Produktomtale: Fôr fra Tetra

Jeg vil i denne tråden legge inn fortløpende omtaler av fôr fra produsenten Tetra. I alle fall de mange jeg kjenner til fra tidligere.
Tanken er at tråden skal bli ett lite oppslagsverk, der samtlige fôrtyper er omtalt, slik at du kan finne det fôret som passer deg og fiskene dine best
Tetra Diskus granulatfôr
Tetra sitt granulatfôr til diskus er vel det som er mest anvendt blant Norske akvarister, til å fôre våre flotte diskus.

[External Image]

Hos meg er dette høyt verdsatt, fiskene sluker dette i stor stil, enten det er diskus, eller annen fisk. Også rekene syntes dette er snadderfôr :p
Fôret er bassert på blant annet vegetabilske produkter\ biprodukter og fisk\ biprodukter av fisk.

Tetra Diskus finnes i følgende størrelsesforpakninger:
100ml, 30g
250ml, 75g
1000ml, 300g
10L, 3Kg.

Garantert analyse:
Protein: 47,5%
Fett: 6,5%
Fiber: 2%
Aske: 10,5%
Fuktighet: 6%
Vitamin A: 29770 IE pr kg
Vitamin D3: 1860 IE pr kg
Vitamin E: 200mg pr kg
Vitamin C: 137mg pr kg

I tillegg til det tradisjonelle granulat-fôret, finnes det mer spesielle varianter, som gir sterkere farger (en for rød, en for blå). Tetra diskus leveres også i en ”energi”-utgave, spesielt egnet til å fôre opp yngel.
Alle disse leveres i 250ml\75g forpakning.

Tetra Diskus er i alle fall noe som til enhver tid kommer til å befinne seg i min skuffe med akvariefôr, enten jeg er eier av diskus eller ei.

Terningen viser en 6-er!

Husk at variert kosthold er meget viktig for fiskenes helse, og at diskus under vekst bør gis mer enn bare tørrfôr.

Den omtalte varen er sponset av Tropefisk
Produktomtale: Tetramin, med undervarianter
[External Image]
[URL= http://www.tropefisk.no/shop/default.asp?ProductNumber=126103]TetraMin[/URL] er trolig markedets mest brukte hovedfôr til våre akvariefisk. Det er ytterst få av oss, som ikke en eller flere ganger har stått der med denne boksen i neven
Det mange ikke vet, er at TetraMin finnes i en rekke ulike typer, med små skilnader, som er verdt å vite.

Det alminnelige TetraMin flakfor, som er mest vanlig både i handel og i akvarieskap\ skuffer, og der du ellers måtte finne på å ha det, finnes i flere ulike forpakninger, tilpasset det behov de fleste av oss har.
100ml \ 20g
250ml \ 52g
500ml \ 100g
1L \ 200g
10L \ 2kg

Næringsanalyse pr 1000g:
Protein: 48%
Fett: 8%
Akse: 11%
Fiber: 2%
Fukt: 6%
Vitamin A: 37.600 I.E
Vitamin D3: 2.000 I.E
Vitamin E: 125mg
Vitamin C: 265mg

Finnes også som XL-flak, med samme analyseinnhold.
Forpakningene med XL er
500ml \ 80g
1L \ 160g
10L \ 1,6kg

Selv foretrekker jeg XL, eller storflak som noen kaller det. Dette da det er mindre ”grums” igjen i bunnen av boksen når denne begynner å tømmes.
Hvor mange liter jeg har benyttet av dette fôret, skal jeg ikke gjette på engang. Men det er maaaange

TetraMin Baby
Stort sett samme fôr som vanlig Tetramin, men med litt annen næringsanalyse
Næringsanalyse pr 1000g:
Protein: 47%
Fett: 8%
Akse: 10%
Fiber: 2%
Fukt: 6%
Vitamin A: 17.196 I.E
Vitamin D3: 1.075 I.E
Vitamin E: 57mg
Vitamin C: 122mg

TetraMin Baby er ett finmalt fôr, til små yngel. Finnes kun i 30g bokser.
TetraMin Junior\ Mini
Fôret en fortsetter med etter at fiskene er for store til å ete TetraMin Baby. For yngel med størrelse 1cm+.
Selvsagt kan fôret brukes som hovedfôr til fullvoksen småfisk. Litt mindre fôrmengde enn med vanlig TetraMin er å anbefale, siden fôret har litt mer energi i seg.

Leveres i bokser på 100ml \ 30g og på 1 liter, 300g
Har ikke greid å finne opplysninger om innhold av næringsstoffer og vitaminer. Kjedelig at Tetra skal holde kortene så tett til brystet…

TetraMin Crisp
TetraMin Crips er ett forbedret hovedfôr i forhold til de tradisjonelle flakene. Næringsinnholdet er økt, og fasong på flakene er forbedret.
Crisp ser likens ut som Tetra Pro, altså som om fôret var stanset ut med en hullemaskin til papir.
Denne fasongen bidrar til at større mengder av utdelt fôr blir spist, delvis på grunn av at dette ikke presses ut av gjellene, slik enkelte fisk kan finne på å gjøre med de tradisjonelle flakene.
Crisp finnes også som storflak\ XL, som passer bedre til storvokste fisk.
En annen fordel med dette fôret, er at det blir mindre grums igjen i boksen når man begynner å se slutten på denne. For min del, er dette en kjempefordel.

Næringsanalyse:
Protein: 46%
Fett: 12%
Fiber: 2%
Aske: 11%
Fukt: 8%
Vitamin A: 30.650 I.E
Vitamin D3: 1915 I.E
Vitamin E: 204mg
Vitamin C: 276mg

Forpakninger finnes i størrelsene:
100ml \ 20g
250ml \ 50g
500ml \ 100g
10L \ ukjent vekt.
Finner ingen opplysninger om literspakker av denne.

XL finnes i alle fall i forpakninger på:
500ml \ 86g

Den omtalte varen er sponset av Tropefisk

Tetra Min Granulat
TetraMin Granulat finnes i ”normal” granulat-størrelse, og en mini for små fisk.
Granulert fôr er generelt mindre forurensende enn flak, ellers er det små skilnader på Granulat og flakfôret TetraMin.
Har heller ikke med dette fôret funnet en nøyaktig analyse av næringsstoffene.
Pakkene med granulat finnes i:
Standard granulat, 250ml \ 100g
Mini granulat, 100ml \ 45g


TetraMin vil nok alltid være en viktig kilde til næring for manges akvariefisk, tilfører det de aller fleste fisk trenger i hverdagen. Enkelte arter trenger mer spesifikt fôr, uten at dette er tema i denne tråden
Produktomtale: Tetra Wafer Mix
[External Image]
Tetra Wafer Mix er ett ypperlig fôr til reker, krabber, botia, corydoras og mindre maller. Grunnen til at jeg sier mindre; hver ”Waf” er ganske liten, ca 7mm i diameter, og halvannen til to med mer tykk. Placoen min, med kjeft ala sluken på badet, får rett å slett problemer med å gnage på disse små greiene

Tetra Wafer Mix består av to ulike ”Wafer”, en brun, og en grønn. Den brune, er bassert på i hovedsak proteiner fra fisk og andre marine dyr (reker, hummer, og andre skaldyr).
De grønne, er vegetabilske, og er beriket med spirinula (1,5%).

Hos meg verdtsettes Tetra Wafer Mix av alle bunnlevende fisk, sneiler og reker, utenom den storvokste plecoen, da Fôret grumser ikke vannet, selv ikke ved langtidsbløtlegging.

Næringsanalyse pr kg fôr:
Protein: 45%
Fett: 6%
Fiber: 2%
Aske: 11%
Fukt: 9%
Vitamin A: 28.460 I.E
Vitamin D3: 1.770 I.E
Vitamin E: 190mg
Vitamin C: 130mg

Tetra Wafer Mix finnes i pakker på:
100ml \ 48g
250ml \ 119g
1000ml \ 480g

Tetra Wafer kan anbefales!

Den omtalte varen er sponset av Tropefisk
Produktomtale: Tetra Rubin
[External Image]
Tetra Rubin er ett fôr som er meget likt TetraMin. Den store forskjellen ligger i at TetraRubin inneholder mer betakaroten, og vil derfor bidra til mer fargesterke fisker (spesielt fargene mellom rød og gul).
Fôret kan derfor godt brukes som hovedfôr til dine fisk, om du ønsker sterkere farger.

Tetra Rubin finnes i vanlig flak, storflak og granulat.
Som flak finnes fôret i forpakninger på:
100ml, 250ml, 1L, 10L

I granulatform finnes fôret i 100ml, 250ml og literspakker. Mest vanlig er 250ml, så ikke frustrer om du ikke finner de andre pakkene

Tetra Rubin kan anbefales til deg som vil ha mer fargesterke fisk
Produktomtale: Tetra Phyll
[External Image]
Tetra Phyll er ett rent vegetabilsk fôr, som egner seg godt som hovedfôr til plate\ algespisende fisk, og som supplement til altetende fisk.
Fôret er bassert på rene vegetabilske ingredisenser, deriblandt noe spirinula.
Til levendefødere er dette ett ypperlig fôr, til en del plantespisende ciklider passer det bedre som supplement.

Tetra Phyll leveres i vanlig flak, storflak og granulert form.
I flak finnes fôret i forpakninger på 100ml, 250ml, 500ml, 1L og 10L
I granulert form, finnes fôret i forpakninger på 250ml, i alle fall.

Selv har jeg brukt dette fôret, som de fleste andre fôrtyper fra Tetra, men kun positive erfaringer.
Produktomtale: Tetra Fresh Delica
Tetra Fresh Delica er en serie fôr som er bassert på naturlige smådyr. Disse er ”hermetisert”, og ligger i små porsjonspakker i en gel. Gelèen er beriket med vitaminer og sporstoffer.
Hver forpakning inneholder 16 porsjoner.
Det er likt næringsinnhold i alle variantene: (næringsinnhold pr 100g)
Protein: 5%
Fett: 1%
Fiber: 1%
Aske: 2%
Vann: 90%
Vitamin A: 10.200 i.E
Vitamin C: 168mg
Vitamin D3: 637 i.E
Vitamin E: 34mg

TetraFresh Delica røde mygglarver
[External Image]

Røde mygglarver er en klassisk slager som fôr\ snadder til de fleste fisk.
Denne hermetiserte utgaven, er ikke noe unntak, fiskene er ivrige på å få seg en smak av denne.
Dessverre er det litt mye gel pr porsjon, og denne grumser vannet noe, på tross av at det oppgis at dette ikke skal skje. Mulig jeg har grisete fisker?

TetraFresh Delica artemia
[External Image]
Fôret bassert på dafnier inneholder ca 45% dafnier. Også dette fôret grumser noe, men ikke noe som påvirker vannverdiene.
Fiskene viste i alle fall å sette pris på litt ekstra snadder en lørdags formiddag

TetraFresh Delica dafnier
[External Image]
Inneholder 39% artemia. Størrelsen på dyrene oppgis ikke, men de er ikke fullvoksne (i så fall er de oppmalt)
Også dette grumset noe, men ikke noe som er problematisk. Det virket som disse artemiaene ble verdtsatt bedre av fiskene enn frosset artemia fra Fina Fisken.

Omtalen er sponset av Tropefisk
Nyhet: forbedret tetrafôr
Tetramin er nå forbedret noe med tanke på både sammensettingen av næringsstoffer, og hvor mye fôret grumser vannet.
Spesielt sistnevnte er jo noe en ser raskt på karet, siden det blir mye mindre avfall, og dermed reduseres også faren for kjedelige problemer som algevekst etc.

Det ryktes også at lokket på boksene vil få dosseringsåpning, dvs at det blir en del av lokket en skyver åpent.
Perfekt for alle med never på størrelse med mine Mye mindre fôr blir da ødelagt av store, klossete hender, og mye mindre fôr havner i karet ved hver dossering.
[External Image]


Kan også nevne at siste boksen min med TetraMin var utstyrt med en kjekk fôr-ring, som ytterligere sørger for mindre ”sløsing” med fôret, spesielt i kar med stor vannbevegelse!

Godt jobba, Tetra!!
Ekstra nyhetssending
"Fikk akkraut en melding inn på øret her".

Det sies at det i første omgang er de mindre boksene med TetraMin som blir utrustet med dette nye lokket.
Kanskje neste fôrbestilling inneholder både en liten og en stor boks ?
Tetra pro og tetra cichlid mini granules
Flott tråd, Frank. Veldig fint å få litt oversikt over mange av de forskjellige fortypene som finnes.

Jeg lurer på foret som heter Tetra Pro. Er dette kun noen varianter av eksisterende for, isåfall hva er forskjellen?
Selv har jeg Tetra Pro Vegetable-utgaven og denne bruker jeg endel hos mine relativt nyankomne dverg-guramier. Den går ned på høykant. Jeg mater den også inniblant til en gjeng apistogramma jeg har gående og de er like grådige de, så foret er populært, utvilsomt. Det står på boksen at den har en kjerne av konsentrert spirulina.

Jeg siterer fra boksen:
Proteiner 46%, Olje 12%, Fiber 3%, Aske 11%, Fukt 8%.

Vitaminer:
A: 29900 IU
D3: 1 865 IU
E: 200mg
L-ascorbyl-2-polyphosphate (?): 610mg


Jeg har også et granulatfor som heter TetraCichlid Mini Granules - et granulatfor jeg bruker til apisto. Dette er granulat på størrelse 1-2mm og det er røde og brune granulat i boksen.

Jeg siterer igjen fra boksen (denne gang på tysk

Rohprotein 44%, Rohfett 11%, Rohfaser 2%, Rohasche 9%, Wasser 8%.

Stæsj:
A: 29870 IE/kg
D3: 1870 IE/kg
E: 200mg/kg
L-ascorbyl-2-polyphosphat: 137 mg/kg
Lezithin,
L-lysin-monohydrochlorid
Citronensäure

Vet ikke om du kan si noe kort om disse fortypene på bakgrunn av dette, men håper du har anledning å titte på de når tiden tillater.

Det er ikke den enorme næringsmessige forskjellen mellom vanlig Tetramin, Tetramin Crisp, og TetraMin Pro (tar disse tre hovedfôrtypene som sammenligning.)

TetraMin:
Protein: 48%
Fett: 8%
Akse: 11%
Fiber: 2%
Fukt: 6%
Vitamin A: 37.600 I.E
Vitamin D3: 2.000 I.E
Vitamin E: 125mg
Vitamin C: 265mg

Crisp:
Protein: 46%
Fett: 12%
Fiber: 2%
Aske: 11%
Fukt: 8%
Vitamin A: 30.650 I.E
Vitamin D3: 1915 I.E
Vitamin E: 204mg
Vitamin C: 276mg

Pro:
Crude protein: 46 %
Crude fat: 12 %
Crude fibre: 3 %
Crude ash: 11 %
Water: 8 %
Gad ikke leite etter vitamin-oversikt

Hovedforskjellen ligger rett å slett i hvordan flakene er utformet. Både Pro og Crisp griser mindre enn vanlige flak, siden det er tykkere flak med spesiell form som er i boksen (ser ut som restene etter en vilter hullemaskin).
Pro-varianten skal vistnok ha noe finere råvarer i seg, men det fortelles jo ikke hva som er så flott med disse

Pro Vegetable er ett fôr som er for det meste beregnet for plante og algespisende fisk. Spesielt apistoene vil ha større nytte av om de fôres med noe som inneholder en større andel animalske proteiner, i stedet for så og si kun vegetabilske.

Ciklidefôret er vel såvidt jeg vet, bare en mindre variant av den vanlige Tetra Cichlid Stick.
Dette er ett godt fôr det også, men bør jo brukes med måtehold til annet en ciklider.
Jeg har ikke selv merket meg noe negativt med bruken av dette fôret til andre arter, men velger å være litt forsiktig
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Sogn Dahle
Reklame for plussmedlemskap