Liz H's pjattetråd/ akva-blogg (side 6)

Ok.. Ja surt når sånne ting skjer.. Hadde vært veldig fint om dere "corry-damer" skriver litt om mulige årsaker til dette hvis dere finner ut noe.. Jeg kjente jeg fikk litt vondt i magen når jeg leste om dette med grusen og så med Mona sin og.. Rett bort å sjekke barter..
Mvh Asle
Det fine oppi dette er jo at det ikke ser ut til at cory'ene har skjønt at bartene deres har krympa enda. Så de holder på som før: spiser av hjertens lyst, leiter etter mat og sjekker damer

Greit å få fiksa detta før det går lengre, lell.
Da er sanden skiftet hos adolfoiene - så får jeg bare smøre meg med tålmodighet og vente på at bartene forhåpentligvis vokser ut igjen
Oooops I did it again ;)
Kjøpte visst en ny bande cory'er i dag gitt
Trilineatus, og en skikkelig pen en også De er bare nydelige!
Ja en av mine favoritter dette her! De er naturligvis kjøpt som julii, men trilineatus er vel mer sannsynlig - men derom strides de lærde. Uansett: jeg synes dette snodde mønsteret er så herlig!

Et par av dem virka kanskje litt mer røde over gjellelokkene nå ikveld, men de har jo bare såvidt kommet i karet, så jeg skal ikke diagnostisere dem så altfor alvorlig før de har fått roa seg ned og blitt kvitt eventuelle stressflekker

Siden vi også fikk tak i C. weitzmanni for halvannen uke sia, så begynner jeg å nærme meg å ha topp-fem-lista i hus


Huff så trist
Det går nesten ikke an å være klarere trilineatus enn den der. Det hjernemønsteret på hodet er bare herlig
Ja, det er jo hjernemønsteret som er stilig da! (Synes jeg) Ikke alle åtte har like tydelig mønster. Men nydelige, oh yeah
Jeg har en bunch av disse hjerteknuserne selv, jeg De stod lenge på ønskelista, før jeg endelig fikk dem i huset. Jeg er enig i at hjernemønsteret er det som gjør dem så vakre
Lenge siden sist jeg oppdaterte her nå, men det betyr ikke at det står stille på akvariefronten av den grunn - Corydoras adolfoiene er fortsatt trofaste eggleggere. Selv om den ene hoa ikke er like flink til å få til dette med befruktning (40% ubefrukta fra den ene hoa), klekker det jamt og trutt små corybarn Noe vi selvsagt ikke har det aller minste imot *gliz*

Nå er jeg i gang med et nytt oppdrettsforsøk på glødebåndstetra - har en gjeng nyklekkede småbarn i en plastdunk med luftestein, varmekolbe og eplesnegle.
Forrige gang klarte jeg å ta livet av alle ynglene (overforing?), så jeg håper det går bedre denne gang
Det vil uansett bli flere forsøk/ flere kull med yngel, for alle damene untatt den ene som lekte før helga skikkelig verpeklare ut (se bildet) :o
Foto- oppdatering
Bilde nr én viser glødebåndstetra-yngelen - så små, så små (for sammenlikningens skyld: det sorte i bildet er ledningen til en varmekolbe.....)

Hos adolfoiene hadde jeg storopprydning/ egg-ran i dag - de flinke fiskene hadde i all hovedsak lagt eggene i leksmoppen, og dette lettet jo jobben min betraktelig Bilde nr to viser dagens fangst

Og jammen ser det ut til at pelvicachromis-paret endelig har skjønt hva terrakotta-hulen er til *nikke* (Bilde nr tre)
Det er visst "farlig" å dra på tur.... etter å ha vært borte ei uke, kom vi hjem nå i kveld med en isoporeske med corydoras.... *himle*

10 Corydoras sterbai

[External Image]



10 Corydoras schwartzi (nå 9)

[External Image]



( én av de største overlevde dessverre ikke turen.....)

[External Image]



Og 4 Scleromystax barbatus

[External Image]
Her var det jo skammelig lenge siden jeg hadde oppdatert! Får vel skjerpe meg på det *ler*

Det er jo hele tiden noen små og store forandringer på akkvariefronten her i huset. Per i dag trur jeg det er 14 akvarier i drift... :o Galskap sier noen - men jeg nyter å drive med dette - og da har ikke kritiske bestemødre mye de skulle ha sagt *ler*

Adolfoi-ynglene vokser seg til - de går i et 70-80 (?) liters akvarium sammen med etpar snegler og noen kirsebærreker. Jeg bare dumper egga oppi der etterhvert som jeg finner dem hos foreldrene, og det ser ut til å fundgere utmerket de. Forhåpentligvis blir det snart å dumpe egg fra flere arter oppi der (Skjerp dere, sterbaier! )

Og så venter jeg på at weitzmanniene blir kjønnsmodne..... etter hva jeg har hørt fra andre, skal de jo være lette å drette bare de først blir gamle nok og klare *ler*.

Jeg drømmer om en kjempeflokk coryer en vakker dag, så forhåpentligvis vil "gutta mine" gjøre sitt for å oppfylle denne drømmen

Noen bilder av Scleromystax barbatus. Vi har to par av disse.

Artige fisker som virkelig kjører i turbofart rundt i akvaret!
Nok et bilde av barbatusen

Og så smykketetraene da... som hele tiden driver å knuffer vennskaplig på hverandre....
De to apisto-hannene i 260-literen vil gjerne ha hele akvariet for seg selv virker det som... *himle*
Mit favoritt-fotoobjekt for tiden er corydorasbarnehagen.
I går fikk deen synketablett med fór - og det falt heldigvis i smak det også. Synes de er flinke til å spise hva det skulle være, jeg!

Men det gjelder å være raskt på pletten - for sneglebulldoseren vil også ha sitt.

Det er vår i vannet
Her myldrer det litt i flere akvarier om dagen

Tilfeldig bekjentskap
© Magnus Nødland
Reklame for plussmedlemskap