T5 lysrør i Bergen

Hei! I gang med nytt 240 liters kar og har kjøpt T5 amatur, 39 w. Men har oppdaget at det ikke var så lett å finn egnete lysrør i Bergen.

Busikken på nordås hadde, men 350 kroner pr stykk ligger en god del over det som gleder i en del nettbutikker. Fant noen mindre på midtun, men ikke på 39 watt.

Kan "vanlige" T5 rør brukes? (Osram har slike...) Har to plasser. Hva bør jeg velge i kelvin? (liker flott grønne planter!)

Takker for alle tips!

Mvh
Camilla
Nope du kan ikke bruke T8 rør i et T5 armatur.
Kan du ikke like greit bestille på web?
Webzoo har en del T5 og D&D natur (145kr) +D&D Daggslys (199kr) er en populær kombo.
Så lenge W er samsvarende med hva du skal ha, er det teknisk mulig å ha rør som ikke i utgangspunktet er beregnet for akvarier.
Husk at T5 leveres i både HO og HE, det er HE vi er ute etter. Ett 39W T5-rør i HO-utgave, er 849mm, går du ned til HO, faller W-styrken til "stuslige" 21W.

I 39W vet jeg at Osram har følgende rør: (luminux)
FQ 39W/827 HO FLH1
FQ 39W/827 HO UNV1
FQ 39W/830 HO FLH1
FQ 39W/830 HO UNV1
FQ 39W/835 FLH1
FQ 39W/835 UNV1
FQ 39W/840 HO FLH1
FQ 39W/840 HO UNV1
FQ 39W/865 HO FLH1
FQ 39W/865 HO UNV1
FQ 39W/880 HO SKYWHITE FLH1

Her er det de tre sistnenvte som er aktuelle. Alle tre har ut fra catalogen temmelig likt fargespekter.

Du har ikke hørt med Aquazoo hva de kan skaffe av T5 rør? De har jo en del armaturer til rørtypen, og kan sikkert skaffe det meste
Tusen takk for (veldig) raskt svar. Jeg får bestille fra webzoo i første omgang. Der anbefales det en natur og en dagslys/biolight. Så får jeg se hva jeg lærer om dette. Har ikke hatt denne typen lys før.

Men en annen ting jeg lurer på..? Er det sånn at T5 bare bør stå på i 8 timer pr dag? Liker algene dette lyset bedre også?


Hilsen
Camilla
går helt fint ann å bestille t5rør på galleriet zoo.tviler på de skal ha en arm å en fot for det Bestiller varer der selv å det går knirkefritt.
Sloppy
Men en annen ting jeg lurer på..? Er det sånn at T5 bare bør stå på i 8 timer pr dag? Liker algene dette lyset bedre også? :-)
Siden T5 er såpass mye kraftigere enn T8, har det en tendens til å bli alger av dette, om en ikke holder både det ene og det andre rett i kjeften
Det viktige er å ha rett mengde lys, Co2 og plantenæring. Du kan da kjøre med full belysning (12t). Har du lite Co2, eller bob-bob plantenæring, vil jeg ikke anbefale å kjøre mer enn 6-8 timer i døgnet med Co2
Jeg som tenkte at dette var ideel belysning for alt som var grønt og velkomment Og rene skrekk scenariet for alger... he he he

Takk for svar alle sammen.
Stikk en tur ut på Kilden senter til Aquazoo, de hadde en del T5 da jeg var der i forrige uke.
De har ganske god peiling også. Og for ikke å snakke om Hypansistrus opdrettet på bakrommet.. Det er et must å få med seg.
Tilfeldig bekjentskap
© weflen
Reklame for plussmedlemskap