Skogs mose (side 2)

vi har jo en del sumper i Norge, hvor man sikkert kan finne haugevis av mose. Om denne er full av greier du ikke vil ha i akvariet, veit jeg ikke da.. heh. Har selv hatt tanker på å finne meg litt mose fra en bekk eller et vann. må vel prøve nå, som jeg ser at andre får det til.
mflp
skal ikke si noe for sikkert her, men mener jeg leste en plass her på forumet at den norske mosen som du finner i bekker/elver er fredet. Noen som kan bekrefte/avkrefte?
Den er ikke fredet såvidt jeg vet
Det er enkelte typer skogsmose\ lavmose som skal være fredet, hvilke vet (bryr) jeg meg ikke om.
Vanlig elvemose fontalis antipyretica
fant denne herlige mosen i ei elv, rett uten for her jeg bor,.
putta den i karet for 3-4 uker siden,. skal si den vokser fort!!,.

har måttet delt klasen flere ganger allerede,jeg fester den på røtter og steiner med litt tråd og etter noen dager senere har den klort seg fast ,.

syns det er rart at ingen har lagt den inn i forumet så jeg har tatt noen bilder av den,. kansje kan bildene brukes??

Elvemosen tåler rimlig høye temperaturer 20-25 grader, og den trives best med en ph rundt 7, eller over. surt vann liker den ikke da blir den brun og visner,
den finnes i mindre vassdrag, med god gjennomstrømmning og den formerer seg med sporer,(det skjer når elven har lav vannføring og mosen kommer over vann og tørker) eller ved deling,. mosen trives også godt om en gir den litt co2 eller litt gjødning nå og da,.lys: middels skygge til mye lys,. i svakt lys vokser den sakte og blir lang og pistrette
Den mosen kunne jeg tenkt meg litt av når jeg får råd til å realisere paludarium-prosjektet mitt
den som vokser så vannvittig altså
Her må du fotografere med litt stødigere hånd
Heg ser en masse planter, men ingen mose... Har du nærbilder?
Aggi
Her må du fotografere med litt stødigere hånd ;) Heg ser en masse planter, men ingen mose... Har du nærbilder?


Jeg har prøvd å få den inn i plantebasen, men har ikke fått noen respons, men har bilde av Fontinalis antipyretica i 100 literen hvis du sjekker profilen min.
skal prøve å ta noen flere bilder de nærmeste dagene
Frank Angell
[QUOTE=mflp]skal ikke si noe for sikkert her, men mener jeg leste en plass her på forumet at den norske mosen som du finner i bekker/elver er fredet. Noen som kan bekrefte/avkrefte?
Den er ikke fredet såvidt jeg vet
Det er enkelte typer skogsmose\ lavmose som skal være fredet, hvilke vet (bryr) jeg meg ikke om.

Tviler på at mosen er fredet i den forstand at man ikke har lov til å plukke en dott. Tror heller det er snakk om leveområder/habitatsfredning.
Ja, jeg aner ikke. Det var bare det at noen sa det om denne mosen i en annen tråd her på forumet en plass
Nå er den på plass i basen.

Bare å sette i gang å ta gode bilder.
Sendte dere ett bilde en gang, men kan ta noen nye
Aggi
Her må du fotografere med litt stødigere hånd ;) Heg ser en masse planter, men ingen mose... Har du nærbilder?


det mørkeste bildet ser du den tydlig, i venstre hjørnet og i midten,.

tar nye bilder ganske snart,. hele karet er dekt nå,.. huff det er rene vannpesten hos meg hihih
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap