Hvordan får jeg karet mitt til å se bra ut?

Har masse planter. 10-12 stk, se profilen.
Det beste tipset er faktisk å gå gjennom bildene i Medlemsakvarium, og bare surfe rundt og hente inspirasjon derfra. Du vet jo selv best hva du liker og ikke liker, og når du finner noen du synes ser bra ut, ser du nøye på bildene og kopierer hemningsløst hvordan ting er gjort der. Les også infoen du finner, mange oppgir hva de har brukt av planter og annet. Ser du at noen har f.eks. satt inn masse ekstra lys for å få de plantene som er brukt til å trives, bør du kanskje bla videre, eller sette inn like mye lys selv. Slike ting er ofte nevnt i profilen på det enkelte akvariet.

Alle henter sin inspirasjon fra ulike inntrykk de ser på andre akvarier, og etterhvert blir man mere sikker i hvordan disse måtene å designe akvariet på gjøres. Men til å begynne med kopierer nok alle litt fra andre, og bruker dem som inspirasjonskilde. Ingen har noe i mot at andre henter inspirasjon fra akvariet de har laget, det er jo den beste rosen og det største kompliment man kan få

Så; let i vei, bla og se hva du finner. Plutselig er det der, akvariet du bare må lage selv Og har du gjort det en gang, er det mye lettere neste gang, da du vet hvordan ting skal gjøres.
Siden overskriften i innlegget ditt kan lokke fremtidige små akvariedesignere til å titte inn, legger jeg ut en link som viser hvordan proffene gjør det:

Dette er hva jeg kaller akvariumdesign
Jeg synes du mangler noen røtter og steiner for å fylle den tomme plassen mellom plantene og gi fiskene dine et sted å gjemme seg.
www.practicalfishkeeping.co.uk har også en god del bilder med akvarier som har inspirert meg.
Så må du huske at forskjellige fisker krever forskjellig innredning.
Inaktiv bruker
Flere planter som dekker bakglasset. Og da må du ha fyldige planter, ikke sverdplanter
Orden får kar til å se bedre ut. Man må velge et eller to midtpunkt, og bygge rundt de, i klare linjer. Mange måter man kan gjøre det på, men når alt er spredt rundt i hele karet ser det bare rotete ut
Det beste er vel å gå til "kilden" - en av de bedre aquascape sitene jeg har vært innom er denne.

Eller hva sies om dette:

[External Image]

Det er også utrolig mye bra på aquatic-gardeners

Her er også en artikkel om aquascaping
OMG.
De 2 der er de sykeste karene jeg har sett.

Vet dere, de proffe fremgangsmåtene tror jeg må utsettes til neste gang jeg setter opp nytt kar... Eller hur? Alt vann må jo nesten ut før man kan flytte på grus, og plantene skal jo vokse (og man skal ha rett type planter).

Skal (forhåpentligvis) øva meg litt med gressplen i 10-literen snart.
Hva med en aquascapinggruppe for nordmenn på f.eks facebook?
Tilfeldig bekjentskap
© Arild Magnussen
Reklame for plussmedlemskap