Eheim Compact mistet i sand - ødelagt?

Jeg skulle tappe ut vann fra en 63 liter som stod midlertidig på gulvet i går, og holdt i slangen slik at Eheim Compact 1000-pumpen hang midtveis i vannet. Men så mistet jeg den plutselig, og den landet på sandbunnen mens den pumpet... Bråstopp! Etter dette vil den ikke mer.

Jeg regner med at pumpen har fått sandkorn i maskineriet eller noe, det er iallefall nærliggende å tro. Å begynne og skru opp ting som elektriske for å reparere selv som så skal ned i vann senere er ganske uaktuelt, tror jeg... høres iallefall risikabelt ut. Eller...?

Pumpen stoppet iallefall ganske momentant da den kom i kontakt med sanden på bunnen, og siden har jeg ikke fått startet den. Virker helt død.
Jeg er ganske avhengig av denne pumpen ved vannbytter, spesielt i de øverste akvariene i reolene... (å skulle løfte ti-liters bøtter opp dit er ingen lek!)

Er den ødelagt for godt?
Vil anta at de elektriske delene ikke nødvendigvis er akkurat der du må fikse dette problemet. Men jeg har aldri skrudd opp en. Skulle tro det var en egen bolk som var det elektriske ihvertfall. Hvis den ikke funker så kan du prøve å se ihvertfall. Hvis du må fikle med elektriske deler så bare dumper du den.
Prøvd å åpne den sånn?(Bilde)
Mulig det er sand inne der magneten på impelleren, skal stå..?
Gjør som TiE foreslår, åpne pumpa der den er beregnet for å åpne for å komme til impelleren (propellen). En liten skylling i vann der, gjerne kombinert med børsting med "slangebørste" og så er pumpa god som ny igjen.

Om det i verste fall har kommet riper i magneten p.gr.av sandkorn som har kilt seg så har det lite å bety da magneten ikke er i direkte kontakt med sylinderveggene i pumpa.

Har det kommet sand ned i foringen(e) der akslingen festes (hvite nylon"kopper" med to eller tre gummiringer rundt) kan du rense denne/disse slik at akslingen går lett ned i igjen. Den skal ikke snurre rundt nede i disse foringene, så det har ikke noe å si om det føles som akslingen går tregt i disse.

Har det kommet sand inn mellom akslingen og selve magneten/impelleren må det også renses her. En piperenser fungerer glimrende til formålet da det er noe trangt for an vanlig slangebørste. Etter rensing kan det være lurt å sette inn akslingen med et tynt lag med vanlig syrefri vaselin som smøring (f.eks. Kløvervaselin).

Sviver ikke pumpa etter denne behandlingen er det i alle fall ikke sand i maskineriet som er problemet Den elektriske delen av pumpa er helt innekapslet og ikke tilgjengelig for service (vanntett forsegling). Så følger du tegningen til TiE og beskrivelsen min så skal den fungere som før igjen
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap