Mine fisker dør !
Postet 31.03.07 kl 19:22
Kan være bukvannsott, eller forstoppelse. Ta en titt i sykdomsartikkelen i artikkelsamlinga vår.
Det som er litt underlig, er at om dette er bukvannsott, smitter denne skjelden. Men det kan være du rett å slett har så dårlige forhold (du sier ikke noe om vannverdier og vannbytte, så jeg holder alle muligheter åpne) at fiskene blir syke.
Ta ett "krisevannbytte" straks, på 50%. Bytt deretter 30% daglig. Få målt vannverdiene, se til at fôret er riktig for fiskene (trenger en del grønnfôr i kostholdet), og skjekk at filteret fungerer som det skal
Fortell gjerne det du kan fortelle om karet ditt, og driften av dette. Jo mer info, jo større sjangs for å finne feilen, og dermed kunne spore deg inn på rett vei
Det som er litt underlig, er at om dette er bukvannsott, smitter denne skjelden. Men det kan være du rett å slett har så dårlige forhold (du sier ikke noe om vannverdier og vannbytte, så jeg holder alle muligheter åpne) at fiskene blir syke.
Ta ett "krisevannbytte" straks, på 50%. Bytt deretter 30% daglig. Få målt vannverdiene, se til at fôret er riktig for fiskene (trenger en del grønnfôr i kostholdet), og skjekk at filteret fungerer som det skal
Fortell gjerne det du kan fortelle om karet ditt, og driften av dette. Jo mer info, jo større sjangs for å finne feilen, og dermed kunne spore deg inn på rett vei
Postet 31.03.07 kl 19:35
Postet 31.03.07 kl 21:17
Tester du vannet med dråpetester eller strips? Hvis det er strips, er jeg redd de ikke viser riktig av hva som kan være galt med vannet ditt. Strips er svært upålitelige og unøyaktige, og etter min mening...ubrukelige. Dråpetester er best.
Ang. vannverdiene dine;
Når du sier "greie", eksakt hva er testrestultatene du har fått ved testing? Fint om du opplyser hvilke verdier du har testet (ph, nitritt, nitrat, ammoniakk?) og nøyaktig hva du fikk for resulater
Hvor ofte har du hatt for vane å bytte vann før fiskene begynte å dø for deg, eller har det vært slik siden oppstart?
Hva slags filterløsning bruker du i 205 literen din? Merke og type/modell, kjenner du til det? Det pleier å stå et lite klistremerke under bunnen av filtere med disse opplysningene, dersom du ikke husker det eller vet det.
Ang. vannverdiene dine;
Når du sier "greie", eksakt hva er testrestultatene du har fått ved testing? Fint om du opplyser hvilke verdier du har testet (ph, nitritt, nitrat, ammoniakk?) og nøyaktig hva du fikk for resulater
Hvor ofte har du hatt for vane å bytte vann før fiskene begynte å dø for deg, eller har det vært slik siden oppstart?
Hva slags filterløsning bruker du i 205 literen din? Merke og type/modell, kjenner du til det? Det pleier å stå et lite klistremerke under bunnen av filtere med disse opplysningene, dersom du ikke husker det eller vet det.
Postet 31.03.07 kl 22:04
Endret: 31.03.07 kl 22:05
Jeg har bare strips test, de i butikken sier de er gode nok men begynner å tvile på det .
Mine vannverdier er NO3-25,NO2-0, GH- ligger mellom 3-6,KH-0,pH-6,4.
Har tatt en vannskifte idag morrest,får når jeg sto opp var to baby fisker dø, men de hadde ikke oppblåst mage.
Vannskifte har jeg tatt regelmessig hele tiden, max 14 dager mellom.Byttet ut ca 30% av vannet. Fiskene har død med litt mellomrom, men kankje ca en i uka.
Tempratuen i vannet ligger på 26-27grader.
Pumpen min er en fluval innen filter 4 plus.Det står at den skal holde opp til 215l akvarie. Når jeg har vasket filtret så lukter det jord ikke stygg lukt.
( det skal vel lukte jord ?) Høre noen sier at jeg kanskje skulle ha hatt en større pumpe men det var denne de anbefalte i butikken når jeg kjøpte akvariet mitt.
Har pratet med dyrebutikken om det men de sier når vannverdiene ser greie ut såmåvi bare se det ann.
Håper det er noen som kan hjelpe meg, ganske fortvilt når fiskene bare dør. wenche
Mine vannverdier er NO3-25,NO2-0, GH- ligger mellom 3-6,KH-0,pH-6,4.
Har tatt en vannskifte idag morrest,får når jeg sto opp var to baby fisker dø, men de hadde ikke oppblåst mage.
Vannskifte har jeg tatt regelmessig hele tiden, max 14 dager mellom.Byttet ut ca 30% av vannet. Fiskene har død med litt mellomrom, men kankje ca en i uka.
Tempratuen i vannet ligger på 26-27grader.
Pumpen min er en fluval innen filter 4 plus.Det står at den skal holde opp til 215l akvarie. Når jeg har vasket filtret så lukter det jord ikke stygg lukt.
( det skal vel lukte jord ?) Høre noen sier at jeg kanskje skulle ha hatt en større pumpe men det var denne de anbefalte i butikken når jeg kjøpte akvariet mitt.
Har pratet med dyrebutikken om det men de sier når vannverdiene ser greie ut såmåvi bare se det ann.
Håper det er noen som kan hjelpe meg, ganske fortvilt når fiskene bare dør. wenche
Postet 01.04.07 kl 13:35
Postet 01.04.07 kl 13:44
Postet 01.04.07 kl 14:04
Postet 01.04.07 kl 20:56
wenche kvam bogstrandJeg har bare strips test, de i butikken sier de er gode nok men begynner å tvile på det .
Du har rett i å tvile på det, ja. Les denne testen av teststrips. Det kan utmerket godt nok være at flere av verdiene ikke er gode. Det høres nesten sånn ut.
Butikker sier selvsagt at de er gode nok. De skal jo selge greiene! Jeg tror forresten mange butikker faktisk tror på det selv også. De få gangene jeg har sett dyrebutikker teste vann for kunder, har de brukt strips.
Filtreringen er i minste laget for karet. Antall liter som oppgis i forhold til interne filtre, er ofte overdrevet. Men, jeg kan trøste deg med at du ihvertfall har valgt et filter med god kvalitet. Jeg har kun veldig gode erfaringer med dette filteret, og det filtrerer bedre enn de fleste andre (etter min erfaring). Jeg vet ikke hvor ofte du vasker filteret, men det skal du ikke gjøre med mindre strømmen fra filteret begynner å bli redusert. Det kan være at noe av problemet ligger der: at det i tillegg til å være et underdimensjonert filter, også fungerer dårligere enn det skal pga. at det blir renset. Det er ihvertfall godt at du bruker vann fra akvariet )
Fortsett med vannskifter hver dag inntil situasjonen normaliserer seg. Hvis det er nitritt som er problemet, vil dette ihvertfall få ned nitrittnivået på kort sikt.
Jeg tviler på at det er bukvannssott fiskene har fått, da dette ikke smitter/smitter lite. En ting som er spesielt for denne sykdommen er at skjellene på fisken strutter.
Et merkelig spørsmål: hvor ofte og hvor mye forer du fiskene?
Postet 01.04.07 kl 21:37
Takk for svaret !
Forer max 2 ganger daglig, ca en strøken teskje.
Har et yngle bur oppi der jeg har 5 småfisk, har lest at de skal ha mat
ofte.
Bruker litt forskjellig fiskemat. Tetre pro. Tropical flakes. Kom på obs og fikk se at de hadde mat der å Best Friend Flakes. ( er klar over at dette ikke er det beste foret,men bruker det en gang i blandt. ) Jeg er nok ikke helt inne på for så hvis du kan komme med noen gode råd er jeg veldig takknemlig.
Wenche
Forer max 2 ganger daglig, ca en strøken teskje.
Har et yngle bur oppi der jeg har 5 småfisk, har lest at de skal ha mat
ofte.
Bruker litt forskjellig fiskemat. Tetre pro. Tropical flakes. Kom på obs og fikk se at de hadde mat der å Best Friend Flakes. ( er klar over at dette ikke er det beste foret,men bruker det en gang i blandt. ) Jeg er nok ikke helt inne på for så hvis du kan komme med noen gode råd er jeg veldig takknemlig.
Wenche
Postet 01.04.07 kl 21:53
wenche kvam bogstrandTakk for svaret ! Forer max 2 ganger daglig, ca en strøken teskje. Har et yngle bur oppi der jeg har 5 småfisk, har lest at de skal ha mat ofte. Bruker litt forskjellig fiskemat. Tetre pro. Tropical flakes. Kom på obs og fikk se at de hadde mat der å Best Friend Flakes. ( er klar over at dette ikke er det beste foret,men bruker det en gang i blandt. ) Jeg er nok ikke helt inne på for så hvis du kan komme med noen gode råd er jeg veldig takknemlig. Kan det væreat jeg forer formye ? Wenche
Postet 01.04.07 kl 22:01