eSHa exit kombinert med eSHa 2000 etter behandling med costapur?

Jeg bestilte eSHa exit og eSHa 2000 via nett, men har enda ikke fått disse medisinene. Var nødt til å gå i nærbutikken å kjøpe costapur, fordi jeg ikke kunne vente lengre. Fiskenes tilstand tilsvarte at jeg måtte handle raskt for å unngå død. Hvis det nå skulle vise seg at varene kommer i posten en av de nærmeste dagene, er det da mulig å foreta et vannbytte, for så å ha i kombinasjonen av disse medisinene jeg får, eller må jeg kjøre kuren med costapur ferdig?
Kan jeg eventuelt ha disse medisinene i karet med en gang uten vannbyttet, eller er kombinasjonen av disse medisinene farlig for fisken?
Hvis det må til et vannbytte, hvor mye vann må eventuelt skiftes før de andre medisinene tas i (karet er 540l)?
Eller hvor lang tid må jeg eventuelt vente etter kuren med costapur, før jeg kjører kur med de bestilte medisinene?
Problemet er jo at jeg har både finnråte og hvitprikk, så det hadde vært fint om jeg kunne medisinert mot begge sykdommene samtidig. Det gjør jo ikke costapuren.
Mvh morild
Det er svært kjedelig å måtte starte en kur en trolig ikke har ønsket effekt av. Vannet i karet er da ikke egnet til å starte en ny kur i uten at man tar noen grep.

Jeg ville nok selv ha flyttet fiskene til ett tomt kar, og behandlet med ny medisin der.
Om dette ikke er mulig:
Bytt ut 40% av vannet i karet både morgen og kveld dagen før du tenker å behandle. Du får da fjernet såpass store deler av innholdet av medisin i vannet, at det skal være trygt (er vel 35% igjen, men medisin svekkes kraftig, relativt fort i vannet, så det burde gå greit)
Mulig jeg er på bærtur her,men skal ikke det fungere å filtrere vannet gjennom aktivt kull for å fjerne medisinen? slik at man kan gjøre det før man benytter ny medisin?
Fredrik84
Mulig jeg er på bærtur her,men skal ikke det fungere å filtrere vannet gjennom aktivt kull for å fjerne medisinen? slik at man kan gjøre det før man benytter ny medisin?

Du er ikke på bærtur, men dette er en prosess som ikke er gjort over natta.
Kullet skal aktiveres, og så trenger det alt fra 36 til 72 timer før det har gjort jobben sin, alt etter hvor aktivt kullet er.
Dette betyr at man kan trenge så mye som 4 døgn før karet er klart før ny medisinering.
Da er det vesentlig raskere å bytte ut store deler av vannet på forhånd, i stedet for å gå å vente på at kanskje fiskene legger seg på rygg

Er det sykdommer med sein utvikling, er saken selvsagt noe helt annet

Har enda ikke fått medisinen, men det ser faktist ut til at costapuren virker. Discusene har fått tilbake fargen, og ser ut til å kvikne til igjen. De klør seg enda litt, men langt fra så mye som før. Det triste opp i dette er at jeg mistet 3 discus samme dag som jeg startet medisineringen. En av dem var min store stolthet. Sjefen sjøl, som har vært med meg fra jeg begynte med discus. ;(
Tror likevel jeg kommer til å medisinere med eSHa exit og eSHa 2000, når karet er klart for det.

Mvh morild
Trist at du mistet så mange diskuser, var de svært svekket av sykdom?
Vet hvor inderlig surt dette er, mistet selv en av mine i dag, tror rett å slett at den ikke taklet den nye medisinen jeg forsøkte mot soppen.
Banner stygt, men det hjelper akk så lite.

Nei, det var akurat det som var så rart, de ble veldig mørke i fargen, og dagen etter var de døde. Jeg tok fisken med meg på dyrebutikken, men ingen kunne svare meg på hvorfor discusene mine døde. De kunne ikke se noe som tydet på at fisken hadde vært syk, og vannverdiene var helt topp. Det er alltid trist å miste fisk, og da spesielt discus.
Hva slags soppmedisin brukte du?
skal hente esha exit og 2000 på postkontoret i morgen. Jeg hadde voldsomt bortfall av fisk en stund,roet seg ned nå,vet ikke hva de døde av. Men 3 guramier er angrepet av sopp samt at endel barber klør og klør. Nå ser jeg at det anbefales heller store vannskifter for sopp enn å bruke medisin. Guramiene har fått sopp av knuffing,det er tydelig for før soppen blomstret opp hadde de sår på finnene etter napping. (ja de er tildels voldelige mot hverandre). Så nå har soppen fått tak i finner og føletråder. Men uansett..vil det holde med hyppige vannskifter eller er det like greit å kjøre en medisinkur for å være på den sikre siden?
morild
Nei, det var akurat det som var så rart, de ble veldig mørke i fargen, og dagen etter var de døde. Jeg tok fisken med meg på dyrebutikken, men ingen kunne svare meg på hvorfor discusene mine døde. De kunne ikke se noe som tydet på at fisken hadde vært syk, og vannverdiene var helt topp. Det er alltid trist å miste fisk, og da spesielt discus. Hva slags soppmedisin brukte du?

Jeg kjørte først en full kur (noe overdossering) med eSHa 2000, og deretter Beck`s Benium. Det var i sistnevnte medisinering (eget, nytt kar) at fisken daua.

At dine ble mørke i fargen, kan vel henge sammen med at vannet rett å slett ble for giftig for fiskene. Jeg har ikke opplevd at mine noensinne har reagert med å endre fargene med bruk av eSHa sine medisiner. Derimot, medisiner som kverker filterbakterier, det får diskusene til å slite stygt.
Vi vet jo alle hvor sensitive diskus er for nitritt, og jeg mistenker at dette var i alle fall deler av grunnen til at de vandret...
scnuppa
Guramiene har fått sopp av knuffing,det er tydelig for før soppen blomstret opp hadde de sår på finnene etter napping. (ja de er tildels voldelige mot hverandre). Så nå har soppen fått tak i finner og føletråder. Men uansett..vil det holde med hyppige vannskifter eller er det like greit å kjøre en medisinkur for å være på den sikre siden?

Med lette angrep av sopp, vil oftest rikelige mengder friskt vann være tilstrekkelig til at soppen resignerer. Om en spanderer vitaminer i vannet, er det ennå større sjangs for at soppen blir kvalt i fødselen.

Men ofte, er det nødvendig med å behandle. Tar det mer enn 36-48 timer fra første synlige sopp infiserte fisken, med "enkel" behandling, ville jeg medisinert. Sopp bør ikke få alt for stort fotfeste, da er den ikke helt enkel å kurere (se bare mitt tilfelle, ett sår på 1x1,5cm ble rett å slett dødelig.)

Hei Frank,
Hvis fisken døde pga at vannet ble for giftig for fisken, skulle det da ikke gitt utslag på vannprøvene?
Vannprøvene ga ikke utslag på hverken nitrit eller nitrat i det hele tatt. Jeg er veldig nøye med vannskift i mine akvarier og synes derfor dette er noe rart. Vil også legge til at det ble brukt dråpetester og ikke stips.

Mulig detter er noe dumt tenkt, men kan det være at det i vårløsningen, med snøsmelting i bekker, innsjøer og i vårt drikkevann, kan ha innvirkning på vannkvaliteten i vårt kranvann, hvis du skjønner hva jeg mener? Eller er dette helt på jorde?

Mvh morild
Tilfeldig bekjentskap
© Grethe Leo
Reklame for plussmedlemskap