Snegleinnvasjon fra plantehandel.

Trenger hjelp med et snegleproblem.

Jeg har fått snegler i karet etter å ha kjøpt noen planter som dro driten inn i mitt kar.Nå begynner de å ta litt mye overhånd så jeg trenger hjelp til forslag på hvordan fisker jeg kan kjøpe som spiser snegler.
Jeg har god erfaring med praktbotia men er redd de kan stresse scalarene mine som ser ut til å ha noe på gang.

Derfor, det jeg egentlig lurer på er om det er noen fisker som er litt rolige som kan spise sneglene i karet da jeg ikke har lyst å fylle det med kjemikalier!

Håper på gode forslag og ønsker samtidig alle brukere av forumet en riktig god påske! (husk å få naboen til å mate dersom du blir lenge borte.

Mr.Blue
Hei Mr.Blue.

Ja dette er et kjent problem. Det er pestsnegler du har fått gratis på kjøpet tenker jeg. Det er mange av oss som har opplevd disse som irriterende.
Om du bruker søkefunksjonen oppe til venstre og søker på temaet, vil du få opp mange treff og gode tips.

Praktbotian er plasskrevende og har det best i et større kar. (det står 170 liter i profilen din) Men kan jo vel gå i et mindre kar mens de ennå er små - om du har en sikker plan for hvor du skal gjøre av dem når de blir store.
Praktbotiane opplever jeg selv som ganske fredelig i mitt kar - men jeg har selv ikke Scalarer.

Dvergbotiar er kanskje en mulighet.

Ikke be naboen om hjelp til mating om du ikke er hundre prosent sikker på at denne vet hva han/hun gjør! Jeg har hørt skrekkhistorier om akkurat slike nabotjenester.

God påske til deg også.

mvh
Forsøk et par botiaer
Praktbotia blir jo stor, men jeg har god erfaring med pakistanbotia.

Hadde et oppdrettskar hvor sneilene hadde tatt over. Plukket ut +50 sneiler hver dag.
2 stk pakistanbotia (ca 4 cm fra snute til halerot) ble satt inn. 2 dager etterpå så jeg ikke sneiler på glasset! (Men 2 stk sprekkeferdige botia veltende rundt på bunnen)
Har hatt disse et drøyt år nå, og de er nå 8-9 cm store. Kan vel bli noe større, men virker ikke til å vokst noe det ssite halve året.

Karet var ca 100 liter.

Men jeg kan ikke si at pakistanbotiaen er en rolig fisk. Sporadisk så kan den stresse annen fisk. Dessuten er de nærmest umulig å fange..
Takker for svarene.

Har sitti å kikka litt og tror kanskje det kan bli noen pakistanere da de ikke blir fult så store som praktbotiaene.
Har egentlig ikke plass til flere bunfisker men sneglene går meg på nærvene.....
Får kikke litt i fiskebasen å se om jeg kan finne noen smårålinger som er glad i snegler.

SNEGLER SUGER!
Du har ikke lyst å sende meg noen snegler da?
Har noen kulefisker som kommer til å bli kjempeglad.
Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap