Syk Golden Nugget L081 ?

Inaktiv bruker
Jeg lurer på om det er noen som kan hjelpe meg med å bedømme hva som feiler min Golden Nugget?
Den har som dere kan se utiifra bildene et slags sår over det høyre øye. Jeg så ikke dette i butikken når jeg kjøpte den på lørdag. Dette er noe som kom på søndag/mandag. Alle andre fisker i akvariet ser ut til å ha det bra og jeg har testet vannverdiene og de ser bra ut. Pleier også å bytte regelmessig vann hver søndag.

mvh.
Kjetil
hadde kontakta
butikken og gitt beskjed om at den tok jeg tilbake og at de fikk skaffe meg en ny......HELDIGVIS er det slik her hvor jeg bor at de har 7-11 dagers frist om det er noe med fisken =)
Fisken har føtt seg et skrubbsår over øyet. Dette er vanlig etter litt brutal behandling med hoven.

Kryss fingrene og håp at det leges. Det pleier å gå bra

Gi den masse god mat å spise. Nyinnkjøpte sugemaller er ofte underernærte.
Inaktiv bruker
Mat
Hmmm, ja den virker litt underernært, men den vil jo ikke spise noe. Har prøvd å gi den Tabimin, Nutron staples green og agurk, men ser bare uinteressert ut.

Kjetil
Forsøk å gi den mygglarver etc.

Når det gjelder såret, ser dette helt klart ut som det er infisert med sopp. Dette bør du følge godt med på, dette kan bli skikkelig stygt om soppen får utvikle seg fritt.

Om soppen forværrer seg, er behandling med medisiner eneste utvei.
eSHa 2000 er da ett godt valg, men om soppen er ekstremt aggressiv, er det ikke sikkert at medisinen har effekt.
Driver nå å behandler en diskus med det styggeste såret jeg noensinne har sett på en fisk, med ett soppangrep som overgår alt jeg tidligere har sett.
Her er det rett å slett så ille, med en eller annen ekstremt aggressiv sopp-art, at fisken neppe kan berges.
Start derfor behandlingen så raskt som mulig, om du ser forværring.
Behanling med salt er selvsagt ikke å anbefale til maller
Inaktiv bruker
Skal stikke innom akvarieforretningen i morgen for å se om jeg får tak i noen mygglarver. Håper de ikke blir spist av noen andre før GN får kommet til. Han er som sagt litt treg av seg.
Såret ser ikke ut til å bli verre så jeg avventer litt, men skal være føre var og kjøpe inn medisin i tilfelle det skulle bli verre.

Takk for alle svar.

Kjetil
Ha oppi mygglarvene før du legger deg og alt lys i rommet er skrudd av, da vil nuggeten som er nattaktiv, finne maten hvis den vil ha den...
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap