Oppdrettskar for paletter (side 2)

Bilde 1: echondrius ozelot (green)

Bilde 2: Oppsett av pumpe og elektrisk utstyr

Bilde 3: Hele akvariet med lys

Har funnet ut at jeg stiller timerene på hvert lysstoffrør med 5min forskjell, slik at det blir "simulert" sol opp/nedgang (nesten i allefall)

Akvariet har nå stått 1 døgn med vann.

Temperaturen har stabilisert seg på 24grader (26 før lyset slokkes så skal justere ned kolben(100w) til 22, temp vil da ligge mellom 22-24 i løpet av dagen)

Regna litt på filtreringskapasitet på filteret i forrhold til vannmengde og kom fram til at vannet blir filtrert 7,5 gang i timen.
filtervolum husker jeg ikke helt, men det er den største eheim ecco pumpa (600lt)

Har også tredd en bit av en strømpebukse rundt innsuget for å unngå yngel i pumpa.

Skjekka i dag PH og KH Resultat var en PH på mellom 6,7 og 7 og en
KH på 2.
Er dette brukbare verdier? Skal skjekke jevnlig fremmover for å se om dette er stabile verdier.
Skal også kjøpe nitritt test. (hva er forkortelsen på denne igjen?)

Det bor nå en eplesnegle oppi her.

Plantene (echinodorus ozelot og bleheri) har fått tropica nutrition+ tabletter nedi grusen, under røttene, og jeg skal bruke samme merket flytende gjødsel (ikke + serien siden det også blir fisk her senere)

Etter at jeg satte inn ett ekstra lysstoffrør er det nå 2 x 15w (altså 30w på 70l)
som blir 0,4w per liter. Håper dette er tilstrekkelig da det står at disse plantene ikke er de mest lyskrevende. (Har også montert reflektor på rørene)

Innredning er en maponi rot med hull igjennom så den kan brukes som hule. En lekshule. Juwel rock bakgrunn og Rådasand 0,8-1,2mm.
+ da plantene en echinodorus ozelot, en echinodorus ozelot green og 3 echinodorus bleheri.

Skal nå la det gå noen uker før jeg setter inn en palett hunn.
Setter inn hannen uka etter så hun skal få slått seg til ro først.

Tar imot komentarer med takk
Kjempefint Mats!
Tror forkortelsen på nitritt er No2, eller?
Har du varmekabler i dette karet, eller skal du ha sandsnegler?

MedVennligHilsen Cassandra
Har verken varmekabler eller sandsnegler her foreløbig. Skal se hvordan det går først

Men i den andre 75 literen jeg skal sette opp til uka skal jeg ha varmekabler, siden jeg der bruker biltemasand som er mye mye mindre kornstørrelse på.
der skal jeg ha corydoras adolfi. Ikke noe annet.
palettunger er som regel ikke noe problem når du gjør det på denne måten (oppdrettskar) da vil butikkene nesten garantert ha inn yngel..
De tjener på det, så de fleste butikker takker pent ja!

Her har jeg greid å holde yngelbestanden nede ved hjelp av andre fisk, men noe yngel ha også flyttet til tanten min!

Ellers er ikke Palettene så veldig vrien når det gjelder pH og Kh, men disse verdiene høres bra ut Mats!

Ideen med lysrørene dine var veldig god, men regner med du skal ha rombelysning eller lampe om natten i tillegg(??)
Dette er bedre slik at fiskene ser eventuelle farer og rett og slett finner igjen ungene!

Skal du ha jagefisk forresten??

Etterhvert kan du kanskje putte inn en litt buskete plante, som funker fint som spiseplass ettersom det her samles mye skit for bebisene og gjemmested.

Det er riktig Cassandra, det skrives No2

Lykke til videre!

Mvh Maria
Haslana and fishes
Ideen med lysrørene dine var veldig god, men regner med du skal ha rombelysning eller lampe om natten i tillegg(??) Dette er bedre slik at fiskene ser eventuelle farer og rett og slett finner igjen ungene! Skal du ha jagefisk forresten??:)


Jeg skal kjøpe en liten kontorlampe som skal stå på vedsidenav akvariet når det er yngel der som "nattbelysning"
Ikke fore sterkt lys bare sånn at det er litt belysning.

Har tenkt å prøve uten jagefisk først for å se om det funker.
Hvis ikke blir det vel en liten stim av en eller annen tetra
Ja, lurt å ikke ha for mye lys!!
Her har det resultert i skjeggalger og det som er...
Ikke kjekt!
Varmekolben som fulgte med akvariet er utrolig nøyaktig.
Jeg har satt den på 22 grader, og den holder denne temperaturen bra.

Nå de siste dagene har lyset stått på i 9 timer, og temperaturen øker da til 25.

Altså varierer temperaturen mellom 22 (natt) til 25 (dag). 3 grader forskjell.

Dette syntes jeg e bra, for jeg var redd lyset ville varme opp vannet et
par grader mer.

Til onsdag skal jeg hente det andre akvariet jeg har bestillt, og da skal jeg fordele blåsvampene i min fluval pumpe på de to nte pumpene, så disse kjøres inn litt fortere.

Har nå fått lekshulen jeg har bestillt til palettene.

Denne er av keramikk og hadde to åpninger.
For at det skal bli lettere for palettene å vokte hulen, har jeg tettet den ene med isopor.

Jeg har også smurt på silicon på utsiden av hulen og "rullet" den i samme type sand som er i akvariet.

Håper på å få en fin effekt når jeg setter den oppi.

Legger ved bilder av hvordan det ble seende ut
Dette blir kjempe fint!
Bare fortsett å skrive inn om hvordan det går og bilder!
La inn all blåsvampen fra min fluval 2 pumpe i det utvendige filteret til dette akvariet for noen dager siden.

Bor nå en gibbisebs der (foreløbig til jeg får det andre akvariet opp å gå) og alt ser bra ut

Skal sette i den nye hula seinere i dag, Veit ikke helt om jeg skal erstatte den som er der, eller ha begge der.
Får se hvor fullt det blir

Det blir knallbra Mats !

Jeg har også rullet hulene mine i sand i dag og de ser utvilsomt bedre ut og blir mer borte i akvariet.

Ang Apistogramma, jeg har et par A. Agazissi og kan anbefale dem på det varmeste. Ikke særlig aggressive, leker lett og har flotte farger.

Dette blir bra. har du tenkt noe mer på å legge hula mot glassveggen?
Hvis du skal prøve er det i hvertfall viktig å blende glasse på utsiden, prøvde en gang med palettparret mitt, og duverden å furtne de ble, men det hadde jo vært spennende å kunne følge med. Forøvrig så virker det som om mine liker å ha hula si på en litt mørk plass, uten for mye trafikk.

har du sjekka hvordan det er med avsettning på yngel? Det blir fort mange hvis de er flinke foreldre...

lykke til
Det blir nok ikke noe av hula som jeg planla og feste på glasset.
Blir litt i trangeste laget oppi der.

Jeg har ikke forhørt meg med butikkene rundt her enda, men skal høre med en i dag/morgen.
Sier de ja er det ikke noe poeng i å høre med flere foreløbig.

Det er lite med mørke plasser i dette akvariet, men regner med de finner seg til rette fordet.
Tok nye verdier av vannet i dag

Kh ligger nå på 3
Ph ligger nå på 7

Har ikke fått kjøpt nitritt test, men får antakelig gjort det i morgen.

Dette er så og si samme verdier som i mitt andre akvarie så regner med de holder seg stabile fremover også.

Noen som vet hvordan man regner ut mengde co2 ut ifra disse verdiene?
Husker ikke lengre
Nå har jeg fått oppi den "hjemmelagede" hula i palett akvariet.

Satte den ovenfor den andre sånn at begge åpningene peker (mer eller midre) mot frontglasset.

På det ene bildet kan man se fra innsiden hvor jeg har tettet den andre inngangen med en bit fra isoporplata som var tilovers fra bakgrunnen.

Mallehula som er oppi der er bare midlertidig og skal flyttes, så da blir det ikke så trangt der som det ser ut nå.

Ble veldig fornøyd med denne og vurderer og ta ut den nåværend hula og gi den samme "behandling"
Liten endring :)
Da ble vist palettene byttet ut med Apistogramma Agazzi

Utrolig nydelige fisk.
Kjøpte en hann og to hunner i dag Ca.3 cm store.
Hannen har nydelig rød farge på finnene og pene blå lepper.
Hunnene er mere gulbrun aktige.

Så i butikken at også to av hunnene hadde yngel i munnen, de er munnrugere disse?
Var veldig oppblåste under haka (som om de hadde mat i munnen men ikke svelget) og man kunne se små svarte prikker.

Hannen (som nå er min) jaget rundt på alle hunnene hvis de flyttet seg vekk fra der han ville.

Betalte 79kr stk. Er det en grei pris? Aldri hatt apistogramma før.

FÅr se åssen det går med disse, og hvis Det går dårlig (Håper da inderlig ikke det) blir det paletter seinere.

Så også at disse passet bra med vannverdiene hos meg.


Målte Ph på 7
Kh på 3

Har endelig fått NO2 måler, og denne viser mellom 0-0,3 mg/l så det burde være bra.

Kommer bilder av fiskene senere
jeg har prøv med huler som du kan se inn i mine fisk brydde seg ikke, jeg satt faktisk å så på hele eggleggingen
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap