Scalare alene.. (side 2)

puss så får du en suss
lurer på om det går bra med guppyer og neontetraer sammen med scalarer?

Vi hadde scalarer sammen med kardinal og guppy og det gikk helt fint, helt til jeg (nautet) hev oppi en gjeng med guppyyngel. Da ble det fart på scalere-paret, og etter en dag var det null yngel igjen. Etter det har de fått smaken på levendefor, og jager alt som er mindre enn 5 cm. Det flyter gjerne to-tre kardinaler med oppspist buk i karet hver morgen. Nå håper jeg på å få gitt dem bort så fort som mulig. Scalarene altså.
S*Molly
Nei, de vil bli altfor små for scalaren. Den vil komme til å spise de opp. Men jeg lurer på om noen vil komme med noen forslag til morsome fisk jeg kan ha i akvariet mitt? I fiskebasen kommer det bare opp sånne små kjedelige fisker. Noen andre som har 30 liter kanskje? I så fall, hva har dere i de ?
Det er dessverre ikke så mange arter man kan ha i et så pass lite kar. De fleste liker å svømme litt rundt og trenger litt plass, så du vil nok ikke finne store fisk som passer i karet ditt.
Liker du corydoras? I føleg en av verdens fremste eksperter på disse fiskene (I.Fuller), kan man fint ha en gjeng med små corydoras, som f.eks habrosus i kar av denne størrelsen. Hva med en fem stk av disse? Så kan du jo ha noen krystall- eller kirsebærreker også? Da trenger du bare et luftdrevet svampfilter, som dette.
Dette filteret kobler du bare til en luftpumpe (slike man har brusestein på). Husk fin sand på bunnen dersom du velger corydoras.
Takk for tipset, men jeg tror ikke disse fiskene vil passer helt. Akvariet mitt er ganske høyt..jeg kan gå å måle det. Å som jeg forstod liker disse fiskene seg best på bunnen. Mitt akvarie har ikke så stort bunn areal.
Det er 26 cm (L), 26 cm (B) og 45 cm (H)
Ok, I see... nei har du den typen kar som er høyere enn det er langt, da er det ikke mye bunnplass....

Jeg hadde en gang Endlers levendefødere i et slikt kar, sammen med masse grønne planter og en tynn, høy rot. Det var veldig pent.
S*Molly
Det er 26 cm (L), 26 cm (B) og 45 cm (H)
Jeg er et nek i matte, men blir ikke dette 70 liter da?
Det blir vel nøyaktig 30,42 liter
der kan du se.... nå har jeg tatt 26*26*45/100 to ganger og kommet frem til 70,2... denne gangen kom jeg frem til 30,42... forstår ingen ting jeg. Men,selvfølgelig har du helt rett, kalkulatoren også. Jeg må begynne å tenke når jeg regner, ikke bare trykke på en kalkis i hytt og pine for så å stole på resultatet uansett hva det sier.
Du må dele på 1000... Sikkert det du gjorde, du bare glemte en null her
26 cm x 26 cm x 45 cm = 30420 cm3 (kubikkcm). For å komme fra cm3 til dm3 må du dele på 1000. Og 1 dm3 = 1 liter.
For å komme fra cm til dm, deler man på 10, for å komme fra cm2 til dm2 deler man på 100, og som sagt fra cm3 til dm3 kommer man ved å dele på 1000. Dvs likt antall nuller som tallet (potensen) i enheten - grei huskeregel


Tusen takk for forklaringen. At jeg har glemt en null, kan jeg godta (og da føler jeg meg ikke fullt så dum). Synd en null har så mye å si i matte sammenheng ;0) *hihi*

Den glemte nullen kan nok dessverre ikke forklare hvorfor du fikk 70,2 liter istedenfor 30,42. (26x26x45)/100 = 304,2. Hadde du hatt så stort akvarium, kunne du kanskje beholdt scalaren din

Men synes uansett ikke du skal føle deg dum! Kalkulatorer er dumme - de regner ut akkurat det du ber dem om, og ikke det du egentlig mente den skulle regne ut
Hehe, ja det er helt sant. Nei hvordan jeg kom frem til 70 liter forstår jeg fremdeles ikke. Har forsøkt å få det svaret igjen mange ganger nå, men nei da, svaret blir 30,42 det.
En kampfiskhann kunne tatt seg godt ut i en 30 l, eller kanskje noe spenende killi.
Nigeria killi
Hei igjen !
Hva sier dere om noen Nigeria killi fisker? Så bilder av de, å de var svært fargerike. Hvor mangen hadde det vert plass til i 30 l?
Og så ett spørsmål til, hva menes med carnivore ?
Noen andre som har 30 liter kanskje? I så fall, hva har dere i de ?


guppy
Jeg har en 30 l, og i den skal jeg ha røde krystallreker karet skal bare bli godt innkjørt først, så i mellomtiden bor det 3 eplesnegler og 3 guppy de.r

Har en 20 liter med galaxyrasbora og eplesnegler

Har en 45 liter med en stim kobbertetra, gul limia og noen L- 144 yngel midlertidig.

Har amanoreker i begge (1 i det lille, 4 i det største)

Gjorde et veldig enkelt søk i fiskebasen.

Mellom 20 og 40 liter
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap