Hvordan regne ut vanngjennomstrømning/liter pr time på et filter?

Jeg lurer på å kjøpe meg et AquaMedic UV filter. Det står at den på 5 watt holder for akvarier opptil 250 liter, og anbefalt vanngjennomstrømning pr time er 200 liter. De fleste av mine kar (unntatt et på 250 liter) ligger fra 63 liter til 85 litere og 128 liter.

Det jeg tenkte var å montere dette på et bestemt utvendig filter som er beregnet å flyttes rundt ved behov. F.eks. en rimelig Eheim ecco (hvis vannstrømmen kan reguleres på dem, det må være et filter det lar seg gjøre på). På slangene til dette vil da UV-lyset sitte, og de ulike akvarienes filter er urørte. Eller kan man bruke en sirkulasjonspumpe av noe slag? Poenget er jo bare å få vannet til å passere gjennom UV-kassen, slik at det bestråles.

Men hvordan regner jeg frem antall liter pr time som passerer gjennom slangen? Er det riktig å f.eks. sette det i gang, og la ut-slangen føres ned i en tiliters-bøtte, og telle sekundene det tar å fylle den? 10 liter på så og så mange sekunder fra filteret, og så ....?
[External Image]
Det er slik jeg regner ut gjennomstrømningen ihvertfall.
Som vanlig, er det mange forhold å ta hensyn til.
Måler en gjennomstrømmingen, bør en først av alt tenke på løftehøyde. Det kan være stor forskjell i antall liter, ved gulvet, kontra dit filteret ellers må pumpe vannet opp. Jeg setter derfor en arbeidsbukk i rett høyde, og lar pumpa fylle opp 30L-dunken. Antall sekunder, på 25L, gjør det lett å regne ut det eksakte antall liter.

En skal også tenke på at ett filter, mister mye gjennomstrømming etterhvert som det tettes til. Har målt 2028 helt ned i under 300L\t, som er meget lite i forhold til oppgitt volum (nå skal det sies, at filteret var så møkkete, at vannet ikke på egen hånd rant gjennom filtermassen :p)

For å si det slik; dytter ett nystarta filter 500L\t, vil dette ofte falle ned minst 100L\t, om ikke 200L\t med normal drift. Jo svakere motor, jo mere fall. Ecco er ikke spesielt motorsterke, og 2232 vil fort ha rett mengde vann gjennom reaktoren, når denne er litt skitten
Jeg tenkte dette ekstrafilteret som UV-filteret skal monteres på, ikke skal ha normale filtermedier. Kanskje bare filtervatt? Det kunne jo bare vært tomt for den delen. Det skal kun fungere som maskinen som drar akvarievannet gjennom slangen som UV-filteret er montert på. Men litt filtervatt er jo greit, litt ekstra mekanisk filtrering kan man si.

Hvordan vil det da bli? Da er vel gjennomstrømningen temmelig stabil når den ikke hindres av masse skitt og alskens filtermedier? Filtervatten kan jo byttes ukentlig om nødvendig.
Som du selv er inne på, filtervatt fil fort bli ganske så tett som eneste filtermedie i dette filteret. Da ville jeg heller fylt bøtta med blåsvamp, den bremser bra på farta den også Mindre vedlikehold, er vel ikke å forakte (det syntes i alle fall ikke jeg)
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap