Spørsmål ang. hvitprikk (side 3)

"Frøkna" virker å ha blitt frisk, hun kom til matfatet både i morges og nå i kveld. Hun ser kanskje litt blek ut i fargene, men når hun krangler om maten med 6 coryer, sommerfugldama og hannguramien kommer både farger og fullt utspilte finner!

Når jeg sier hun ser litt blek ut kan det kanskje skyldes at vi kun har sett henne i lek fra vi fikk henne. Det var jo match med hannen fra dag en.

De andre innbyggerne ser også ut til å være i fin form, kan kun se én prikk på en kardinal.

Kommer tilbake med et resyme senere i kveld for å se om vi kan forstå hva som egentlig har skjedd her (ny fisk når osv.)

Resyme: Noen klipp fra min akvariedagbok
Vil her gjøre en "recap" på hva som har skjedd i vårt unge akvarium frem tom. sykdosmhelvetet vi har opplevd, men som nå kanskje ser ut til å være over. Vil ikke nevne vannverdier spesielt da de har vært stabilt gode hele veien. Da vi har kjøpt fisk flere steder vil disse benevnes med sted #1, sted #2 osv.

10.03.2007
Kjøpt inn de første fiskene, byttet 50% vann før isetting. 5 ottos (fra sted 1) og et Palettciklide par (fra sted 2). Hun freidig med en gang, han sky. Deretter omvendt. Ser ut som lek med en gang!

13.03.2007
Setter inn 4 Otocinclus (vedlig små, de siste de har) kjøpt på sted 2

14.03.2007
To av ottoene (de aller minste) fra i går døde, tålte tydeligvis ikke flyttinga

15.03.2007
Kjøpt 10 Kardinaltetra og et Dverggurami par (på sted 3) og en javabregne som ble festet mellom rota og en stein som ble flyttet for å prøve å roe ned revirhevdingen til palettene. dette medførte bare at palettene flyttet beiteområde til den stenen som ble flyttet, tydeligvis "deres sten".

16.03.2007
Kjøpt 10 kardinaler på sted 2 og 5 ottos på sted 1. 2 kardinaler (de minste) døde kort tid etter isett. Guri, hunnguramien fra sted 3 virker litt puslete, men er plutselig i vigør igjen. Mye roligere enn Gurin, hannguramien fra sted 3, som svinser rundt i alle lag og overalt i karet. Hun har funnet sin hvileplass innerst til venstre. Palettene er ikke like heite lenger. Byttet forfilter /vasket hver dag), og fjerner en del døde /råtnende blader og "mugg" på planta foran til venstre (Anubias barteri var. nana).

17.03.2007
Guri oppblåst og stille. Kjøpte en hanngurami til på sted 4 + et Sommefuglciklide par. Den nye hannguramien er dominerende og jager den første hannen. Hunnsommerfuglen blir jaget av den nye Guramihannen og av Sommefuglhannen, stakars, og begge sommerfuglene (+ Guramiene) blir jaget av palettene.

18.03.2007
Ominredet igjen for å prøve å få litt fred i karet. Rota er blitt flyttet helt opptil hulesteinen på høyre side. Den andre steinen er stablet oppå den første og rota. Grastustene er flyttet til venstre i overgangen mellom sand og grus for å lage en liten "levegg" som sommerfuglene kan gjemme seg bak.
Avliver den nye hannguramihannen utpå natta, altfor aggresiv, jager alt og alle, skikkelig terrorist (kona forteller i etterkant ay hun så at han klødde seg mye).

19.03.2007
Satt inn 3 nye planter , Echinodorus bleheri (vanlig sverdlilje?), sammen med gresset, for å avgrense territoriet til Sjefen og frøkna. Suksess, de jager veldig sjeldent forbi plantene. Etter vannbytte i kveld ble sommerfuglene kjærester og palettene mindre agressive!

19.03.2007
Avlivet Guri (antatt bukvannsott)

20.03.2007
Satte inn en stim med 20 rødmunnstetra

22.03.2007
Palettene la egg i kveld, fantastsisk forestilling!

23.03-2007
Satt inn 6 Corydoras robineae fra sted 1. Livlige fyrer!

24.03.2007
Palettene passer hulen, men er ikke spesielt agressive.

27.03.2007
Sjekket vannverdier pga av 1 død otto og 1 død rødmunn ;-(, alt OK

28.03.2007
Ny død rødmunn. Hvitprikk (rødmunnene angrepet)

28.03.2007
Startet varmekur, ny 1500 l/t pumpe, luftpumpe med stein, ekstra varmekolbe.

28.03.2007
En kardinal døde på kvelden.

29.03.2007
En otto død

31.03.2007
Paletthannen død, eggene/yngelen er også borte

31.03.2007
Frøkna sliter veldig, peser og har sytrådbæsj

01.04.2007
Sommerfuglhannen avlivet, popeye og ryggsvømming

01.04.2007
Avbrøt varmekuren etter anbefaling av Frank A. Startet med eSHa exit og 2000 etter 50% vannbytte.

01.04.2007
Alle kvikner till etter senking av temp. Frøkna har fremdeles sytrådbæsj

02.04.2007
Bilder fra i går viser små prikker på "Frøkna" og bilder fra i kveld viser små prikker (støv?) på 2 coryer. Hmmm

02.04.2007
Antall prikker totalt går tilbake, ikke mer "støv" på coryene.
Frøkna kvikkere

03.04.2007
Siste dag med medisinering
Frøkna virker frisk, krangler om maten, og kun en kardinal med prikk på halen.

Det kan virke som mye isetting av fisk, men alle vannverdiene har som sagt vært "perfekte" hele tiden, og vi fant ut at karet trengte å bli befolket slik at palettene ikke skulle "eie hele karet". Det har ikke virket som isettingene har stresset andre fisk bortsett fra ved hanngurami nr.2 (senere avlivet).

Har mistanke om at hvitprikk kom med coryene selv om disse ikke har vist tegn på smitte. L-maller kjøpt på samme tidspunkt i samme forretning fikk priikker (annen tråd om identifisering av L-maller her på AF). Har et godt forhold til eieren og vil ta kontakt med han etter påske.

Kan bakteriene fra den antatte bukvannsotten på Guri (dveggurami hunnen) ha levd videre i karet og blomstret opp ved varmekuren (og tatt livet av en palett og en sommerfugl hann), eller har vi hatt andre uhumskheter her. "Krisen" startet jo med en død rødmunn og en død otto, deretter en ny død rødmunn og så observert hvitprikk. Ingen av de tre første ofrene var hverken prikkete ellr oppblåste...

Nå ser det i hvert fall ut til at alt roer seg ned (satser på at den siste hvitprikken er borte i morgen).

Ved evnt. neste utbrudd av hvitprikk (ser ut til at alle opplever dette), så vet jeg sannelig ikke om jeg velger varmekur eller medisin, kommer vel kanskje an på om jeg har observert noe mistenkelig på forhånd...

Håper i hvert fall at denne tråden kan komme andre akvarister tilgode. Jeg misunner i alle fall ingen den fortvilte følelesen når fisk(evenn) etter fisk(evenn) dør...

Begynner å se frem mot å leke Kirsten giftekniv ved å anskaffe både en palett og en sommerfugl hann samt en dverggurami hunn, helst på samme tid slik at territorialfarvannene kan avklares med en gang. Guramiene vil ikke tillates å yngle (urolig overflate), men i det minste kan Gurin få en artsfrende (tror selv i dag at han er en krysning mellom otto og C. robineae...)
Glemte en VIKTIG ting: TAKK
En hjertelig varm takk til Frank og Mona og alle andre her på AF, som stiller opp og yter fra sin erfaring når "vi amatøra" får "krise"!
Prikkfritt, men paletthunnen har lang sytrådbæsj igjen!
Hva er det egentlig som gjør at avføringen blir hengende som en lang sytråd, og hvilke sykdommer, bortsett fra bukvannsott, har dette som symptom?

Frøkna virker ellers veldig sprek og med god matlyst.

Bør jeg fortsette medisineringen?
Det er flere problemer som kan gi slik avføring.
Bukvannsott, forstoppelse, og i noen tilfeller tarmparasitter. Om det er sistnevnte, vil man noen ganger kunne se disse titte fram, om fisken står dønn stille. Ikke ett kjekt syn, men det får så være.

Ser du om hun driter noe normalt, eller om det bare tyter fram slike tynne stråler stadig vekk?
Forsøk å gi nyklekket, evt frosset artemia, og følg med på om dette påvirker tarmfunksjonen. Artemia er knall til å ta en rens av tarmer som ikke har det helt godt (for fisk vel å merke).
Gi gjerne ett så fiberrikt fôr som du greier å komme over. Fiber er bra for tarmsystemet, både for fisk og tobeinte (og sikkert firebeinte, bevingede etc)
Joda, har sett normal driting også, men nå i kveld hang det en tråd som var lenger enn henne selv etter. Nærmest gattåpningen så den ut som normal avføring, lenger ut ble den hvit og så gjennomsiktig. Etter en stund datt hele tråden av.

Har frossen artemia som jeg ikke har foret med siden varmekuren startet. Siden den har en tendens til å grumse til vannet anså jeg det ikke som gunstig sammen med så høy temp. Skal "spandere" på dette litt oftere nå, alle, til og med ottoene, setter pris på artemia.

Av annet fiberrikt fór har jeg frokostblanding, kneipbrød, Wasa husmanns osv., nei det får holde med artemia til akva-butikkene åpner igjen .
mona o
Ang. varmekuren så har jeg selv brukt konstant varme, slik som Frank er inne på. Siste utbrudd jeg hadde, i tilfellet med noen titalls tetraer, så satte jeg opp temperaturen til 32 C og holdt den der i fem dager i strekk. .


Jeg holder på med det samme nå,har 32grader og har hatt den tempen nå i snart 2 dager. Alle fiskene er uberørte av dette (noen leker som besatt) men ser ut til at ancistrus sliter litt,de har nesten gravd seg ned i sanda under røttenen. Men regner med at de klarer 5 dager med varme, de også?
Låner denne tråden litt da jeg oppdaget i dag hvite prikker på 2 av mine praktbotiar og muligens på et par platyer.
Begge praktbotiane klør seg mot sanda eller røtene og puster fort. Den ene blekere enn den andre.
Har lest litt om hvitprikk i ettermiddag og bestemte meg for å sette opp temperaturen til 32C da jeg ikke har kjøpt inn noen medisiner.
Noen som kan bekrefte at dette er hvitprikk?
Prikkene ligner av utseeende de som tetarene mine var befengt med, men de hadde aldri så mange. Her er det best at en av ekspertene uttaler seg!
Definnitivt hvitprikk, Nismo. Ett ganske hardt angrep også, dette har nok ikke kommet over natta...

Behandlingen må starte omgående, om du skal ha sjangs for å berge fiskene.
Paletthunnen sliter fremdeles
Formen, livligheten og matlysten har gått opp og ned (mest ned) siden jeg "friskmeldte" frøkna. Begynte å helle til at hun sturet pga. tap av ektemann.

På påskeaften satte vi ut båten i Kambo og derfra var turen kort til Dahls Dyrerike i Moss så vi tok en tur innom. Fant en paletthann som så ut til å være stor nok for frøkna, en sommerfuglhann til Madame Butterfly og en søt dame til Gurin (dverggurami hannen).

Kjøpte også noe fiberrikt kraftfor, spirulina tror jeg det het, for å forsøke å bedre på avføringa til frøkna. Fikk også med en Furanol tablett. Meningen var å ta ut frøkna og la henne gå i en 10 liters bøtte i et døgn med 1/2 tablett Furanol, men først ville vi se hvordan det gikk med ny beiler.

Mens posene hang i karet fant både sommerfuglene og guramiene sammen og "hilste" gjennom plasten. Frøkna gjemte seg under rota så paletthannen fikk ingen velkomst.

Ved islepp fant guramiene og sommerfuglene raskt sammen. Det tok en stund før paletthannen fant frøkna, men da ble det fart! Farger og utspilte finner og litt knuffing.

Det så altså positivt ut. Frøkna tok til og med som snarest et par turer inni den veldig trange rugehula si, måtte legge seg flatt på siden for å komme inn og ut.

Etter en stund fikk alle fiskene for, slapp litt spirulina ned foran frøkna, men hun spiste lite, og i hvert fall ikke dette nye grøntforet...

Etter et døgn var alt tilbake til det (dårlige) gamle: frøkna gjemmer seg og jager bort hannen og andre som kommer i nærheten. Fine farger, god og rund, men virker allikevel ikke frisk, puster fort og hoster (kanskje?!?).

Bestemte oss for å medisinere henne med Furanol. Løste opp 1/2 tablett i en 10 liters bøtte og forsøkte å fange henne, men dengang ei. Hun klarte hele tiden å gjemme seg så godt at vi ga opp dette forsøket, hele karet ble jo stresset.

I går tok jeg affære: tok ut en stor stein og rota som dekker halve akvariet. Etter en lang jakt, alle andre fisker svømte frivillig inn i håven, bare ikke frøkna, fikk vi tilslutt flytta henne over i bøtta. Der går hun nå med brusestein, varmekolbe og en kaffekopp til hule.

Det er ikke lett å observere fisk neders i en bøtte, men det så i morges ut til at "pustefrekvensen" har gått ned til noe nærmere normalt.

Planen er å ta henne ut av bøtta i kveld over i et gjennomsiktig litermål for observasjon og foring. Ser hun bra ut slipper hun tilbake i karet. Ser hun ikke bra ut vet jeg ikke helt...
Hvis hun "hoster", ville jeg gjettet på at det var noe slags parasitt i gjellene. Det er også en vanlig lidelse hos ciklider.
Furanol er såvidt jeg vet mot bakterielle infeksjoner, stemmer ikke det? Men det er mulig det virker mot flere typer sykdommer enn jeg visste.

HUSK på å dekke til alt du har henne i, så hun ikke hopper ut!
mona o
Hvis hun "hoster", ville jeg gjettet på at det var noe slags parasitt i gjellene. Det er også en vanlig lidelse hos ciklider. Furanol er såvidt jeg vet mot bakterielle infeksjoner, stemmer ikke det? Men det er mulig det virker mot flere typer sykdommer enn jeg visste. HUSK på å dekke til alt du har henne i, så hun ikke hopper ut!

Hostingen er jeg usikker på om virkelig er der. Derfor skrev jeg kanskje?!?. Det er ikke slik jeg har sett beskrevet at fisken plutselig rykker flere cm tilbake, mer litt uregelmessighet i "pesingen". Du har rett i at Furanol er mot bakterier (og tar derfor knekken på filterbakteriene), så denne var først og fremst ment som et forsøk på å ordne opp i fordøyelsen/tarmene. Kan kanskje virke som hun har forstoppelse siden hun er så rundt selv om hun ikke tar til seg nevneverdig med mat og samtidig viser seg såpass utilpass. Når jeg husker hvor utilpass jeg følte meg siste dagen på Menorca for noen år siden synes jeg at jeg kjenner meg igjen: Det var en restaurant som skrøt av at de serverte så store porsjoner av svin indrefilet på spidd at ingen greide å spise opp alt. Jeg måtte jo, dum som jeg var og sikkert fremdeles er, forsøke. Det endte med at jeg ikke klarte å reise meg opp fra stolen på flere timer. Måtte ha flere brandy's til hjelp. Hele natta og neste dag var også fulstendig ødelagt (og det var ikke på grunn av brandy).

Har forøvrig bestemt meg for å begynne med litt høyere GH i karet. Satser på å øke sakte til 5 fra 3-3,5 som jeg har nå. Har lest at lav GH kan føre til forstoppelse.

Og ja, jeg skal dekke til bøtter og spann. Har hatt spiseunderlag i plast over bøtta i natt, mest fordi boblestrømmen fører til vannsprut.

Håper inderlig at tildekking vil bli nødvendig pga. at frøkna har blitt så sprek. Merkelig hvordan man blir knyttet til sånne små vesener. Hun var med fra første dag med fisk i karet og jeg har fått oppleve henne (og mannen) i all sin prakt i lek og sett time etter time på hvordan hun gravde ut hule for deretter å legge eggene...(snufs).
Om "hostingen" skyldes gjelleparasitter, ser man dette tydelig. Fiskene hoster da gjerne så de vrenger kjeften, og øya er på tur ut av hue (ikke fysisk, men kan se sånn ut).

Jeg heller til at hun har begynnende bukvannsott, det er slett ikke uvanlig på denne type fisk.
Medisineringen kan da ha effekt, om denne startet tidlig nok.

Så nå er jeg spent på hvordan det går med fru pasient?
Oppdatering ang. frøkna/fru pasient
Beklager sen tilbakemelding, men vi har hatt dødsfall i nærmeste familie...

For frøkna/fru pasient tvang løsningen seg frem av seg selv. Da jeg kom hjem sist tirsdag og tok henne opp i et gjennomsiktig kar for observasjon, var hun såpass spak at jeg kunne løfte henne opp av bøtta i kaffekoppen hun hadde fått som hule. Hun viste ingen interesse for mat, og ca. hver sjette pust var et hikst (ikke host). Hun hadde også noen mørke kuler på (inne i?) magen på ene siden.

Mens jeg vurderte om hun skulle få et døgn til i isolasjon oppdaget jeg at det på nytt var kommet hvitprikk i karet! Flere rødmunner hadde fått en prikk eller to på finnene og noen var bokstavelig talt bleke om nebbet. Tre dager med eSHa Exit+2000 hadde tydeligvis ikke vært nok til å ta knekken på alt svineriet, og alt stresset med å få ut frøkna av karet hadde vel trigget et nytt utbrudd.

Bestemte meg for ny medisinering og da ville jeg trenge luftpumpa i karet, derved kom avgjørelsen for frøkna av seg selv.

Mens jeg holdt på med vannskifte før medisinering kom telefonen om svigerfars uventede, men smertefrie død...

Utpå morgenkvisten fikk jeg fylt opp karet og startet med medisin (Exit+2000), og ga siste dose på lørdag (forlenget kur). Mistet kun en rødmunn (den minste) i denne omgang.
Kondolerer, Harald.... det var leit.
Har selv en alvorlig syk svigerfar, og jeg engster meg sånn for den dagen telefonen kommer....

Du har min fulle medfølelse.
Takk Mona.
Jeg kjenner godt til den engstelsen. For 1 1/2 år siden var det svigermor sin tur, hun hadde vært alvorlig syk i flere år. Med svigerfar skjedde det, kanskje heldigvis, helt uventet.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap