enkelte annonser på "røverkjøp" innen akvaristikk i Oslo-området fortviler jeg riktignok litt, men det går over på et par sekunder, for å si det sånn
Ja, det er ulempen med å bo i provinsen Bra vi har ting som oppveier det da som været, kollektivtransport og mye uteliv for eksempel
Har hatt delvannsvannbytte i reolen i dag (3x128 liter). Er ikke noe glad i å slamsuge de to øverste på grun av småyngel, men av og til bare man....
Et øyeblikk var jeg redd for at "Lille Adolf" hadde forsvunnet ut da et rusk føyk opp i slamsugeren. :o Jeg fikk en liten klump i magen da ja..... Heldigvis så jeg han et par minutter seinere!

Dessuten fikk jeg en positiv overraskelse oppi hos corydorasene - det pilte nemlig en bitteliten yngel (uten plommesekk) inn i javamosen, så det betyr at det er minst én overlevende etter klekkingen for 4-5 dager siden. (

Det ser ut som adolfoi-gruppen vår overhodet ikke rører eggene sine, men jeg mistenker at nyklekkede barn med plommesekk er en ettertraktet delikatesse. :/
Derfor er det ekstra hyggelig å se at plantevillnisset nedi der kan gi skjul for noen små i alle fall

Og så går jeg jo selvsagt og tripper og venter på at det skal begynne å klekke og myldre av små, søte adolfoi yngel i klekketanken. Utålmodig jeg, nei?
Flott Liz Jeg har også erfart at jo mer gjemmesteder, gjerne i form av store dotter javamose, jo flere yngel overlever i karet etterhvert (og egg).

Det dukker stadig opp yngel i nesten alle Corydoras-karene mine, og jeg er blitt en flittig bruker av javamose. Små sprekker mellom steiner eller røtter, så små og trange at de voksne ikke når inn med bartene sine, er også perfekte gjemmesteder for yngel. Og de vet å gjemme seg! Deres første instinkt i det sekundet de klekker, er å suse i dekning.

Det er veldig morsomt å oppdage dem, ikke sant?

I går så jeg 3 små søte Corydoras metae på tur i 85 literen for eksempel Har bare sett èn tidligere, men nå var det 3 stk ute på matleting på likt. De var store nok til å ha mistet yngeldrakten, og hadde voksne farger og mønster. Jamen greier de å skjule seg lenge!

Har du noen bilder av karet og gjemmestedene? Alltid artig å se hva folk forteller om
Liz H
Har hatt delvannsvannbytte i reolen i dag (3x128 liter). Er ikke noe glad i å slamsuge de to øverste på grun av småyngel, men av og til bare [I]må[/I] man.... Et øyeblikk var jeg redd for at "Lille Adolf" hadde forsvunnet ut da et rusk føyk opp i slamsugeren. :o Jeg fikk en liten klump i magen da ja..... Heldigvis så jeg han et par minutter seinere! :)


Hva mener du her? Slamsuger du ut vinduet eller i vasken/do?

Selv slamsuger jeg alltid i en bøtte i karene med "småttiser".
Det er ikke få yngler jeg har måttet håve opp av bøtta igjen, selv om jeg prøver å være forsiktig når jeg slamsuger.
Rekekarene slamsuger jeg omtrent aldri, men når det først skjer så er det noen minutter med niglaning ned i bøtta for å finne "nurk"

Artig med tilbakemeldingene deres - fint å se at noen gidder å lese det jeg skriver

Terje: jeg må innrømme at jeg slamsugde rett ut av vinduet i går. Ofte så velger jeg å la det gå via ei bøtte slik som du, men i går gadd jeg liksom ikke....

Det øverste karet befolkes av ett par Apistogramma cf. agassizi - i perioder med ungeflokk. De har hatt en flokk nå i det siste, men siden vi ikke har gjort noe for å få dem til å leve opp (les: fore med levende artemia og avskallet artemia) er det bare en håndfull igjen. Jeg gråter ikke - for det kommer nye kull på løpende bånd om vi vil det - det er bare å senke pH, en til mellom 5 og 6 så er de igang

Det midterste karet er Corydoras adolfoi-karet. Foran dette karet har man tilbrakt mange timer gitt

Det nederste karet har en todelt funksjon - det er oppvekstkar for et kull med apistogramma og et utall kull med ancistrus, men i tillegg holder det voksne ancistrusparet vårt til oppi der også. Dermed blir det stadig flere barn..... (Skal jeg være ærlig, begynner jeg å bli lei alle disse barna som tyter ut av hulen med bare ukers mellomrom....)
Natt til i går hadde hannen tydeligvis klart å lure hunnen inn i hulen for litt action igjen.... så da er det på'n igjen..... :o

Dere får unnskylde kvaliteten på de to øverste bildene - de er tatt i full fart nå for å kunne vise fram i dette innlegget... men det er jo en del lys fra vinduet og slikt nå vet dere....
I dag har jeg fått kost meg litt med akvaristikken igjen - blant annet har jeg fulgt med på adolfoienes lek - den andre denne uka Keep it going, guys!

Dessuten har jeg gjort om på 180-literen og fått flyttet de to største eksemplarene av L-204 oppi til de fire som bodde der fra før - har selvsagt sittet mye og fulgt med på disse vakre mallene også - gleder meg til jeg får et kjønnsmodent par så jeg kan få brynet meg på oppdrett av disse
I helga har vi vært i Gol, på årets Hallingtreff. En kjempeopplevelse som jeg anbefaler andre å delta på ved senere anledning

Siden vi hadde såpass lang vei hjem, var vi ikke hjemme før halv tre i natt, og jeg skal vel ikke akkurat påstå at jeg var klar for å begynne med tilvenning av fisken vi hadde kjøpt på auksjonen, men det ble nå i alle fall gjort - ville liksom ha de dyrebare Corydoras weitzmanniene trygt ut av posene sine....
Tilvenningen var ferdig på morgenkvisten, og kl halv sju kunne jeg endelig lukke øynene

Men før den tid hadde jeg rukket å finne ut at store ting har skjedd i Corydoras adolfoi-karet mens vi har vært borte.
Plukket ut kanskje borti 50 egg derfra i natt!!! Det er mange ganger flere egg enn det som har vært i det karet tidligere Denne gangen var plutselig en andel av eggene lagt sammen to- og tre av gangen - dette har jeg ikke sett tidligere hos adolfoiene (de har lekt 1-2 ganger i uka siden i sommer) Jeg antar at det plutselig er to hunner istedet for en som er med på moroa nå - dette støttes av at noen få egg ikke var befruktet (uvanlig i dette karet) Men jo flere som leker, jo bedre, mener i alle fall jeg

To blant annet dette bildet av tidligere yngel i natt. --->
De går i 128-literen sammen med foreldrene sine, og dette ser ut til å gå bemerkelsesverdig bra. Kan vel kanskje kalles latmannsoppdrett, dette
Nå er klekkinga av kjempekullet med adolfoi-egg i gang, og "mor" følger spent med selvsagt Ca 10 egg var ubefruktet og er naturligvis plukket vekk - men resten håper jeg blir til et myldrende liv i klekkekassen i løpet av dagen Bilde nr en viser "storebror" som er på matjakt rundt i akvariet

Ellers vil jeg gjerne vise fram noen av mine nye fisker. For eksempel denne dama på bilde to: Pelvicachromis taeniatus "Nigerian Red" - flotte farger på disse, ja ! (De har noen fine metalliske farger også, som ikke går fram av dette bildet)

Dessuten vil jeg vise fram et (dårlig) bilde av en av mine nye coryer: Corydoras weitzmanni Kjempefornøyd med å endelig ha fått tak i en gjeng av disse! (Jørn plukket med seg disse fra Madre di Dios )

Det har også kommet i hus noen nye apistoer:
Apistogramma sp. Rio Haullaga (ett par) og Apistogramma hognsloi (ungfisk), men siden disse går i samme kar som weitzmanni'ene, kommer det ingen bilder av disse nå. Jeg vil nemlig ikke blitze så mye foran det karet inntil videre....

Fortsettelse følger
Måtte hjelpe de siste cory-ynglene ut av eggene sine i dag.
Denne gangen har jeg hatt eggene liggende i en "fødekasse" som flyter i akvariet, foran utblåset av pumpa sånn at sirkulasjonen hos eggene har vært på topp. Tidligere har jeg merket at ynglene har forsvunnet ut av kassa når plomesekken er i ferd med å bli brukt opp, så denne gangen tredde jeg en finmasket nylonstrømpe utenpå for å unngå dette. Ingen god ide, viste det seg... :/
For disse små hyperaktive rakkerne klarer å wiggle seg gjennom og havne mellom strømpe og plastikk, og når da dette står inntill akvarie-ruta, er klemfaren stor... To stk ble klemt ihjel før jeg oppdaget problemet og fikk reddet ut resten.

Så da er jeg over på vanlig plastboks med brusestein igjen, gitt.....
Kommer til å gotsette med å la selve klekkingen foregå i den flytende boksen, men må satse på å flytte over de små i løpet av første døgn etter klekking i fremtiden.
Coryene er gale!
For tredje dag på rad er det lek hos adolfoiene!
Og før det hadde de bare én dags pause.
Hva er det som er kommet i vannet deres?
I dag skal jeg til byen og kjøpe ny sand til adolfoiene - av en eller annen grunn har bunnlaget begynt å etse på bartene deres (bakterieoppblomstring?)
Eneste medisin for dette er å bytte det ut....
Jeg gruer meg som en hund til jobben (må jo passe på å ikke kaste yngel :O) - men det jo gjøres. Se bare på bildet av denne stakkaren

[External Image]
Er det sånn at du bytte ut grusen eller gjør du det for sikkerhets skyld? Tenkte bare om det var nok å skylle?
Mvh Asle
Jeg ville ikke nøyd meg med å skylle den gamle grusen i såfall - da ville jeg nok kokt den - for å være sikker på å drepe alle mikroorganismer.

Jeg spanderer heller de kronene en ny sekk sand koster da ja!
Ja, det har jeg ingen problemer med å forstå. Ville nok gjort det samme. Jeg bare tenkte på om dette var bakterier som lever godt i grusen. Og om du har funnet noen slags forklaring på hvordan dette har oppstått?
Mvh Asle
Nei, jeg har ikke funnet noen forklaring- annet enn at andre også har opplevd det samme og at det "bare er sånn som plutselig kan oppstå".

Det er mulig det finnes en mer vitenskapelig forklaring også der ute, men jeg har ikke tatt meg bryet med å søke så voldsomt - konklusjonen nå blir jo uansett at jeg må bytte sand.
Tilfeldig bekjentskap
© Hans-Georg Evers
Reklame for plussmedlemskap