Pumpa filtrerer ikke - hva er galt?

Vannstrømmen fungerer helt greit, men det ser ut som at pumpa ikke klarer å filtrere skikkelig. Hva kan være galt? Tok vannskift for to dager siden og problemet startet da. Filtermattene er ikke tette. Det er ei Fluval 2 pumpe.
Er det 75-litern i profilen din den går i? Hva er problemet, er vannet grått, grønt, fullt av partikler?

Pumpa er ikke akkurat overdimensjonert til karret ditt for å si det slik, selv om du ikke har så mye fisk i det, men beskriv problemet litt bedre så får du nok en forklaring eller bra hjelp!
Ja, den går i 75 litern. Vannet er fullt av partikler. Har ikke hatt dette problemet før. Pumpa har rensa opp kjapt etter vannskifte tidligere. Pumpa har fungert helt glimrende fram til nå. Det er bare 7 mnd siden jeg kjøpte den.
Så lenge pumpa pumper vann, fungerer den jo rent teknisk.
Da er det svampe-delen det er noe "feil" med, siden den ikke samler opp partikler.
Skjekk at svampene fyller godt ut i kantene av ramma, om vannet kan passere forbi svampen, i stedet for gjennom, er det selvsagt ikke rare effekten en får.
Slik jeg leser det, er dette en umodifisert pumpe; anbefaler denne artikkelen

Siste potensielle grunn, er at noe hindrer fri flyt av vann i karet, og dermed blir en mindre del av det totale volumet transportert gjennom filteret. Har selv opplevd akkurat det samme dersom jeg har hatt alt for mye store planter, store røtter +++ i karene. Det har da hjulpet å vri rettningen på utblåset litt, slik at man endrer litt på strømningen i karet
Ok, det er nok svampene som er problemet. Skal kjøpe blåfilter idag. Har tenkt på dette lenge, men aldri fått dratt rompa mi avgårde
En ting til, og nå spør jeg sikkert fryktelig dumt: Man kan jo skru på den "luftknotten" (kommer ikke på noe annet ord for den i farta!) som stikker opp over vannflata for å styre luftmengden. Dette har faktisk aldri funka før til meg, men nå gjør det altså det. Da er spørsmålet mitt, hva er forskjellen? Når den er skrudd av så ser jeg ikke vannstrømmen, men den er der. Når jeg skrur den på spytter den ut masse bobler, og vannstrømmen er like kraftig. Og det legger seg en god del bobler på overflata. Hva bør jeg bruke?
Dette er rett å slett en enkel disfusor. Måten denne fungerer på er rett å slett at vannstrømmen som passerer under denne, skaper ett undertrykk opp over vann gjennom slange\ rør, og luft trekkes ned og spys ut.

Jeg har sluttet å bruke denne disfuseringen for mange år siden. Det skal være ganske hard overbelastning på ett alt for lite filter, for at det er behov for å trykke mer gass inn i vannet.
Under ekstremt høy temperatur\ medisinering, kan disfusering imidlertid være kjekt, i stedet for en separat luftepumpe
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap