- Hjem
- Forum
- Stell og krav til planter
- Hvilke lysstoffrør bør jeg velge?
Hvilke lysstoffrør bør jeg velge?
Skal bytte lysrør i akvariet mitt (200l discus/plantekar)
og lurte på hvilke lysstoffrør som vil egne seg best
i dette karet.
Vil gjerne få til bra plantevekst med minst mulig alger (sliter med alger på anubias)
Skal også ha reflektor.
Lysstoffrørene er 30w 90cm
Har ikke peiling på hva som er bra kombinasjon.
Kikka på life- glo og flora- glo rørene.
vil disse funke bra sammen?
og lurte på hvilke lysstoffrør som vil egne seg best
i dette karet.
Vil gjerne få til bra plantevekst med minst mulig alger (sliter med alger på anubias)
Skal også ha reflektor.
Lysstoffrørene er 30w 90cm
Har ikke peiling på hva som er bra kombinasjon.
Kikka på life- glo og flora- glo rørene.
vil disse funke bra sammen?
Postet 01.04.07 kl 21:06
Postet 02.04.07 kl 10:30
Postet 02.04.07 kl 10:46
Har ikke Life Glo hele 18.000 Kelvin? Det er fryktelig skarpt... vil diskusen sette pris på så skarpt og hvitt lys? Og med så høy Kelvin vil du antageligvis få alger du bare har drømt om tidligere, hvis du sliter allerede nå med algevekst...
De lysrørene med så høy Kelvin tror jeg passer best i kar med Co2-tilsetning, for da får plantene brukt alt lyset.
Får la planteakvarie-ekspertene svare mer utfyllende her, men som sagt; så høy Kelvin gir veldig skarpt og hvitt lys.
De lysrørene med så høy Kelvin tror jeg passer best i kar med Co2-tilsetning, for da får plantene brukt alt lyset.
Får la planteakvarie-ekspertene svare mer utfyllende her, men som sagt; så høy Kelvin gir veldig skarpt og hvitt lys.
Postet 02.04.07 kl 11:06
Endret: 02.04.07 kl 11:08
Postet 02.04.07 kl 11:12
Beklager, min feil. Jeg blandet sammen LifeGlo med AquaGlo.
Det er AquaGlo som har 18.00 Kelvin.
Og Lifeglo har 6700 K, noe som er langt mer anvendelig så klart
Det er AquaGlo som har 18.00 Kelvin.
Og Lifeglo har 6700 K, noe som er langt mer anvendelig så klart
Postet 02.04.07 kl 11:29
Endret: 02.04.07 kl 11:29
Postet 02.04.07 kl 20:47
Kan på det varmeste anbefale LG rørene Ett meget bra lys av disse
Power-glo er ikke så galt som de høres ut, med 18000K. Har disse selv i flere kar, med flott plantevekst, 0 algevekst, og flott utfarging av fisk.
Kan nevne at jeg ikke hadde kjøpt disse rørene, på grunn av den høye Kelvin-verdien, om de ikke fulgte med racken Er rett å slett slik jeg har fått testet dem :p
Power-glo er ikke så galt som de høres ut, med 18000K. Har disse selv i flere kar, med flott plantevekst, 0 algevekst, og flott utfarging av fisk.
Kan nevne at jeg ikke hadde kjøpt disse rørene, på grunn av den høye Kelvin-verdien, om de ikke fulgte med racken Er rett å slett slik jeg har fått testet dem :p
Postet 03.04.07 kl 14:04
Var litt i tvil om hvilket Glo jeg skulle velge, så jeg kjøpte både Aquaglo og Powerglo. Aquaglo gikk IKKE i 70-litern med sortvann, framheva brunheten i vannet og fiskene ble brune de også. Powergloen ble derimot fantastisk fin der, og fargene på både fisk, planter og bakgrunn ble mye bedre enn med Sylvania Daylight. Måtte ha såpass for å få lys til bunnen med både sortvann og flyteplanter. I platykaret ble Sylvania DL for hvit, der passet Aquagloen fint med sitt gulere lys. Veldig fornøyd med disse rørene, flott lys. Men type må tilpasses karet.
Postet 13.06.07 kl 14:03