Pris på saltvann?

Bare av nysgjerrighet, hva må man ut med (til sammen, med innredning og fisk) for et tropisk saltvannskar på 100 liter (++)?

Så saltvannskar for første gang på Oslo City i helga. Pent.

KES
I tråden rett under ditt som du la inn nå (her på underforumet "Saltvann") står en god pekepinn....

Den som leter (eller bruker øya), han finner
Jeg har ingen aning, men tror det kan variere en del. Det er sikkert en del utstyr å velge imellom. Dessuten er et saltvannsakvarium en del dyrere enn et ferskvannsakvarium, vet jeg. Hadde jeg vært deg, hadde jeg ringt til en (eller flere) dyrebutikk(er) og spurt. Da får du oppgitt riktig pris.
Den tekniske delen blir vel ca 10 000 til et 100 liter akvarium.

mona o
I tråden rett under ditt som du la inn nå (her på underforumet "Saltvann") står en god pekepinn.... Den som leter (eller bruker øya), han finner;-)

Jaja, men regner med det var litt forskjell mellom 5-600- liters og et evt. 100-liters.
Levende stein ca 20 kg 2-3000,-
Skummer ca 1-2000,-
Belysning 1-3000,-
Sirkulasjon fra 500,- og oppover..
Testset, mineraler, salt og annet 1000,-

Koraller fra 300,- og oppover..
Fisk fra 100,- og oppover..

det er det grunnleggende..
men alt er hva man vil det skal bli,.. Mye av utstyret kan man få tak i brukt,. da halverer prisen seg fort,.

Eller hva med et såkalt nanokar, disse får man fra 800,- og til et par tusen,. alt fra 8l og oppover.. fks dette som er på 45 l,.

Fiskemessig er ikke 100l særlig mye, så du kan nesten like godt gå for et nanokar.. Da trenger du heller ikke så mye levendestein, 10 kg bør holde.. Nanokarene kan også være veldig pene og se på og gi deg et par utfordringer før du virkelig hiver deg på saltvannsbølgen..

Det viktigste og få meg seg er at saltvann IKKE er så vanskelig som det har rykte på seg for og være. Så lenge man er nøye og har tålmodighet kommer man seg langt. Jeg selv har hatt mange flere utfordringer med tropheusene mine enn saltvannskaret mitt.. enn så lenge

Gode linker

http://www.saltvannsakvariet.no/
http://www.korallrev.no/
http://www.saltvannsforum.no/

http://www.nano-reef.com/
Her er det mye bilder og info om nanokar.. En liten fiskeoversikt også..

Du vet ikke om ett 5L akvarie ville blitt alt for lite som ett Nano-kar, Kristian Henning?

Tropefisk har kampanje på Aqua box (5L kube), denne leveres med 5W kompaktrørsbelysning (6400K), og verdens mest nusselige filter.
Har ett slikt stående til test nå, og har ærlig spiker tenkt tanken på ett Nano-kar, med rom-temp.
Plaga er bare å få tak i noe annet enn saltvann, her i nord (du vil møte samme problem, Kesol)
Kristian Hennig
Eller hva med et såkalt nanokar, disse får man fra 800,- og til et par tusen,. alt fra 8l og oppover.. fks [URLBLOCK1] som er på 45 l,. http://www.nano-reef.com/ Her er det mye bilder og info om nanokar.. En liten fiskeoversikt også..

Er dette nanokaret komplett (foruten fisk, planter og pynt) til å kjøre saltvann? Ser også at det er flere steder som selger et sånt klovnefisk-sett som vel også er på rundt 40 liter til nesten 4000 og det er jo en del dyrere. Noen som har erfaring fra dette?

Kunne tenkt å prøve meg på et lite nanokar med saltvann til noen små fargerike fsaltvannsfisker.

Det er et slikt "klovnekar" jeg setter opp.
Står litt mer i tråden min ang mine erfaringer med det.

Og så skal jeg prøve meg på saltvann.. :)
Takk for tipset! Skal lese gjennom denne. Tittet en del på Nano-Reef.com også nå idag, og virker som om et sånt opplegg er en perfekt måte å starte på. Blir vel det samme som et sånt klovneakvarie som du skal teste.

Hvor kjøpte du og hva betalte du? Synes 4000 som de skal ha på TAM alna er dyrt i forhold til under 1000 som de fleste nano-karene koster på web.

Må bare minne deg på at det samme gjelder som med ferskvann, ikke lettest med de minste karene

Jeg kjøpte mitt på TAM Alna, men fikk litt rabatter. Dessuten liker jeg å ha forhandler i nærheten når det gjelder noe som er helt nytt for meg.
Måtte jo opp dit for å sjekke ting vi ikke skjønte, eller fikk til å funke med dette karet.
Og da er jeg glad de er i nærheten
Hva er det som følger med i kittet? Tenkte i forhold til noe sånt som dette

Blir nok ikke med det første, det tilsier verken økonomien eller tiden tidlig i høst, men i motsetning til ferskvannskaret som ble startet i hurten og sturten tenkte jeg å ta meg god tid i så fall.

Regner med det er innebygd skummer i det settet?
Ellers ser det likt ut, men jeg satte inn ekstra sirkulasjon. Det er nok et must

(Fikk ikke sett filmsnuttet med presentasjonen, derfor jeg spør)
MC Darup
Regner med det er innebygd skummer i det settet? Ellers ser det likt ut, men jeg satte inn ekstra sirkulasjon. Det er nok et must :) (Fikk ikke sett filmsnuttet med presentasjonen, derfor jeg spør)

Tror kanskje det ikke er skummer, men det mener jo folkene på nano-reef.com ikke er nødvendig (gjør mer skade enn nytte) i følge en av artiklene der.

Ikke lett å bli klok på disse tingene. Er som med alt annet på internet, det er alt for mye info, og man vet ikke hva man skal stole på.

Første gang jeg hører noe om det i allefall, og jeg tror jeg har lest alt som står bla på www.saltvannsforum.no

Men som du sier, man finner folk som er enige og uenig i alt.
Settet du linker til er ett helt vanlig gyppy-hotell. Ikke noe saltvannsutstyr der i gården

Ta en titt på denne siden, her der vel det meste belyst med både text og bilder
Med rett innsats fra eieren, kan dette blir skikkelig bra!
Frank Angell
Settet du linker til er ett helt vanlig gyppy-hotell. Ikke noe saltvannsutstyr der i gården :) Ta en titt på [URLBLOCK1] siden, her der vel det meste belyst med både text og bilder :) Med rett innsats fra eieren, kan dette blir skikkelig bra!

Men i forhold til den siste linken jeg sendte, så er det ikke så mye som skal til på et nano-kar?

Dette da?
Eller må jeg her også ha skummer og filter til? Uansett billigere enn 3990 som klovnesettet koster.

varmekolbe har jeg en til overs av også.
Kyrre
Men i forhold til den siste linken jeg sendte, så er det ikke så mye som skal til på et nano-kar?
Du trenger mer og annerledes lys, samt en skummer.
I tillegg til varmekoblen, annen filtermasse, annet pumpehode.

Jeg vil tippe priser ala dette:
Skummer, samme som i lenken ca 400.-
Luftepumpe til å drive skummeren ca 350.-
Varmekolbe ca 250.-
Div filtermasse og pumper: +-1000.-
Belysning, tipper at det går med 1000-1500 der.

Så ja, kronene får fort muligheten til å rulle
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap