50mm eller 90mm makroobjektiv?

Som overskriften sier, har nå fått et dillemma her.. Har fått låne et 90mm 2,8 Tamron makroobjektiv en ukes tid. Kjekt å ta bilder med Men føler dessverre det er svært vanskelig å fotografere i forstørring 1:1 med dette objektivet. Bruker ikke ekstern blitz foreløpig, men har 0,75watt per liter belysning i karet fra før.

Ifølge akam.no (slik jeg tolker det som står der) skal dette objektivet kunne ta bilder med blender på 2,8 "hele veien". Får ikke til å justere ned blenderen til 2,8 ved fotografering av karet mitt, selv ikke med helt manuelle innstillinger. Gjør jeg feil en plass, skal det gå an å fotografere med blender 2,8 på forstørrelse 1:1, eller går ikke dette med 90'en? Når jeg kun får blenderen ned på rundt 5 fører dette til at jeg må ha tregere lukkertider og dermed også mer risiko for "skjelvete" bilder (holder så rolig jeg kan, men ser ut som det har vært jordskjelv på bildene:rolleyes

Har sett i diverse andre tråder, blant annet på et annet forum at det anbefales alt fra 50mm til 100mm for akvariefoto. Nærmere 100mm har sin fordel med at man kan fotografere lengre i fra akvariet så man slipper å forstyrre fiskene. Mens 50mm ikke er så følsom for bevegelser.

Får kjøpe Tamronen for samme pris som Sigma 50mm F2.8 EX DG Macro. Hvilket vil folk anbefale ut fra at jeg ikke kommer til å bruke blitz med det første? Kommer man nærme nok med en 50mm makro?

Takker for hjelpende svar
Hvis det er Tamron 90mm Di 2,8 du har, så har jeg det samme, og bruker det med mitt Canon EOS400D. Kan selvsagt ta bilder med blender på 2,8 hele veien på manuelt et par andre innstillinger. Nå er det uansett fordel med et stativ uansett, men siden fisker ofte beveger seg så er man jo avhengig av rask lukkertid. Helt optimalt blir det uansett ikke uten blitz. Men jeg er meget fornøyd med denne linsa, betalte 2500 for den ny, så det er en god deal

En av forskjellene på 50mm eller 90mm er vel mye nærgrensa som du nevner. Jeg valgte 90 istedet for 60mm av den grunnen. Tror også det er greit ved fotografering av andre ting, f.eks. insekter :P

(Nå har jeg Canon versjon og ikke Nikon, men min Canon versjon av den Tamron linsa tester bedre på optikk enn Canon sine egne linser (60 og 100) på ei linsetestside som er meget bra, men litt tregere autofokus, mulig noe av det samme på den du har) Jeg synes nærgrensa på den 50mm er litt nært, men det går jo, med tålmodighet
Min mening er at rundt 50mm er bedre egnet enn rundt 100mm for fotografering uten blitz.

Grunnen er som dere begge nevner.50mm slipper inn mer lys og kan derfor ta bildene raskere.
Jeg ville gått for 90mm'n! Mer anvendelig enn en 50mm. Jeg har også tilgode å se gode akvafotos med Sigmas 50mm.

Kameraet mitt har ligget i ro noen dager og denne tråden skapte rykninger i pekefingeren. Bildene her er tatt for 10 min. siden med Nikons 60mm makroobjektiv. Uten blitz, på frihånd. ISO 200.
Herrejysses. Meget bra det siste bildet (kongotetra? har ikke peiling :P). På ISO 200 må jeg ha saftig akvarielys det er sikkert.
Inaktiv bruker
Bjarne
Jeg ville gått for 90mm'n! Mer anvendelig enn en 50mm. Jeg har også tilgode å se gode akvafotos med Sigmas 50mm. Kameraet mitt har ligget i ro noen dager og denne tråden skapte rykninger i pekefingeren. Bildene her er tatt for 10 min. siden med Nikons 60mm makroobjektiv. Uten blitz, på frihånd. ISO 200.

ISO 200? Hvilken lukkertid og blender?
Syntes forresten også du burde gå for 90'en!
Her er forøvrig test:

Tror ikke akkurat den Sigmaen du lenka til var der.
Torjus Knutsen
[QUOTE=Bjarne]Jeg ville gått for 90mm'n! Mer anvendelig enn en 50mm. Jeg har også tilgode å se gode akvafotos med Sigmas 50mm. Kameraet mitt har ligget i ro noen dager og denne tråden skapte rykninger i pekefingeren. Bildene her er tatt for 10 min. siden med Nikons 60mm makroobjektiv. Uten blitz, på frihånd. ISO 200.

ISO 200? Hvilken lukkertid og blender?
Syntes forresten også du burde gå for 90'en!

F/3.3 og lukker 1/125 sek. Akvariet er belyst med 2x80W T5 (dagslys) + 1x36W T8.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap