- Hjem
- Forum
- Maller - Corydoras
- Corydoras i sterk strøm
Corydoras i sterk strøm
Planlegger å sette opp et akvarium for maller men litt sterkt strøm (les: Mye sirkulasjon og oksygen).
Akvariets mål er 150x40x50 (LxHxD) dvs. 300 liter. Bunnen blir sand og noen større steiner samt Eleocharis parvula (gjør i alle fall et forsøk på å få det til å gro).
Filteret vil være bygget opp med 2 stk powerheads tilknyttet blåfiltermatter. Hver av powerheadsene trekker 1200 liter i timen. Se bilder av filtersystemet jeg bruker som inspirasjonskilde her.
Noen som kan tipse om Corydoras arter som kan trives i et slikt oppsett?
Akvariets mål er 150x40x50 (LxHxD) dvs. 300 liter. Bunnen blir sand og noen større steiner samt Eleocharis parvula (gjør i alle fall et forsøk på å få det til å gro).
Filteret vil være bygget opp med 2 stk powerheads tilknyttet blåfiltermatter. Hver av powerheadsene trekker 1200 liter i timen. Se bilder av filtersystemet jeg bruker som inspirasjonskilde her.
Noen som kan tipse om Corydoras arter som kan trives i et slikt oppsett?
Postet 29.03.07 kl 14:54
Postet 30.03.07 kl 09:21
Den første jeg tenkte på, var Corydoras davidsandsi, faktisk.
Dette fordi jeg husket at på Planetcatfish står det følgende om Corydoras davidsandsi:
"A whitewater species that appreciates a little current."
Dette med at arten setter pris på litt sirkulasjon, kan jeg ikke huske å ha sett nevnt på noen andre arter noen gang. Det betyr ikke at det ikke finnes, mener jeg men at jeg ikke kan huske å ha lest det på noen andre.
Så hva med noen elegante, flotte C. davidsandsi? Det er et godt valg i så fall, de er etter min mening en av de fineste. De har en sort ryggstripe som starter ved ryggfinnen og ender ut i halespissen, som et elegant slep
Du kan jo ved hjelp av røtter eller steiner prøve å lage noen "rolige soner" i karet også, der fiskene kan ligge og slappe av uten å måtte svømme for å holde seg i ro på stedet Det vil de sikkert sette pris på.
Dette fordi jeg husket at på Planetcatfish står det følgende om Corydoras davidsandsi:
"A whitewater species that appreciates a little current."
Dette med at arten setter pris på litt sirkulasjon, kan jeg ikke huske å ha sett nevnt på noen andre arter noen gang. Det betyr ikke at det ikke finnes, mener jeg men at jeg ikke kan huske å ha lest det på noen andre.
Så hva med noen elegante, flotte C. davidsandsi? Det er et godt valg i så fall, de er etter min mening en av de fineste. De har en sort ryggstripe som starter ved ryggfinnen og ender ut i halespissen, som et elegant slep
Du kan jo ved hjelp av røtter eller steiner prøve å lage noen "rolige soner" i karet også, der fiskene kan ligge og slappe av uten å måtte svømme for å holde seg i ro på stedet Det vil de sikkert sette pris på.
Postet 30.03.07 kl 09:30
Endret: 30.03.07 kl 09:32
Postet 30.03.07 kl 12:24
mona oSå hva med noen elegante, flotte C. davidsandsi? Det er et godt valg i så fall, de er etter min mening en av de fineste. De har en sort ryggstripe som starter ved ryggfinnen og ender ut i halespissen, som et elegant slep:-) Du kan jo ved hjelp av røtter eller steiner prøve å lage noen "rolige soner" i karet også, der fiskene kan ligge og slappe av uten å måtte svømme for å holde seg i ro på stedet:-) Det vil de sikkert sette pris på.
Var akurat den jeg hadde sett meg ut Jeg synes Julii er veldig pen, men den har jeg en gruppe av. Så da blir det nok davidsandsi.
Tenkte også å forsøke meg på en Borneo Sucker eller to (stilig navn forresten). Den trives best i bekker og stryk, og skal ha veldig oksygenrikt vann. Derfor skal jeg forsøke lage områder i karet som har mer strøm enn andre. Dermed skulle det være mulig å lage en lomme der det ikke er så mye strøm.
Må eksperimentere litt med power head og steiner/røtter.
Frontglasset ble hentet i dag, så nå er det ut å kjøpe kryssfiner som skal danne resten av akvariet.
Postet 30.03.07 kl 18:29