Kileflekkrasborane dør :(:(

Jeg kjøpte en stim på 20 kileflekkrasbora for 3 uker siden. De siste 3 dagene har 10 stk dødd, og jeg skjønner ingenting. i følge en butikk jeg handler endel i skal dette være ganske hardføre fisk. Det er ikke noe i veien med vannverdiene og ingen av mine andre fisk ser ut til å være syk . Kileflekkene som døde hadde alle samme oppførsel før døden inntraff: de svømte litt hysteriske rundt,var oppe i overflaten hele tiden, 1 hoppet faktisk ut og havnet på golvet. Så gikk de rundt inni karet,ble flytende rundt på ryggen mens de enda levde,for så å dø. Noen som kan anta noen grunn for denne dødsårsaken? Spørs om det partiet i den butikken jeg kjøpte de i var dårlige eller var syke? Trist,kan jo ikke ta det på garantien heller,da det er snart 3 uker siden jeg kjøpte de
Kileflekker er relativt hardføre, under rette forhold, men også her finnes det en del råtne egg i pakken.
Dette du beskriver med ekstremt raske bevegelser før de bikker over, er noe jeg ofte forbinder med parasitter. De klør rett å slett så jæ.... at de blir helt gale (kanskje derav uttrykket klør som en gal?)
Slike utras, er ekstremt energikrevende, og dette kan være grunnen til at de ruller rundt etterpå.
Men noen ganger er slike ukontrollerte utfall, noe en kan se på fisk som er meget nært grensen mellom levende og ikke fullt så levende. Det kan rett å slett virke som de til siste slutt anstrenger seg til det ytterste for å være levende (forståelig nok).

Jeg ville nok kjørt på med en runde eHSa Exit, mangen min preiker om parasitter her. Medisinen skader i alle fall ikke fiskene
takk for svar!! Rart at ingen andre fisk viser tegn til sykdom men bedre føre var!! Vet du om lokale butikker fører denne medisinen eller tilsvarende? Greit å få¨tak i asap for å bestille på nett tar fort noen dager..
eSHa er det kun Tropefisk og Aquamanias som fører, etter det jeg vet (karolin har hatt denne, men siden hun skal avvilke aner jeg ikke hvordan ståa nå er).
Tilsvarende medisin er ikke å oppdrive, medisiner som Tetra ContralIck m.fl kan ikke sammenlignes i det hele og det store.
Jeg ville nok bestilt, men det er nå sta meg det :p
hehe..er vel det beste å bestille da skjønner jeg Heldigvis så vet jeg at tropefisk er veldig raske,får håpe det er igjen noen fisk å medisinere når jeg får den da
btw..mot hvitprikk står det på denne..regner med at det er de parasittene de har,eller hjelper den mot andre også? Ser ingen hvite prikker enda..
Denne hjelper mot masse ulike ektoparasitter, ikke bare den vanlige "kjedelige" hvitprikken. Men at medisinen brukes mest mot hvitprikk, er det ingen tvil om.
Om en skal helgardere mot det meste som man kan gardere mot, kombinerer man eSHa Exit med eSHa 2000. Da er det over 30 sykdommer som står på utryddingslista
Begge medisinene er skånsomme; det eneste "negative" jeg har opplevd med eSHa, er at fiskene leker som besatte når man bruker disse
å uff så leit da,at de leker xD hehe..nei men da blir det både medisin og luftpumpe(les:andre linken) fra tropefisk Takker for svar
Frank! Håper fisken lever over
du har nok rett Frank,sitter å ser i karet nå,og det er en nok en kileflekk som holder på å tar kveld den svømmer og gnir seg mot alt som finnes,og plutselig er det kveld. Må si de dør temmelig fort her! :/
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap