Dyremishandling.....? (side 4)

Dogster
En naturlig gullfisk er olivengrønn. De er ikke engang avbildet i fiskebasen. Disse blir ikke tatt inn til butikkene, fordi det er ingen som gidder å kjøpe dem. (Skulle noen være intressert har jeg mengder av slike ;-)


Ja, jeg skulle gjerne ha sett disse grønne gullfiskene. Kan du knipse bilde til basen?

Jeg har sett noen som er... tja... bronsefargede(?), og de er nydelige. Er det de samme som du mener er olivengrønn?

Jeg synes gullfisk kan være flotte!
Men jeg synes disse mutasjonene som er fremavlet (bobleøye, kuleøye, kul her, og kul der...) er grusomme! Ingen tvil om at disse kulene og boblene også er grusomt for fisken. Har sett bobleøyefisk med så store bobler, at fisken praktisk talt var blind.

Men jeg vil gjerne skille mellom disse forskjellige variantene, for jeg er ikke enig i at alle gullfisker er dyreplageri. I så tilfelle vil jeg gjerne høre gode argumenter for det Så kan det hende jeg skifter mening....

Jeg ble veldig nyskjerrig på dette som Mc Darup sier, at de ikke kan formere seg. Hvordan klarer man da å skaffe frem nye individer? Kunstig befruktning? Jeg spør, jeg, for hvordan kan man ellers lære?
Aggi
Jeg ble veldig nyskjerrig på dette som Mc Darup sier, at de ikke kan formere seg. Hvordan klarer man da å skaffe frem nye individer? Kunstig befruktning? Jeg spør, jeg, for hvordan kan man ellers lære? :)


Enkelte guppyhanner får for mye slør til å klare formere seg.
Ikke alle
MC Darup
[QUOTE=Aggi]Jeg ble veldig nyskjerrig på dette som Mc Darup sier, at de ikke kan formere seg. Hvordan klarer man da å skaffe frem nye individer? Kunstig befruktning? Jeg spør, jeg, for hvordan kan man ellers lære? :)


Enkelte guppyhanner får for mye slør til å klare formere seg.
Ikke alle

Ok, skjønner... Trodde du snakket om gullfisk

gela_vic:

Som Aggi sier over, det er mange flotte gullfisker. Det er ofte disse muterte slørhalevariantene som er mislikte.
Koi er jo en gullfisktype, nydelige fisker!

Siden en gullfisk blir veldig stor i ideelle forhold ville jeg hatt de i stort akvarie, og holdt temperaturen nede.
Og det er viktig å holde god rengjøring/ vannbytte- regime, da disse fiskene griser endel når de spiser

Jeg har aldri sett, eller hørt om, noen som har gullfisk i feks en 400- liter. Må være ganske fint med en større gruppe med friske, spreke og naturlige gullfisker
Jeg liker det ikke når jeg er i butikker som selger disse versjonene av gullfisk. Og enda mindre liker jeg når jeg hører betjeningen prøve å selge disse til intetanede mennesker. Men nok om det. Var i en zooi helga og skulle kjøpe noen maller. Da kom en mor med 2 barn som skulle kjøpe fisk. Heldigvis så var betjeningen flink nok til å si nei til fisk som barna ville ha og hjalp de heller å finne fisk som passer sammen (tror den ene ville ha scalare og den andre malawi). MEN! Da trioen passerte karet med alle mulige former for ødelagt fisk(slørhaler o.l) så reagerte de alle og spurte betjeningen om dette var en normal fisk,at den så ødelagt ut osv. Betjeningen svarte med at :jo denne fisken skal se slik ut denn! Men den er menneskeskapt da. Jauda tenkte jeg der jeg sto og behersket meg det jeg kunne! Det endte med at jeg dro på en annet butikk den dagen,ble så irritert på hele greia!

Så jeg er imot salg av slik fisk,skulle gjerne boikottet butikker som selger disse. Men igjen,som mange andre sier her, når omtrent alle butikkene i nærheten selger disse så har man ikke mange alternativer igjen.
Aggi
[QUOTE=Dogster] En naturlig gullfisk er olivengrønn. De er ikke engang avbildet i fiskebasen. Disse blir ikke tatt inn til butikkene, fordi det er ingen som gidder å kjøpe dem. (Skulle noen være intressert har jeg mengder av slike ;-)


Ja, jeg skulle gjerne ha sett disse grønne gullfiskene. Kan du knipse bilde til basen?

Jeg har sett noen som er... tja... bronsefargede(?), og de er nydelige. Er det de samme som du mener er olivengrønn?


De har variert farge fra nesten hvit under buken som gradvis går over til svært mørk på ryggen. Akkurat som en hvilken som helst annen naturlig fisk. Fargen på siden kan best beskrives som grå/grønn (olivengrønn). Tar du fisken opp av vannet og holder den i hånden får den et meget flott gullskinn på sidene. Derav navnet gullfisk vil jeg tro.

MC Darup
Koi er jo en gullfisktype, nydelige fisker!


Gullfisk er gullfisk. Koi kommer av arten Common Carp.

Gullfiskene er det Kineserne som begynte å tukle med. Koien er Japanernes verk.
Det de har til felles er at de klarer seg i kaldt vann og begge er karpefisker.

Paradoksalt nok er det slik at disse fremavlede artene er prisgitt akvarister for å overleve. Fordi de kan ikke greie seg ute i naturen pga sine "handicap".
Og da kan man spørre seg hva som er værst. Å ha en fisk i fangenskap, som må holdes i fangenskap for å kunne ha et liv, eller å holde individer (naturlige arter) fanget, som kunne hatt det så uendelig mye bedre hvis de fikk være ute i det fri, der de hører hjemme.
OK. La oss nå si at det ikke er misshandling å avle frem vannskapte fisker.
Men reagerer fremdeles på måten disse tilbys kundene i butikken. Personer som er i butikken for å kjøpe sitt første akvarium, feks til barna, blir jo nærmest prakket på disse fiskene. Istedet for å gå for de sikrere kortene som feks guppy.
Som Dogster sier; de er prisgitt akvarister for å overleve. Da handler det om mer enn å ha en gullfiskbolle med rosa sand.

Har selv hatt fisk i mange år. Kun handlet ut fra info fra butikkene. Fulgt de råd jeg har fått, og endt med massedød hver gang. Men takket være akvaforum, har jeg nå kunnskap om hvordan jeg skal ta vare på fiskene mine. Denne kunnskapen er det nåkk så og si umulig å få fra butikkpersonalet.
For et par uker siden ble jeg fortalt av en butikkansatt og medlem i akvaforum, at det går helt fint å ha arovan i ett kar på ca 100 l. Så lenge man kjøper dem når de er små...
Kampfisken
For et par uker siden ble jeg fortalt av en butikkansatt og medlem i akvaforum, at det går helt fint å ha arovan i ett kar på ca 100 l. Så lenge man kjøper dem når de er små...


Mener du at det ikke går an å ha en liten arowana i en 100L?
Har hatt min selv i 60L mens han var liten.
Boonyarit Amundsen
[QUOTE=Kampfisken] For et par uker siden ble jeg fortalt av en butikkansatt og medlem i akvaforum, at det går helt fint å ha arovan i ett kar på ca 100 l. Så lenge man kjøper dem når de er små...


Mener du at det ikke går an å ha en liten arowana i en 100L?
Har hatt min selv i 60L mens han var liten.

Neida. Han sa at de døde uansett før det ble for liten plass.
Kampfisken
Neida. Han sa at de døde uansett før det ble for liten plass.


Hææ? Denne skjønte jeg ikke helt, sikker på at fisken ikke døde av andre årsaker? Kan ikke si at jeg har hatt noen arowanaer som har daua fordi de ikke hadde stor noe plass + at den til og med dauer før den får for liten plass? Det høres ut som den har daua av andre årsaker....
Boonyarit Amundsen
[QUOTE=Kampfisken] Neida. Han sa at de døde uansett før det ble for liten plass.


Hææ? Denne skjønte jeg ikke helt, sikker på at fisken ikke døde av andre årsaker? Kan ikke si at jeg har hatt noen arowanaer som har daua fordi de ikke hadde stor noe plass + at den til og med dauer før den får for liten plass? Det høres ut som den har daua av andre årsaker....

Tror han mente at de uansett (av andre årsaker) døde FØR plassen ble et problem.
Kesol
[QUOTE=Boonyarit Amundsen][QUOTE=Kampfisken] Neida. Han sa at de døde uansett før det ble for liten plass.


Hææ? Denne skjønte jeg ikke helt, sikker på at fisken ikke døde av andre årsaker? Kan ikke si at jeg har hatt noen arowanaer som har daua fordi de ikke hadde stor noe plass + at den til og med dauer før den får for liten plass? Det høres ut som den har daua av andre årsaker....

Tror han mente at de uansett (av andre årsaker) døde FØR plassen ble et problem.

Riktig!
Cactus queen
Lurer bare på en ting her... Er det noen som vet kven som finn på alle desse "nye" fiskene? Kven det er som missformer dei og slik? Er det basert på fisk som er "vannskapte" som igjenn får barn? Eller er det rett og slett teite forskere som sitter og gjer dette med vilje? Fint om noen vet noe om dette :) [QUOTE=Håvard Støre Andresen] Å kalle mindre erfarne akvarister for dyreplagere er kanskje ikke så veldig innsiktsfullt.


Med fare for å fornerme en moderator.. Kansje ikkje så veldig innsiktsfult, men når dei nekter å ta imot råd, og bare slenger dritt tilbake når noen er hjelpsom, så forstår eg faktisk kvifor det er lett å kalle dei dyreplagere..
Kansje vi rett å slett bare må slutte å vere hjelpsame, til dei ber direkte om det.. Alle lærer forhåpentlegvis av sine feil en gang.. Eg har i alle fall lært mye av mine feil.

Om denne personen får 3 gullfisker i en alt for liten bolle, er det jo beklagelig. Men skal vi kreve at hun skal ponge ut med flere tusen kroner for å gi gullfisken et "bra" liv?
Det første bildet er av en Bubble-eye goldfish, og det andre en lionhead!

De er skapt slik av mennesker, og blitt så mange at det har blitt egne raser ut av dette.

Jeg har som noen andre her også sett noen som er på en måte blind fordi "posene" på kinnene er så store.

MC Darup
Å velge ut enkelte individer for å dyrke fram en spesiell farge synes jeg er greit, men når man skaper fisker som ikke vil kunne svømme, spise eller formere seg normalt steiler jeg.

ENIG!
Gullfiskbollen er kasta for lende sia. Kjørte den på Heggvin avfallspass, leverte den IKKE i gjenbruksbua.. niks rett i dunken for klart glass!! Slørhalen som bodde i bollen lever i beste velgående sammen med en hel skokk cory i en 92l, men han blir nok min siste slørhale..
Fyameiassa!! Nei, slike fisker skal jeg holde meg lang unna! Dette har ingenting med akvariesport å gjøre men ren dyreplageri.
Akvariesport?

Den var ny...
Cactus queen
Lurer bare på en ting her... Er det noen som vet kven som finn på alle desse "nye" fiskene? Kven det er som missformer dei og slik? Er det basert på fisk som er "vannskapte" som igjenn får barn? Eller er det rett og slett teite forskere som sitter og gjer dette med vilje? Fint om noen vet noe om dette :)

Disse fiskene avles frem på tradisjonell måte gjennom selektiv avl.
Naturlig gullfisk
Jeg vil begynne med gullfisk, 2-3 stykker ihvertfall i ett stor kar til å begynne med. Men etter å ha lest denne tråden er jeg mest interessert i å skaffe så naturlige gullfisk som mulig, hvis det fremdeles finnes da... Noen som har tips til hvor jeg kan få tak i det?
enig , det er dyremisshandling
JEG ER SYYYKKT ENIG ! jeg blir provosert når jeg går inn på en dyreshappe å ser disse misforma gulfiskene som en gang kunne ha sett ut som koi , det er motbydelig , jeg fårstår ikke heller at dette er blit sortelista ! de er motbydelige !
Tilfeldig bekjentskap
© Tom Nicklas Iversen
Reklame for plussmedlemskap