Liz H's pjattetråd/ akva-blogg (side 8)

Vel tilbake fra ferietur i går kveld var jeg fryktelig spent på hvordan det stod til i akvariene. Det er fryktelig dårlig timing å reise bort midt i den verste hetebølgen, kan man si.... Så jeg fryktet det verste!

Første overblikk ser ikke så aller verst ut: det er i alle fall en Scleromystax barbatus som har vandret heden, men bortsett fra denne har jeg ikke funnet noen som mangler på fiskefronten.

Derimot så ser det dessverre ut til at min CRS- stamme ikke har klart varmen. Det synes jeg egentlig er litt rart - siden jeg med hell tidligere har holdt dem sammen med corydoras sterbaii. Jeg har foreløpig ikke klart å finne noen enda i alle fall - det kan selvfølgelig hende et par stykker har overlevd dypt inne i mosen, men foreløpig ser det ikke lovende ut.

Øvrige reker som ble anskaffet tidligere i sommer ble desverre også redusert i antall (allerede før vi dro), så nå er det semre saker på rekefronten her igjen Dumt!




Det skjer stadig litt småtteri på akvariefronten her - men stort sett synes jeg det er mer spennende å holde på med det og sånt, enn å skrive om det *hehe*


Det har kommet en gjeng lilla++ eplesnegler i huset. Intensiv oppforing pågår nå - skal bli morsomt å få litt mer farger på sneglefronten her i huset.

I 96-literen har jeg begynt å kjempe mot BGA - et tegn på at jeg burde få inn noe bunnorientert fisk pluss luke litt mer i vilnisset enn jeg har gjort... jaja.... Litt alger overlever jeg en periode - veit jo at jeg får det bort igjen tross alt

Det som er aller mest spennende om dagen er: L-204'ene mine har begynt å bli skikkelig interessert i hulene!
jeg håper SÅ på malleyngel i løpet av året og krysser alt jeg har og litt til, mens jeg slenger oppi godbiter for å fete dem opp

"Litt" fotografering blir det også (Er jo en smule knipsegal) - men bilder kommer ikke her før jeg finner ut av den nye bilderedigeringssoftwaren..... :S
Leste det du skrev om BGA, og i samme innlegg nevnte du eplesnegler. Vil bare nevne at jeg brukte eplesnegler til å utrydde BGA med knallsuksess! 2 middels eplesnegler rensket hele 85 literen på rekordtid. Dagen etter at jeg satte dem i karet, var det bare bittelitt igjen på noen planter! Men det tok de seg av i dagene som fulgte. Dette var et kar med bare to svampfilter (drevet av luftpumpe) pga masse Apistogramma-yngel, så sirkulasjonen var dårlig. Det trives BGA godt med, men de to eplesneglene gjorde rent bord iallefall. Men har man fisk som vokter egg eller har lagt i karet, er ikke eplesnegler noen god idè for de spiser gjerne egg fremfor alger
Takk for råd Mona
Har hørt om dette før jeg også, så dette ville jeg prøve.
Dessverre så det ut til at mine eplesnegler var for kresne til å gidde å spise BGA..... Makan!
Prøvde først å dumpe oppi en hel haug epliser for å få bukt med problemet, men det eneste resultatet det ga var at sneglene begynte å hygge seg med hverandre og babymaisen poppet opp....

Men siden årsaken var såpass tydelig (manglende sirkulasjon på grunn av gjenngroing) var det bare å bite i det sure eplet og luke. + Slamsuging annenhver dag. Eplisene fikk flytte i et kar bedre tilpasset deres krav igjen.
Liz H
Har hørt om dette før jeg også, så dette ville jeg prøve. Dessverre så det ut til at mine eplesnegler var for[I] kresne [/I]til å gidde å spise BGA..... Makan!

Da må de overtales De spiser det nok, man må bare la dem sulte noen dager først Om ikke fôringsstopp hos fiskene kan la seg gjøre pga f.eks. yngel, så kan det jo bli vanskeligere. Sneglene spiser jo selvsagt fiskefôr-rester fremfor alger, men om det ikke er fôret hos fiskene på noen dager så vil det ikke være noen rester til sneglene og de går på algene istedet.
Dæven - de eplesneglene mine burde få seg et spisekurs. De er ekstremt treige til å spise BGA'ene i det karet. Fiskene der har fått fôring én gang på litt over ei uke, men det er fortsatt BGA igjen....
Oppstramming!
Eplesneglene lå nå i hver sin krok og furta i 96-literen der jeg hadde plassert dem for at de skulle ta seg av BGA-problemet mitt. Antar at de tenkte "Vi kan bare bli liggende, noe mat får vi ikke likevel" - Og BGA-teppet var i ferd med å ta seg kraftig opp igjen.
Så jeg fant ut at slik kan vi ikke ha det, og skiftet masse vann og hadde sneglene tilbake med sine artsfrender igjen. Når sneglene ikke vil ta jobben mot BGA, får jeg vel ta den selv da.....
Vel vel, man kan jo ha verre problemer enn litt cyanobakterier. De forsvinner nok med tid og stunder ( og litt vannbytter). =D

Vi har fått en ny art i hus: Dario dario - og denne tror jeg at jeg kommer til å fotografere mye. Se på de lekre fargene. Og uten blitslyset er de faktisk enda mer intense i fargene. Nyyydelige!

[External Image]

Og endelig ser det ut til at jeg kan klare å holde liv i en rekekoloni her i huset også - denne gule reka bærer på neste generasjon, og jeg studerer henne hver dag der hun pusser og steller eggene sine - kan ikke se meg mett på henne !

[External Image]
(Bilder til forrige innlegg)
En akvariot er bedre enn ingen akvariot ;)
Man vet at akvariehobbyen har tatt litt av når man ikke klarer bestemme seg "Hva skal fiskene få av fôr i dag?"

Pr i dag har vi nemlig følgende fôr i huset:
- Tropical TubiCubi (Frysetøket tubifex)
- Wardley Shrimp Pellet Formula
- Sera vipan
- Sera Granulate Menu
- Earthworm Sticks fra TA Aquaculture
- Avskallet artemia
- Artemia til klekking
- Mikroorm
- Arctic Copepods Cyclopoids (Fantastisk yngelfor, forresten!)
- Tetra Crusta Menu
- Artemia Plus Flake
- Tetra Min Baby
- Vekstfor for maller (granulat)Twd Spirulina Forte flak
- Dr Bassleer's Biofish food tropic, medium forte
- Dr Bassleer's Biofish food tropic, medium
- Dr Bassleer's Biofish food tropic, large
- Tropical Spirulina Granulat
- Tropical Vegetabin B
- Liquifry 1 og 2
- Tetra Discus bits
- Hikari Tropical Algae Wafers
- Brine Shrimp Sticks
- Peco Passion Seaweed Selects (Makroalge-flak)
- 5-6 typer frossenfor
- Agurk, kinakål og squash


.... og så kjenner jeg at jeg klør litt etter å skaffe mer Tetra Discus ettersom den boksen snart er tom..... :o

Kan noen sperre nettbutikkene, takk?
Å kjære! Det var langt verre enn meg, jo! Men da får fiskene dine i hvert fall variert kost, og det er bra!
Hihi Joda, de får variert kost, ingen tvil om det

Det tar litt av i perioder... f.eks sist jeg skulle bestille meitemarksticks og artemiasticks fra England, så "måtte" jeg jo bare prøve noe nytt og spennende også - dermed ble det med artemiaflak (stor suksess hos fiskene), vekstfor-granulatet og de spennende tørkede algene.... *ler*
Jeg ga opp å bestemme meg for hvilke mallepiller jeg skulle mate med hver gang (har forskjellige typer). Så nå har jeg en diger boks der jeg blander forskjellige nedi, og så fôrer jeg fra den suppa. Dermed får de litt av alt hver gang.
Ikke dumt, det. Funker så lenge forsortene har nogenlunde lik størrelse i alle fall.

Vi har noen rare problemer også da, når vi lider valgets kval over valg av fôr... *ler*


Legger ved et bilde jeg fikk av en ancistrus-munn som avslutning på denne kvelden.

Vil noen ha et kyss?
[External Image]
Jeg har visst fått en greie for fiskemunner nå om dagen.... så jeg kaster like greit ut et par av disse bildene her i tråden min også.

Munn nr 1 er hos en SAE.
[External Image]

Den andre er munnen til en Panaque nigrolineatus. Er ikke så vanskelig å se for seg at en slik munn kan raspe treverk, igrunn.....
[External Image]

Det siste bildet er et snapshot av dagens nyanskaffelse: øreål. Fikk råd her og andre steder om at de burde være flere sammen, så vi kjøpte 4. Utrolig hvordan så mange lange centimeter fisk kan klare å gjemme seg bort, men det klarer de altså helt fint... jeg er imponert!
[External Image]
En av corydoras adolfoi ynglene har alltid vært mørkere enn de andre. Nå som de har fått voksenfarger, er det mer tydelig enn noen gang. Jeg har endelig fått fotografert det skikkelig.
Liz H
f.eks sist jeg skulle bestille meitemarksticks og artemiasticks fra England, så "måtte" jeg jo bare prøve noe nytt og spennende også - dermed ble det med artemiaflak (stor suksess hos fiskene), vekstfor-granulatet og de spennende tørkede algene.... *ler*


Hei! Lurte på hvor du bestiller dette? Har nemlig lyst på å bestille slikt selv også

Tøffe bilder av "snutepartiene" forresten. hehe, det i midten trodde jeg et øyeblikk var et skumrede med egg... ikke en munn! Hahahah
I dag fant jeg vannlekkasje gitt.....

Kjente det gikk iskaldt nedover ryggen på meg idet jeg oppdaget vann på gulvet under 260 literen som ble flyttet to meter på mandag.....

"Heldigvis" kunne jeg lokalisere lekkasjen til å komme fra den utvendige pumpa - så da var det å plukke fra hverandre, rense, smøre opp og håpe det holder.....

Under prosessen fant jeg også ut at det var liv i pumpa... masse liv, faktisk. Fant tre voksne apistogramma agazzissi og to corydoras adolfoi ungfisk, som jeg trodde var døde siden de har vært borte fra karet i mange mange uker.... Litt bleke, litt magre, men i full vigør.

ElinH: meitemarksticks artemiasticks og annen snaddermat bestiller jeg fra http://www.ta-aquaculture.co.uk/. En butikk jeg svært gjerne anbefaler!
Jeg har nylig bestilt meg en ny forsyning meitemark-sticks selv (fra samme sted), det er et umåtelig populært fôr blant Corydoras
Liz: Tusen takk! Har gått gjennom noen av linkene til engelske nettbutikker, men jeg fant ingenting (mulig jeg bare var blind :p). Da skal jeg bestille snacks når jeg kommer hjem

Wow, masse liv i pumpa di hehe. Lurer på om jeg har noen kuhlii i min pumpe. Må ta den opp i helga og sjekke (rekker ikke i kveld...). Det virker som om bestanden har minket, og jeg har ikke blåsvamp på innsuget i asia-karet...
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap