Har en drøm, om 720 liter.

Dette er ennå i tidlig planleggingsfase.
Det jeg lurer litt på er hva jeg måtte ha hatt av filtrering i et så stort akvarie.Jeg måtte vel helt sikkert hatt opptil flere utvendige filtre, mulig bunnfilter i tillegg eller?

Har ennå ikke fortalt det til snekker`n i huset, så jeg vet egentlig ikke om han godkjenner vekten av et så tungt akvarie på golvet, men det må da vel være bedre med ett stort, enn stua full av småe.
Jeg vil anbefale deg å ta en titt på
denne artikkelen.

Jeg har dette i tillegg til 2 stk Eheim pro III 2080. Det er sikkert litt overkill, men nå er det altså Discus i karet og jeg håper på O nitritt uten vannbytter daglig. Hver annen eller tredje dag er en forbedring.

Med planter og så mye filtrering går det fint (i følge dråpe testene fra tetra i alle fall).

Mange fordeler med to filter. Da kan du bytte filtermaterialet annen hver gang og du er sikret filtrering selv om et filter skulle gå i stykker.
Noe å tenke på!
Med flere kar har du følgende fordeler:
* Du kan holde flere fiskearter og andre type biotop
* Det er lettere å fange fisk i små kar
* Du kan spre dem rundt omkring slik at belastning blir ikke stor på et sted
* Du har resevekar i tilfelle fiskene dine får unger

Ovennevnte fordeler er begrenset i et stort kar. Men du har da:
* mulighet til å holde store fisker
* god plass for svømming og stimming
* stabil vannkvalitet

Lykke til!
Tusen takk for svar begge to.
Var slett ikke noen dum løsning å lage filtersystem bak en bakgrunn. Absolutt noe jeg må tenke på.

Det er nok både fordeler og ulemper med å ha ett stort framfor flere mindre akvarier ja. Dette er også noe jeg har tenkt på.

Idag har jeg disse rundt om i stua: 240, 120 og 45 liter.
Hadde vært veldig praktisk å hatt ett stort på en plass istedet.

I det største akvariet har jeg bl.a. 2 snart voksne Scalarer og 3 Praktbotiaer som ikke er så stor ennå. Scalarene synes jeg allerede har for liten plass å svømme på, og når Praktbotiaene blir en god del større så blir det rimelig trangt der. Jeg ønsker at de skal få litt større plass å svømme på, Samtidig kan jeg også få plass til stimfisk der og litt flere maller.

Når det gjelder vannbytte, så har jeg tenkt å få lagt inn en ordning som vil gjøre det mye enklere med vannbyttene. Enten hel- eller halvautomatisk. I allefall blir det slutt på bøttebæring og alt det vannsølet jeg klarer å få til ved hvert eneste vannskifte i dag.

Tenkte å ha et litt mindre akvarium stående på et annet rom i tilfelle sykdom, eller til yngel.
Ønsker du mindre vannsøl og en rimelig løsning
er dette valget.

Skal du begynne med magnet ventiler etc koster det for noen tusen....

Denne koster bare 350,- : -)
Cyberbob66
er [URLBLOCK1]valget. Skal du begynne med magnet ventiler etc koster det for noen tusen.... Denne koster bare 350,- : -)

Jeg bruker en slik, helt fabelaktig
Hvor kraftig filtrering du trenger, kommer ann på hvor hard belastning karet utsettes for.
Selv har jeg også solide planer om et kar i samme størrelse i løpet av sommeren (når skattepenger kommer).
Her vil det bli en 2080 som skal stå for filtreringen, i tillegg til en innvendig sirkulasjonsboks med 7-8 liter bioballer, og en pumpe på 3500L\t eller mer.
2080 er tilstrekkelig, og vel så det, for de fleste kar på denne størrelsen.
Jeg ville ikke begynt med bunnfilter, dette tetter seg med tid og stunder, og da er det virkelig tett...
I tillegg er det kun grovere grustyper som egner seg til bunnfilter.
Og, om strømmen går, og bakteriene i bunnlaget begynner å daue, da har du ett problem. Ett filter kan du lett ta å rense, bunnlaget kan også renses, men ikke helt lett...
Tusen takk for svar alle sammen.
Det er nok ikke bare for å slippe vannsøl jeg har lyst til å "slå sammen" alle akvariene til ett stort, men ser at jeg er nødt til å få til et enklere system enn dagens med så mange liter på stua.
Driver å diskuterer med en rørlegger i familien om hvordan jeg/ eller han kan få til et enkelt system.
Denne slamsugeren som man kan koble til en krane, ser kjempesmart ut, og absolutt noe jeg ville kjøpt i dag hvis jeg hadde hatt en plass å koblet den til. Det eneste alternativet her er en alltid halvtett utslagsvask på kjøkkenet, og det er ikke så koselig. Ellers måtte jeg ha hatt en enormt lang forlengelseslange som hadde gått i kjelleren, og det blir litt tungvindt, og lite oversiktig.

Når det gjelder pumpa så ser den kjempebra ut,(uten at jeg vet så mye om utvendige pumper da, har kun innvendige her).Men har jo lest endel her på forumet og skjønner at dette er tingen til så mange liter.
Er det da bedre med denne store enn med 2 mindre?
Jeg har ingen planer ennå om Discus, kun litt flere Scalarer, stimfisk,flere L-maller og crydoras. Har tenkt å ha biltemasand i bunnen.
Fordelen med ett filter, er kombinert billigere inn-pris, og mindre plass. Jo færre slanger som skal holdes styr på, jo mindre sjangs for lekkasje. Men; 2080 har tre slanger (to inn, en ut), og det er derfor "bare" en ekstra med å kjøre 2*2080.

Fordelen med å kjøre 2*2028, kontra en 2080, er at du får mer gjennomstrømming i karet. Streiker den ene, har du fremdeles noe filtrering igjen. Når det gjelder den biologiske kapasiteten, er det ikke stor forskjell mellom 2080 og 2*2028.
Strømforbruket vil være temmelig likt, og det er derfor heller ikke noe å grunne mue over.

Selv valgte jeg 2080, på grunn av en del finesser som ProII ikke har. Blandt annet er det plassert forfilter øverst i tønna, og dette er derfor vesentlig lettere å komme til for å rense. Det er i hovedsak rens av forfilter (svamp) og finfilter som er nødvendig, og begge disse er lett tilgjengelig øverst i proIII, mens med proII, er svampen i bunnen (mellom ehfimech og ehfisubstrat pro).

Jeg regner forresten med at det blir skrevet en omtale om 2080 om ikke alt for lenge her på AF
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap