Mitt første plantekar

I påvente av at jeg får pusset opp leiligheten og får kjøpt meg et større akvarium har jeg gått i gang med et lite nanoprosjekt. Karet er på 29 liter og er kjøpt på Tropehagen-butikken på Alnabrusenteret.

Foreløpig har jeg bare fått limt på varmekablene. Det ble litt søl ut av limet, men det gikk ganske greit å få tørket av limet som satte seg på kantene. At det er litt vel mye lim her og der på bunnen gjør jo ingenting. Den skal jo dekkes likevel.

Som pumpe har jeg, kjøpt en liten aquaball. Vel, liten og liten. Synes egentlig den ble fryktelig stor i det lille karet og nå har jeg planlagt designet ut fra hvordan jeg kan skjule den best mulig, samtidig som det blir pent plantet. Har tenkt å sette den på bunnen, bakerst i det venstre hjørnet. Foran har jeg tenkt å bygge opp en større "bakke" med sand. Mulig jeg trenger litt stein for å holde den på plass. Med noen høye planter bakerst og middels høye planter på toppen bør pumpen etterhvert bli skjult forfra. I haugen har jeg tenkt å ha ei rot stikkende ut mot midten med javamose, anubia og windeløv. Mot det høyre bakre hjørnet vil jeg også bygge opp en haug. Her vil jeg ha noe rødt i hjørnet og en middels høy grønn plante foran. I forgrunnen og i "dalen" i midten har jeg tenkt å gå for noe gress. Kunne også tenkt meg å bruke "Cuba", "Glosso" eller "Riccia", men har ikke sett det i noen butikker

Pæren som sitter i lampen fulgte med. Den er på ni watt. Noen som vet om jeg burde kjøpe en annen pære? Den har ganske hvitt lys. Er usikker på om denne har optimal effekt for plantene.

Jeg har gått til innkjøp av laterit og flytende næring, men jeg vet ennå ikke hvordan jeg skal gjøre det med Co2. Er det noen som har noen tips til hvordan jeg kan gjøre det enkelt der?!? Vil gjerne ha et system som ikke synes så godt i karet.

Når akvariet har fått stått en stund vil det nok bli befolket av noen reker eller otocinclus.

Heisann og gratulerer med nytt kar. Du kommer ikke til å angre på at du spesialiserer deg på planter, vel så morsomt som fisker er nå min mening

Tankene dine om layouten høres bra ut, men det er litt vanskelig å komme med spesifikke råd uten å se det. Noe fungerer teoretisk men ikke praktisk, så post et bilde eller tre når du får det opp. Glosso, "Cuba" og Riccia er noe de aller fleste dyrebutikker skal kunne klare å skaffe, så hør med dem. Tror kanskje jeg ville ha valgt riccia til ditt kar fordi jeg tror det passer best med det lyset som du kan tilby. Ellers så kan du jo ha "hairgras" - Eleocharis acicularis i forgrunnen også, men denne blir ganske høy og karet ditt vil se mindre ut.

Jeg tror kanskje jeg ville ha styrt unna lateritten fordi dette blir et evig søl i akvariet dersom du skal dra opp planter og plante på ny. Jeg hadde dette i mitt første plantekar og det kommer jeg aldri til å ha igjen. Synes plantene vokser like godt med bare flytende næring. Du har ikke så alfor mye lys i karet ditt (ca. 0,3 W/l) så du bør kanskje styre unna de plantene som krever veldig mye lys. Kommer ikke på noe alternativ annet enn kanskje å kjøpe 2 Arcpod`er å ha over. Eller så kan du kjøpe billige skrivebordslamper på Ikea, men dette vil ikke se like bra ut.

Under artikler på Bjarnes akvasider finner du et godt eksempel på hvordan du kan sette opp CO2. Det finnes også mindre CO2 systemer med trykkflaske, men disse blir ofte litt dyre. Dersom du går for DIY metoden for CO2 vil jeg anbefale deg å skaffe en reaktor, selv har jeg god erfaring med JBLs spiralreaktor.

AHH! Dette høres veldig lovende ut.

Planter er utrolig spennende. Og vi gleder oss til videre bilder
Har ordnet planter
Da har jeg ordnet med planter så jeg kommer i gang. Har en jeg ikke helt hva heter, og dermed ikke vet hvordan den vil vokse seg til. Bildet ligger ute til høyre. Endte opp med Echinodorus Tenellus som gress. Den sprer seg visstnok ganske sakte. Noe som er litt dumt med tanke på at jeg er ganske utålmodig...

I tillegg har jeg en Hygrophila Polysperma "Rosanervig", Hygrophila Corymbosa "Siamensis 53B.
Rota som ses på bildet har jeg tenkt skal stikke litt høyt. Planen er å feste en del mose på den + to Anubia. Helt nederst, der rota møter grusen, har jeg tenkt til å feste en Windeløv. Da burde jeg være godt i gang. Venter til i morgen med å plante, så silikonet få tørke først.

Gruer meg litt til å plante gresset. Innbiller meg at det er en skikkelig pirkejobb...
Plante...
Svarer på mitt eget spørsmål her. Kan planten til høyre være: Nesaea crassicaulis eller Ludwigia glandulosa 'perennis' ? Synes den ligner ganske mye på førstnevnte. Finner ingen andre bilder i plantebasen som er i nærheten av å ligne.
Det ser ut som et artig lite nanokar. Lykke til. Planten er ikke Nesaea crassicaulis. Den er liten og lys i fargen når den kommer fra gartneriet. Men den blir kjempediger, alt for stor for en nano. Om det er Ludwigiaen tør jeg ikke si. Jeg har hatt DIY co2 på så små kar, og det kan gå bra, men en må være forsiktig, for det skal lite til for å overdosere. I en 19l så brukte jeg en liten klokke, det var rett og slett bunnen av en liten plastflaske som satt i vannskorpen med en sugekopp ett sted med litt sirkulasjon, og så gikk co2slangen inn i den. Det ble da en konstant boble av co2 under klokken og overflødig gass boblet bare vekk under kanten. Co2 gassen kom fra en 1.5 liter brusflaske med en liter vann, 0.4L sukker en strøken teskje tørrgjær og litt bakepulver. Dette var ikke så veldig effektivt, men så lenge det bobler litt fra satsen så fungerer det uten at det så lett blir for mye. Virker litt på samme måte som den Carbonatorsaken men med co2 produksjonen utenfor karet. Litt vrient og se den i høyre hjørne på bildet, men karet er forlengst tatt ned og jeg har visst ikke noe bedre på lager.

I en 28l brukte jeg samme satsmengde med først slangen gjennom pumpa, og da jeg ble lei av bråket fra det en liten glassdiffusor. En brusestein vil holde. De i hvit keramikk eller lindetre er best. Effektivere, men man må passe på at det ikke blir for mye nå man bytter sats. Det bør nok ikke komme mer en en boble hvert annet eller tredje sekund i en 29l. Ha litt sirkulasjon i overflaten så det blir nok oksygen om natten.
Send meg en epost med adresse så sender jeg en konvolutt med glosso og riccia og litt annet smått som passer i en nano neste gang jeg trimmer.
Fått inn planter
Nå har jeg fått inn planter i karet. Er mest fornøyd med rota. Selv om den nok blir for stor i det karet er jeg fornøyd med hvordan jeg fikk festet plantene på den. Har litt Javamose over mesteparten av den, Windeløv ute mot kanten og to Anubiaer. Å plante gresset var lettere enn jeg trodde. I tillegg til at jeg kanskje tror rota er for stor har jeg to små bekymringer til. Hygrophila Polysmermaen som er knødd inn bak pumpa er den ene. Vil den strekke seg mot lyset og spre seg over pumpen etterhvert? Eller vil den kanskje stryke med inne i hjørnet der? Den andre er den røde, nå lave planten bakerst midten/høyre. Når jeg tok frem den så jeg at det bare var toppene av en plante. Den har ikke noen antydninger til røtter. Vil det gå greit for den å slå rot? Hvor lang tid vil det ta? Meningen er i hvert fall at den skal vokse seg stor og flott, og dominere karet bakerst etterhvert. Ellers virker plantene litt stusselige ennå. Regner med at noe av grunnen er at de har stått i ei balje uten noe direkte lys i et døgn og at de vil strekke seg oppover i løpet av morgendagen.

Som en midlertidig løsning på CO2 har jeg en pakke tabletter fra en produsent som heter Prozac
(he he, neida Prodac heter produsenten...)
Noen som har erfaringer med dem? De inneholder visst også gjødsel noe som vel betyr at jeg bør droppe å tilsette flytende gjødning inntil videre. Skal visstnok holde med en tablett til 50 liter i uken. Bør jeg vente noen dager med å putte en oppi? Bør jo være en del CO2 og næring i vannet nå som det er ferskt...

PS Sender deg en mail jeg Kjetil L. Og jeg skal selvfølgelig betale for plantene. Var bare så ivrig etter å komme i gang at jeg ikke kunne vente på at noen la ut noe Riccia til salgs her
Reker eller Otto
Ser ikke så mange som har reker i plantekarene sine. Småspiser rekene litt på plantene? Er det årsaken? Har tenkt på enten å ha en fire-fem otto + en betta kanskje, eller reker i karet. Vet ikke helt hva som blir best med tanke på plantene og holde alger borte.
Reker kan muligens nippe litt på spesielle planter. Det har de gjort hos meg. Men kun på en planteart.

Kirsebærrekene mine spiser av en plante som heter Hydrocotyle leucocephala. Fullt av små huller, som om den er musespist, langs kantene og midt på bladet.
Akkurat det samme gjør faktisk Krystallrekene også, på akkurat samme plante-arten. De rekene har jeg i et eget kar, kun de rekene i altså, og der har de småspist på samme planten. Tydeligvis smaker den litt godt, for ingen av rekene har rørt andre planter såvidt jeg har sett.
CO2
Har fått laget en sats med CO2 som går rett inn på aquaballpumpen fra Eheim. Synes andre hjemmelagde system virker litt mer kompliserte enn som så. Slik som her f.eks. http://www.qsl.net/w2wdx/aquaria/diyco2.html#1
Derfor lurer jeg også på om det virkelig er slik det skal fungere.

Synes også boblene blir veldig store, men ser ut til at den ene Anubia 'en som står delvis i vannstrømmen trives. Masse luftbobler under bladene og det står en konstant strøm av bittesmå luftbobler fra roten på den. Regner med at det må være oksygen som den produserer.

Har også forsøkt nylonstrømpetrikset jeg ble anbefalt her inne. Men med strømpen rundt pumpen var det nesten ikke futt i den. Har fjernet den og nå går pumpen som den skal igjen. Betyr vel også at jeg kanskje dropper å ha reker oppi der. Vil nok miste mange av de minste av dem. Men da vil vel kanskje de som overlever til voksen alder være desto sterkere. "Survival of the fittest".
Update???
Update, på plante karet da absolutatle...?
I bilder å tekst:0p
Kommer snart
Har fått noe fisk oppi der, og noen reker som jeg har drept!!
Status nå er et cyano angrep (som drepte rekene tror jeg).
Vannet var hvitt/grått og masse gøgge på glasset. Kom helt plutselig. Våknet
opp til det der om morgenen. Total rekedød og et lite innbydende akvarie.
Har fått kontroll over det, men det sitter en del igjen i mosen. Tenkte å
trimme mosen litt i morgen for å få ut det verste, og så la det stå i mørket
i hvert fall et døgn til. Kjøpte en billig luftpumpe også, så nå pumpes det inn
O2 ikke CO2 i karet. Kjedelig det der, men ser ut til at det skal gå i orden.
Slang også oppi en haug med Hornblad, de skal ut igjen bare det har stabilisert
seg nedi der.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap