Liz H's pjattetråd/ akva-blogg (side 7)

Antallet scalareyngel er blitt betraktelig mindre enn de over tre hundre jeg har anslått klekket, men det er nok fortsatt over 100 stykker igjen.

De går sammen med foreldrene i et 175-liters akvastabil effectline"søyle"-akvarium. Innredninga er en redmoor-rot, javamose og vallesneria. ¤ små ancistrus går også der, og lever nok godt på både matrester og sovende yngel, men får nok også en del "juling" av hissige scalareforeldre. Godt de har panser

Før neste kull med scalarer skal vi fjerne dem altså... men akkurat nå tør jeg ikke risikere fingrene for å få ut mallene *ler*

Legger ved et bilde fra første dagen med frittsvømmende scalareyngler.
Aaargh.....!

I går kveld så jeg at Apistogramma cf. eunotus- hoa sto og stura i karet sitt, og tilstanden hennes ble dårligere ut over kvelden. Karet de går i er godt filtrert, og delvannsbytter skjer ca én gang pr uke. Derfor hadde jeg egentlig ikke noe tro på nitrittopphopning, men jeg er av den oppfatningen at et delvannsbytte så godt som aldri blir feil, så jeg bytta ca 35% vann.
Ingen bedring

Hannen så fortsatt fin og vital ut, men ynglene deres var heller ikke å se. Etter litt grundigere granskning fant jeg én yngel i live, og en yngel stein dau. Resten var borte.
Hoa døde før midnatt.

Bah.... hva skal jeg nå gjøre med enkemannen...?
Tja, det er vel egentlig bare tre ting man kan gjøre... Selge hannen, kjøpe ny hunn eller la han leve ut sitt liv som enkemann... Alltid kjedelig når flotte fisker dør.
Jah, er jo ikke så mye å gjøre.....

Å finne ny partner til denne blir vel ikke så lett, med mindre Jørn vet hvilken pytt han fanget dem i ifjor, og kan gjenta det i år :p
Nei, sånn går det når man skal ha slike spesielle fisker
Vår største praktbotia har begynt å vise seg mer på dagtid nå - her er et bilde av den. De andre man kan se på bildet selvges gjerne som L eller XL i butikken.....

Tjukken:

[External Image]
Jeg er egentlig mest glad i små fisk, men når det gjelder praktbotia så synes jeg de er nydelige når de blir store. Tjukken er aldeles praktfull!

Vet ikke om du har vært innom denne siden, men her finner du en annen stor botia, Marge
Hvor stor estimerer du at den PB er?
Øyemål er vanskelig, men Tjukken er nok et sted mellom 15 og 20 cm uten halefinna.

Kjenner til praktbotiaen "Marge" ja - tøffing!
Det er ingen dårlig størrelse! 10 cm til så er den på samme størrelse som kjendis-botiaene "Marge" og "Stripes"
Det er sååååå gøy å lese om norske akvarister som tar Botia virkelig seriøst og gir dem de forhold den fortjener
Vet ikke helt om jeg vil kalle Marge vakker. Hun var temmelig lubben! men Tjukken, derimot Egentlig liker jeg ikke praktbotia, men de er kule når de blir store!
Inger Anne
Vet ikke helt om jeg vil kalle Marge vakker. Hun var temmelig lubben!


"Marge" er slik PB blir i naturen, Inger Anne Hun er faktisk litt mindre enn de naturlige. Dette er en populær matfisk i Indonesia
Er enig med Liz H; hun er en tøffing!
dagens rett: kokt praktbotia
JA disse praktbotiaene år en ansselig pondus når de blir store gitt. Ser jo bare med "Tjukken" - dens favoritt-gjemmeplass er inne i et slikt tykt, gammeldags keramikk-drenerimgsrør - men på et eller annet tidspunkt snart må den nok gi opp denne plassen - for den har ikke akkurat MYE klaring inni der *ler*
Liz H
men på et eller annet tidspunkt snart må den nok gi opp denne plassen - for den har ikke akkurat MYE klaring inni der *ler*


He-he...som du vet så kan de skvise seg inn på de utroligste plasser
Siden sist oppdatering nå, så har det kommet tre rekearter i hus. Etter lang tids sikling og grubling, bestemte jeg meg for å bestille tre typer reker fra Micha. De har vært i hus en knapp uke nå, og jeg er så langt utrolig fornøyd!
Utrolig vakre skapninger. Kan nesten ikke vente til de (forhåpentligvis) mangedobler sitt antall!

Et par bilder av de nyankomne ligger ved siden av her--->
Er de ikke søøøøte?

I tillegg fikk jeg tak i Blue pearl reker, men de er ikke så fotogene enda.


Å så søte! får lyst til å kose dem til øynene popper ut!... "kremt"
var de veldig dyre?
håper du får de bra til, har hvert på en del utkikk etterde i det siste
GK
Å så søte! får lyst til å kose dem til øynene popper ut!... "kremt" var de veldig dyre? håper du får de bra til, har hvert på en del utkikk etterde i det siste:)


Må'kke skvise rekene mine! :o

Prismessig ligger de vel midt på treet for reker Hva dét nå enn er
Tilfeldig bekjentskap
© Mette F
Reklame for plussmedlemskap