Noken som veit?

Kordan lys blir det i dette? Ocean Blue 80w T5-rør, 9000K. Og ka er forskjellen mellom T5 lysrør og andre egentlig? Kan alle ha det i uansett ka armatur?

Mvh Stine
T5 er en egen standard med lysrør, som blandt annet er tynnere enn T8.

Her er noen av foskjellene:
T8 drives på to måter, enten med tenner og gammeldags forkobling (ueffetiv), eller med elektronisk forkobling.
T5 drives kun med elektronisk forkobling (flimmerfri).

T5 har også helt andre lengder enn ett T8-rør, og disse kan ikkek uten videre brukes om hverandre. Det fins adaptre, men da må elektronikken til T8-røret være kraftig nok, og elektronisk, for at man skal kunne bruke ett T5-rør i ett T8-system.

T5 er vesentlig mer effektive enn T8, og en får derfor mye mer lys for hver W en betaler kraft-leverandrøren for. Faktisk er T5 ca 100% mer effektiv enn ett rør som er tilsvarende langt, i T8-standard, drevet av forkobling og tenner.

Dette er enkelt sagt forskjellen.

Man kan selvsagt sette inn ekstra lysrør-systemer i de fleste armaturer, om det er plass. Plassen er baugen for de aller, fleste fabrikk-laga armaturer...

Når det gjelder røret du spør om; Dette er ett rør som er blått, helt blått. Oppgitt kelvin har jeg ikke sett på dette tidligere, og tror dette må dreie seg om en feil. Røret duger derfor ikke til annet enn som Moonlight i kar jeg ønsker meg (flere tusen liter), eller i kombinasjon med andre rør, i saltvann
Her er fargespektrene til Aqua Medic sine T5-rør
[External Image]
aha. No skjønne eg T5 greio. Men eg vil ha blått lys. Ikkje heilt blått vel og merka, men blåskjær i vatnet liksom. Og så ane eg ikkje kordan armatur da er eg har. Kjøpte brukt og står ingen merker på eller noke.
Det står med stor sikkerhet på rørene hvilken type det er.
Står kanskje noe slikt som Osram 30W, 845 eller noe i den duren.

Se hva som står, så er det lettere å komme med konkrete svar på hva det er, og hva du bør\ kan gå over til.
Om du ikke finner info på rørene; mål hvor tykke\ lange de er, så skal man vel alltids finne ut av galskapen
ok. Det står:Aqua relle TLD 30w/89 Phillips på det ene og:Sun-Glo 36"/89 46cm 30w på den andre..

Sier det deg noke? Liker ikkje fargen på den sun-glo, den blir for grønn/gul. Den andre(Aqua relle) gir en mykje klarare, litt blå farge. Kunne tenkt meg ett med litt mer blått enn det eg har, til å bytte til om kvelden.

Og foresten. Ka sort armatur bør eg kjøpe til et 45l kar? Finnes det i det heile tatt? Karet er 60 cm langt og 30 cm bredt
Kjenner til begge rørene

Sun-Glo er ett såkaldt varmt rør, som gir ett ganske gult, og litt småkoselig lys. 4200K. Selv liker jeg røret, spesielt i kar der jeg ønsker litt varmere lys, gjerne mer sortvannskar.

Aquarelle er ett av de bedre rørene til akvariet, med høyt innslag av blått. Røret er på 10000K, med en ikke alt for god fargegjengivelse, men heller ikke på trynet dårlig.

30W er det mange som har glemt finnes; dette er en styrke, med noe dårlig utvalg. Hagen, som produserer Sun-glo, har noen alternativer:
Life-gloII. Dagslysrør, 6700K. Meget bra rør
Aqua-glo. 18000K, med mye rødt. Selv liker jeg dette lyset dårlig...
Power-glo. 18000K, litt kaldt, men meget god fargegjengivelser.
Og Sun-glo, da

Dersom du liker Aquarelle-lyset, er det ikke noe i veien for å kjøre med bare slike rør. Designbelysning er tolig markedets billigste leverandør av røret, 89.- kroner stykket + frakt (tollpost, rett på døra)
Dette er ett 100% blått lys, og vil derfor kun til ferskvann egne seg som nattlys (da gjerne med ett kortere\ svakere rør enn normalrørene), eller dersom en har en hel del rør samtidig i bruk.

Har sett ferskvannskar, med "blålys" til dagsbruk; da har det vært snakk om 20% eller mindre, av lysmengden, som er blå
Aha. Kanskje ikkje ein god ide å ha da siden eg bare har et armatur med to lysrør i:P Samtidig at da eg har no synst eg e for lite blått og. Jaja, eg finne vel ett som passe ein dag.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap