Hvordan klargjøre et kar for Malawi cikider? + Hvordan klargjøre for Nanochromis Transvestitus?
Jeg står i en akvaristisk skillevei for tida, - på vei til å kvitte meg med endel fisk, og lyst til å prøve noe helt nytt. Jeg har kommet fram til to muligheter for mine to kar.
I det største (112 liter) vil jeg ha noen Malawiciklider, evt Tanganika.
I det minste 56 liter vil jeg ha et par Nanochromis Transvestitus.
Jeg har ikke dårlig tid, og vil gjerne gjøre karene så klare som mulig for å ta imot disse fiskene. Har hatt div typer dvergciklider i karene mine før, og overgangen kan vel bli ganske stor i forhold til innredning og vannkvalitet.
Jeg trenger råd om hvordan jeg bør gå fram for å oppnå riktig ph/vannkvalitet for Nanochromis Transvestitus (de skal vel ha spesielt lav ph) og Malawi (som vel skal ha høy?). Tips til innredning for begge tas gjerne imot.
Det blir kanskje mye på en gang, - men hvilke malawi anbefaler dere til meg som er passelig dreven på akvarier, men fullstendig ny på malawi? Vil ha noen pene og spennende arter. "Spennende" går foran skjønnhet...
Knut B.
I det største (112 liter) vil jeg ha noen Malawiciklider, evt Tanganika.
I det minste 56 liter vil jeg ha et par Nanochromis Transvestitus.
Jeg har ikke dårlig tid, og vil gjerne gjøre karene så klare som mulig for å ta imot disse fiskene. Har hatt div typer dvergciklider i karene mine før, og overgangen kan vel bli ganske stor i forhold til innredning og vannkvalitet.
Jeg trenger råd om hvordan jeg bør gå fram for å oppnå riktig ph/vannkvalitet for Nanochromis Transvestitus (de skal vel ha spesielt lav ph) og Malawi (som vel skal ha høy?). Tips til innredning for begge tas gjerne imot.
Det blir kanskje mye på en gang, - men hvilke malawi anbefaler dere til meg som er passelig dreven på akvarier, men fullstendig ny på malawi? Vil ha noen pene og spennende arter. "Spennende" går foran skjønnhet...
Knut B.
Postet 06.04.07 kl 17:38
Postet 06.04.07 kl 17:45
Postet 06.04.07 kl 18:23
Ja, tanganyika og malawi har samme opplegg
Jeg hadde i en 112 liter ett par med calvus, en gruppe med stappersii og to hesteneser.
Jeg var heldig med hestenesene, jeg kjøpte de på ciklidhuset i Nol (20 min fra Gøteborg), og han som eier butikken var en kløpper til å plukke ut par.
Tror de kan blir for aggresive hvis man har to hanner, men mine funket kjempefint sammen
Jeg hadde ganske fin sand, masse steiner til huler, sneglehus til stappersiiene og noe vallisneria.
Dengang brukte jeg et pulver jeg fikk på butikken, som jeg ikke vet hva heter.
Nå bruker jeg Ph/GH +
Postet 06.04.07 kl 19:02
Postet 07.04.07 kl 00:00
Jeg hadde seks stykker, og visste ikke kjønn da jeg kjøpte de.
Eller.. på noen ser jeg ganske greit kjønnsforskjeller, men ikke på alle.
Dominante hunner kan ligne hanner, og underdanige hanner kan ligne hunner.. :P
Jeg hadde disse først i en 45- liter, hvor de yngel
Flyttet de til 112- literen, og der ble nok evnt yngel spist av calvus.
Postet 07.04.07 kl 11:32