Flytende eplesnegle.....

Er det normalt at eplesneglen kan flyte rundt i toppen av karet,eller er den død?
Den krøp rundt på bunnen av karet før i dag, nå ligger den å dupper rundt i overflaten, den er helt trukket inn i skallet
Noen som vet hva dette kan være?
Dette er helt normalt, ofte

Sneilene fyller skallet med luft, trekker seg inn, og driver med strømmen. Slik kan de forflytte seg langt, på kort tid

Om sneila er dau, så vil du kjenne det på lukta, tro meg
Tusen takk Frank
Endelig fått noe som lever i karet vettu, så trodde jeg at den var død. Men da håper jeg på det beste og tror at den lever, men bare ville forflytte seg
Re:
Kan man teste slikt med å legge den på et blad eller noe i akvariumet?
ikke veit jeg, min døde i allefall
det var riktig som det ble skrevet her, det luktet ikke godt av den...
Jeg tok den opp å luktet på den, det luktet råttent.... ÆSJ!
men jeg skjønner ikke helt hva som er feil, ph og nitritt er bra. men jeg har ikke no for å måle det andre med, får se om jeg får tatt en prøve i dyrebutikken i morgen.
Hei Lene.Synd med eplesneglen din.Har du kalkstein i karet?Eplesnegler trenger kalk i vannet ellers råtner skallet deres.Prøv igjen du-de er jo kjempeflinke algespisere!Lykke til.
Var dette en nykjøpt sneile? Noen ganger takler ikke eplesneiler flyttingen, av en eller annen grunn. Andre ganger er det forhold i karet, som ikke er mulig å sette fingeren på, som bidrar til at sneilene dør.
Kan nevne at på den lokale dyrebutikken, dør nesten alle sneilene de tar inn, av en eller annen grunn. De jeg berget rett ut av posen, som kom fra leverandør, overlevde på mystisk vis. Både jeg og butikken har vann fra samme vannverk, så det er ikke her problemet lå.

Om sneilene ble fraktet "tørt", må de legges på f.eks en bit isopor i overflata, slik at de selv kan krabbe ned i karet når de finner det for godt. Tørrfrakta sneiler, som dumpes rett i karet, kan, tro det eller ei, rett å slett drukne...
[QUOTE=Frank Angell]Var dette en nykjøpt sneile? Noen ganger takler ikke eplesneiler flyttingen, av en eller annen grunn. Andre ganger er det forhold i karet, som ikke er mulig å sette fingeren på, som bidrar til at sneilene dør.
QUOTE]
jeg hadde hatt sneglen i to dager, den ble kjøpt i butikk. har nå bestilt snegler fra en på forumet her, de kommer med posten på onsdag tror jeg. håper jo at det skal gå bedre med dem....
Frank Angell
Noen ganger takler ikke eplesneiler flyttingen, av en eller annen grunn. Andre ganger er det forhold i karet, som ikke er mulig å sette fingeren på, som bidrar til at sneilene dør. Kan nevne at på den lokale dyrebutikken, dør nesten alle sneilene de tar inn, av en eller annen grunn. De jeg berget rett ut av posen, som kom fra leverandør, overlevde på mystisk vis. Både jeg og butikken har vann fra samme vannverk, så det er ikke her problemet lå.
Merkelig... Samme skjer i dyrebutikken her...
Hjemme hos meg trives de utrolig godt - nesten litt for godt :-S
I dyrebutikken (som har samme vannkilden) dør de etter få dager.

Alle teorier på hvorfor slikt skjer, tas imot med stor takk!
Malldrian
Alle teorier på hvorfor slikt skjer, tas imot med stor takk!

Du ba om teorier, så her kommer mine To stykker.

Kanskje de bruker noen vanntilsetninger, som div. aquasafe-produkter? Leste nylig om en som opplevde eplesnegledød ved bruk av Aquasana fra Prodac eller noe sånt humbug-merke.... Snegler seg ut til å være litt ømfindtlige for noen slike produkter, men ikke alle.

En annen teori, er at vannrørene til butikken avgir metaller og at de IKKE bruker vannforbedringsmiddel for å fjerne evt kobber o.l. Kan hende de er så dumme at de bruker å blande varmt og kaldt vann ved vannbytter for å temperere vannet de tømmer i akvariene? Vann fra varmtvannskranen KAN inneholde mye rart, både av bakterier og metaller... (smak på det, så vet du hva jeg mener, vann fra en varmtvannsbereder er ikke sunt mener jeg..)

Selv bruker jeg AquaMedic "Aqualife" som vannforbedringsmiddel, og det tåler sneglene fint. Jeg brukte et annet middel før (Amtra), og da hadde jeg noen mystiske eplesnegledødsfall både her og der til stadighet....

Jeg bruker ALDRI vann fra varmtvannstanken i mine akvarier. Jeg bruker kun kaldtvann, og mellomlagrer vannet så det er romtemperert før bruk.

Alle snegledødsfall har opphørt etter at jeg byttet vannforbedringsmiddel.
Malldrian
Merkelig... Samme skjer i dyrebutikken her... Hjemme hos meg trives de utrolig godt - nesten litt for godt :-S I dyrebutikken (som har samme vannkilden) dør de etter få dager.

hvilken av butikkene bruker du da? jeg brukte krokstadsenteret
Tror du kan være inne på noe her, Mona.
Tropehagen her har automatisk vannbyttesystem, med avrenning og drypperter. Vannet går da umåtelig sakte gjennom kobber-rørene i ett ellers ganske nytt kjøpesenter (2 1\2 år). I tillegg brukes det vann fra bereder...
Selvsagt byttes det vann på "gammelmåten" også, og også da er det beredervann som er brukt.

Siden det er tropehagen, er det vel liten vits å be de bruke vannforbedringsmiddel, siden dette er prodac-bugg.
mona o
Du ba om teorier, så her kommer mine:-) To stykker.
To ganger kjempetakk til deg, Mona

mona o
Kanskje de bruker noen vanntilsetninger, som div. aquasafe-produkter? Leste nylig om en som opplevde eplesnegledød ved bruk av Aquasana fra Prodac eller noe sånt humbug-merke.... Snegler seg ut til å være litt ømfindtlige for noen slike produkter, men ikke alle..
I butikken bruker de samme vanntilsetningene som vi bruker her :-/
Husker ikke i farten hva det heter, men det kommer i mørkeblå 5-literskanner.
Doseringen er også ganske lik.

mona o
En annen teori, er at vannrørene til butikken avgir metaller og at de IKKE bruker vannforbedringsmiddel for å fjerne evt kobber o.l. Kan hende de er så dumme at de bruker å blande varmt og kaldt vann ved vannbytter for å temperere vannet de tømmer i akvariene? Vann fra varmtvannskranen KAN inneholde mye rart, både av bakterier og metaller... (smak på det, så vet du hva jeg mener, [i]vann fra en varmtvannsbereder er ikke sunt [/i]mener [I]jeg[/I]..) Selv bruker jeg AquaMedic "Aqualife" som vannforbedringsmiddel, og det tåler sneglene fint. Jeg brukte et annet middel før (Amtra), og da hadde jeg noen mystiske eplesnegledødsfall både her og der til stadighet.... Jeg bruker ALDRI vann fra varmtvannstanken i mine akvarier. Jeg bruker kun kaldtvann, og mellomlagrer vannet så det er romtemperert før bruk.
De bruker de kun kaldt vann i dyrebutikken. Fisk som er følsomme overfor fyfy-stoffer i vannet, lever her i beste velgående. De bytter ca 10-15 prosent av vannet én til to ganger i uken.

Jeg har en teori selv, og den er basert på foring.
Eplesnegler er en ekstremt næringskrevende art (iallefall her - de spiser alt de kommer over og står gjerne på glasset ved overflaten og venter på mer mat) Vi forer sneglene to ganger om dagen, mens i dyrebutikken får de ikke så mye mat så ofte. I helgen (søndagen) får de, såvidt jeg vet, ingenting.

Dette er kun ren gjetning fra min side!
Jeg skulle gjerne visst hva det egentlig skyldes
Hmmm... mysterium, dette her...
Lene Enlien
hvilken av butikkene bruker du da? jeg brukte krokstadsenteret
Jeg handler stort sett på Centrum Zoo i Tollbugata i Drammen. Syns de er de mest seriøse i byen.
Jeg har imidlertid aldri vært innom Krokstadsenteret
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap