Liz H's pjattetråd/ akva-blogg (side 9)

I dag skulle vi "bare kikke litt" på TAM i Trondheim.......

Med litersyken kronisk for oss begge to, gikk det som det måtte gå: 13 Corydoras pygmaeus . (Drisse har jeg ønsket meg lenge, så superfornøyd nå!)

Og....
siden vi måtte permittere to Tetra Tec Ex - filtere i går fant vi den perfekte unnskyldning for å kjøpe oss et herrrrlig filter - en Fluval FX5

"Bare kikke litt" ja... nettopp jah... akkurat *flir*
I kveld har vi hatt den store pumpe-ommøbleringsdagen i heimen. Den nye flotte Fluval FX5 'en har blitt installert i 480-literen. Innbyggerne ser ser superfornøyde ut med det nye systemet de også!

Eheim 2260'en som sto i det karet har blitt flytta til 180-liters mallekaret (Ble voldsom sirkulasjon der nå ja - men det er da også meninga, for der vil jeg ha LEK *tihi* ! Og de seks trespiserne (L-204) som går der klarer fint å søple ned den digre eheimbøtta med avfall også... *S*

Rena utvendig filteret som sto i 180-literen har fått flytte til 260 -literen. 260-literen har jo bare gått på en u-innkjørt innvendig filter samt en sirkulasjonspumpe med partikkelfilter i to dager, etter at vi hadde lekkasje fra Tetra EX 1200 'en som sto der på torsdag.

Så nå er vi på høyden igjen! Nå gjenstår bare opprydninga samt en god natts søvn før vi skal flytte 174-literen i morgen + på agilitykurs med hunden
Det tok noen dager før vi rota oss til akvarieflyttinga - men i dag har det skjedd. En høyst nødvendig ommøblering var det faktisk, for vi hadde ikke heeeelt veggplass til tv'n før ommøbleringa. Sier jo en hel del om prioriteringene her i huset da - når akvarieplassering prioriteres foran tv-plassering Men ville ikke hatt det på noen annen måte!

Ble sittende å kikke fasinert på aktiviteten hos Corydoras weitzmanni i kveld - der er det noe på gang, tror jeg. Den rundeste i gruppen blir ialle fall forfulgt av et par slankere fyrer, så det kan se ut som de forbereder seg på familieforøkelse der i gården! Ville definitivt ikke vært meg imot!

Fikk forresten gule rekebabyer i helga - så det ser ut til at jeg endelig (?) skal få taket på hold av reker.... de har vært så altfor flinke til å dø uten forvarsel her i huset.... Godt at denne gruppa klarer seg bra!
dei var veldig flotte og takk for svar på tråden min
Endelig har Corydoras sterbaiene lekt igjen - denne gangen har jeg ønsket å ha full oversikt, og derfor har jeg gjort noe jeg vanligvis ikke gidder: Klekking av eggene i separat tank, samt oppforing i en egen tank med 100% vannbytte hver dag. Vanligvis dumper jeg bare egga opp i et klekke-og -oppvekstkar,og så lar jeg resten ordne seg sjøl.

Det er mer arbeid enn jeg setter pris på å ha dem i en egen tank på denne måten, men det gir meg også en unik mulgihet til å følge med på "barna" - og ta bilder











En liten time etter klekking er de fortsatt delvis gjennomsiktige....[External Image]

4 dager etter klekking, de har spist et døgns tid

[External Image]

Søsken

[External Image]
Jeg har fått tatt et par andre bilder også i dag.
(Klik på thumbnailsene om du lønsker se større versjon av bildene)


Corydoras weitzmanni


Øreål (morsomme vesener!)


Scalarene prøver seg på familieforøkelse - igjen
Har jeg drømt det, eller spurte du en gang hvor mye Papillon-bakgrunner bygger ut, Liz?
Vet ikke jeg, Mona. Hvis jeg har lurt på det, så husker jeg det i alle fall ikke lenger
I dag har weitzmanni'ene endelegi fått finkornet sand under finnene igjen - byttet til biltemasand ikveld.

Har i lengre tid sett at de har slitte barter, og håper derfor at å bytte til et mer passende substrat kan hjelpe

Håper naturligvis også at "flyttinga" kan få dem i lekshumør, som en bivirkning. At de setter pris på noe mykt å borre bartene ned i er i alle fall tydelig allerede

Så : helt klart verd jobben!
Liz H
Endelig har [I]Corydoras sterbai[/I]ene lekt igjen - denne gangen har jeg ønsket å ha full oversikt, og derfor har jeg gjort noe jeg vanligvis ikke gidder: Klekking av eggene i separat tank, samt oppforing i en egen tank med 100% vannbytte hver dag. Vanligvis dumper jeg bare egga opp i et klekke-og -oppvekstkar,og så lar jeg resten ordne seg sjøl. Det er mer arbeid enn jeg setter pris på å ha dem i en egen tank på denne måten, men det gir meg også en unik mulgihet til å følge med på "barna" - og [B]ta bilder [/B]:D Grattis med nye yngel, helt utrolig flotte bilder. Skulle så gjerne klrt å få til noen sånne jeg og med det kan jeg bare glemme .Men det er gøy å se på andre sine ihvertfall. Håper det skjer noe med weitzmanni'ene dine nå da ,flotte coryer det og . En liten time etter klekking er de fortsatt delvis gjennomsiktige....[IMG]http://akvaforum.no/images/forum/11060_081027233350_1.jpg[/IMG] 4 dager etter klekking, de har spist et døgns tid [IMG]http://akvaforum.no/images/forum/11060_081027233350_2.jpg[/IMG] Søsken :) [IMG]http://akvaforum.no/images/forum/11060_081027233350_3.jpg[/IMG]
Takk for fine ord Sølvi

Ser forresten ut til at sterbaiiene bare leker én gang i året her hos meg.... :S
Hehe sølvi. Jammen godt det ikke bare er her at sterbaiene kniper igjen
4 nye innbyggere i dag - tre med gul kropp og en med mørk kropp med gule prikker.

Med min forhistorie med snegler burde jeg kanskje avstått, men disse er jo så utrolig kule! Håper det går bedre enn jeg frykter.
Dagens bilde.

[External Image]
Må innrømme jeg var spent rett før klokka 21 i dag (igår)når fotokonkurransen skulle avgjøres. Til min store forundring så seila jo sulawsisnegle-bildet mitt opp i teten i konkurransen etter et par dager!
Endte til slutt på en tredjeplass, og det er jeg definitivt fornøyd med!

[External Image]

Jeg gikk til innkjøp av fire sulawesisnegler for to uker siden. Tre av dem er i forkjellige varianter av gul kropp, mens den på bildet her er den eneste med gulprikkete kropp.
Til alt hell har det dukket opp tre gulprikkede sullebarn i karet, så jeg er fornøyd, jeg! Håper på å få tak i enda flere fargevarianter etterhvert selvsagt!

En annen glede denne uken er at jeg endelig ser ut til å få gitt bort noen scalarer. Scalarerkullet har nådd et kritisk punkt i størrelse i forhold til karet de går i og jeg har rett og slett ikke mer plass å tilby dem.

Har mislykkes i å selge disse til dyrebutikkene i nærheten, og dagen for massiv avliving rykker skremmende raskt nærmere. Bedre at jeg avliver dem jeg ikke får gitt bort enn at de hakker hverandre i hjel tross alt! Er godt at i alle fall 13 av disse får et nytt hjem snart.

Det er et merkelig akariemarked her oppe. Et ancistruskull jeg har foret opp, hvor flere av dem er i ferd med å bli kjønnsmodne, har jeg måttet "selge" til 5 kroner stykket for å få omsetning på dem. Og selv da er det bare såvidt jeg har klart å finne kjøpere.

Hvis det plutselig løsner for coryoppdrettet her i huset kommer jeg til å få et megaproblem plassmessig
Registrerer med tilfredhset at skulderen som fikk en runde med kortison i går er mye mer bevegelig i dag, så en del halvneglisjerte akvarier skal få rent vann i dag tenker jeg!

Hvis jeg får fjerna litt alger skal dere ikke se bort fra at det kommer en del bilder til kvelden
Gratulerer med tredjeplassen i fotokonken. Neste gang suser du inn på første...Dette var moro )
Var en grei plassering for en snegle det vel

Skulle ikke være med i konkurransen engang jeg.... men så plutselig så dukka det bildet opp, og da måtte jeg jo bare prøve meg
Tilfeldig bekjentskap
© Trond Stegarud
Reklame for plussmedlemskap