GH eksploderer fra 6 til 20 !

Nå har jeg brukt sånne multi-test-sticks siden jul, og på gh har jeg stolt på dem siden de alltid har vist under 7 i gh, men...
For to dager siden målte jeg pluselig rundt 14 og idag ca 20!
Kommer det til å fortsette sånn her?

Hva er det som kan være grunnen...
Jeg har lest litt her, og kalkstein har jeg ikke oppi, bare flere røtter, så det er vel litt ironisk?
Det jeg har gjort de siste dagene er å tilsette KH/PH-minus preparat fra Tetra, fordi jeg vil ha ph på ca 6 til 6.5 for å få til oppdrett på sommerfuglciklidene mine. Fra før var ph'en ca 7, og nå tror jeg jeg har fått den på 6,5.

Har GH sunket fordi jeg har senket ph og kh?

Ellers har jeg bare puttet en liten stein, mindre enn en mobiltelefon, som er gjennomsiktig stein og så ut som den er laget av krystall, den kan sees til venstre på et av bildene. Jeg trodde ikke denne inneholdt kalk?

Takk for hjelp, jeg tar gjerne også imot råd om hvordan jeg får ned GH uten å endre ph/kh!

Linda
Først av alt vil jeg si at du bør få kontrollmålt verdiene med dråpetester. Sticksene er så upålitelige, at det slett ikke trenger å være tilfelle denne økningen.

Men for å svare som om verdiene stemte:
Å redusere Ph, vil ikke påvirke Gh i det hele tatt. Men jeg vil likevel tipse deg om at Tetra Kh\Ph - er bassert på forforsyre... Dette er noe algene er toppers glad for, og du kan oppleve en heslig oppblomstring av alger etter bruk av denne

Steinen du har puttet i, blir for utydelig på bildet til å kunne identifisere. Men siden dette er eneste du har endret med oppsettet, etter den målte endringen i Gh, er det all grunn til å mistenke at denne herper med vannet.
Mål for sikkerhets skyld også vannet i springen, Gh kan endre seg med snysmelting (store mengder vann som passerer over ulike bergarter. Jeg aner ikke hvilke i dine trakter )

For å få ned Gh til ett mer anstendig nivå igjen, er rett å slett vannbytter med vann med lavere innhold av kalsium og magnesium nødvendig Enkelt er det også
Hei nordlænding!

Ja, æ veit, må kjøpe dråpeteller snart! Hvilken e "best" merke?

Vannet i springen viser under 6 i GH, så det er ikke vannet.

Jeg legger ved bedre bilde av "krystallen" (beklage linselusa...) og et av en stein som også er litt ny, den har jernfarga striper i seg, så jeg lurer på om jner kan ha noe med saken å gjøre. Jeg har også satt ned kokosnøttskall for en-to uker siden. Alt dette bare for de overlegne ciklidene..

Jeg har også fått en vannpest oppi siden sist, lagt til et 500 kalvin lysrør bak de to kalde 10000 kalving rørene som fulgte med JEBO-karet og foret nesten hver dag med opptint artemia bare for å nevne alt som kan ha noe å si?

Ja, da fjerne æ den eller begge(?) steinan, skifte vann mens æ kanskje på ha i ph minus stoffet ved vannbyttet så det ikje bli plutselig økning i ph? Hørt at det ikje e så bra.. og så ska æ kjøpe acetat på apoteket å bruke istedenfor den æ har

Mmmm, gleder meg til algene kommer.... =)

Og tusen takk for tipsan!
(Har forresten blitt medlem av Trondheim Akvarie Klubb siden sist, så kanskje æ en dag forstår dissa verdian sjøl..)
LindaNor
Hvilken e "best" merke?
JBL, uten tvil. Mer nøyaktig, lettere å bruke, og billigere i bruk enn Tetra.
Her driver jeg å sysler med omtaler av JBL-dråpetester (slett ikke alle er på plass, men har solide planer om å endre den saken :p)
LindaNor
Vannet i springen viser under 6 i GH, så det er ikke vannet.

Da er det helt klart noe i vannet som lager krøll.
LindaNor
Jeg legger ved bedre bilde av "krystallen" (beklage linselusa...) og et av en stein som også er litt ny, den har jernfarga striper i seg, så jeg lurer på om jner kan ha noe med saken å gjøre. Jeg har også satt ned kokosnøttskall for en-to uker siden. Alt dette bare for de overlegne ciklidene.. :)

Synets den hvite steinen ser ut som ett eller annet mineralsk, uten at jeg kan identifisere denne 100%. Jeg ville førts og fremst fjernet denne. Legg denne gjerne i ett litersmål, eller noe, med vann, for å se om den påvirker vannet der.
Den brune steinen, inneholder nok en del jern, men dette vil ikke påvirke annet enn jerninnholdet i vannet (som kan trigge algevekst...)
LindaNor
Jeg har også fått en vannpest oppi siden sist, lagt til et 500 kalvin lysrør bak de to kalde 10000 kalving rørene som fulgte med JEBO-karet og foret nesten hver dag med opptint artemia bare for å nevne alt som kan ha noe å si?
Planter, fôr og lys lager ikke krøll med vannverdiene som har med Ph og hardheten på vannet
Er temmelig sikker på at det er noe annet enn 500K du mener Kan nevne at fargetempen på et stearinlys som brenner, har en K på ca 1800 Er vel mer sansynlig at en 0 har ramla ut en eller annen plass i betegnelsen din ;p
LindaNor
Ja, da fjerne æ den eller begge(?) steinan, skifte vann mens æ kanskje på ha i ph minus stoffet ved vannbyttet så det ikje bli plutselig økning i ph? Hørt at det ikje e så bra.. og så ska æ kjøpe acetat på apoteket å bruke istedenfor den æ har :)
Jeg ville fjernet krystallen først, som nevnt. Om dette ikke hjelper, må den andre også settes på hylla.
Når det gjelder vannbyttene, bør du nok tenke på at både Ph og Gh vil endre seg. Ta derfor heller mange små, enn ett digert vannbytte.
F.eks 10% daglig til ting er på plass. Dette vil fjerne kalsium og magnesium gradvis, mindre og mindre for hver dag. Etter tre uker, har du en teoretisk Gh på 7 (en uke = Gh 13, 2 uker = Gh 9). Denne gradvise byttingen er meget skånsom for fiskene.
Om du øker vannmengden til 20% daglig, er du nede i Gh på 9 etter ei uke, og 6,6 etter 2 uker
Acetat vil kunne fungere for å redusere Kh\ Ph (for de som lurer; acetat er en svak eddiksyre).
Jeg ville nok heller gått for eikebark, jeg
LindaNor
Mmmm, gleder meg til algene kommer.... =)
Det fins vel ikke noe festligere enn overgrodde kar
Den hvite gjennomsiktige steinen du har der er vel det som heter Utah ice....denne er populær å bruke i både malawi og tanganyika kar, da den øker GH...husker ikke helt i farta om den tok med seg ph'n også....
Tilfeldig bekjentskap
© Ellisiv  Huseklepp
Reklame for plussmedlemskap