døende discus??

hei.. håper noen av dere som er drevne på discus hold kan gi meg litt info..., har 3 discuser i mitt kar, som er 170 liter, kjøpte for 5 dager siden en ny en, som var litt større enn de 3 andre, ca 10cm tenker jeg.. nå idag, har den begynt å lagt seg flatt på bunnen, svømmer som en villman i ring å krasjer seg inn i planter å røtter, er posetiv på at den er døende, men er det noe med holdet mitt som har skyld i den korte levetiden eller var den bare syk da den kom fra butikken, koster jo tross alt 400 pr fisk så litt lengre levetid enn 5 dager håper jeg på... de 3 andre som svømmer rundt der har vert der i over 1mnd nå... tips mottaes med takk, å hva bør en ha i karet for optimalt discus hold, forer med mygglarver å oksehjerte å tilsetter discus elixir i tanken, mere som trengs?
Har du testet for nitritt?
Hva slags filtrering har du i dette akvariet, og hvor ofte bytter du vann?
Har en jebo R790 pumpe om det sier deg noe... testet for nitritt har jeg ikke gjort, men bytter 50 liter vann 2 ganger i uka.... noe jeg har hørt være tilstrekkelig... akkurat nå ligger den på hodet bak en rot.. ganske trist syn egentlig for en så vakker fisk....
Diskus er fisk som krever meget bra vannverdier. 2 bytter i uka, høres for meg lite ut for diskus som er i vekst. Jeg hadde nok gjort som jeg selv gjorde; bytta ut ca 30L daglig.

Siden denne synger på siste vers, må du bare få fram bøtta eller hva du benytter, og få byttet vann omgående. Det kan være en reaksjon på forurensing. Det kan selvsagt være andre ting også.
Hva er øvrige vannverdier?
Ph, Gh, Kh, No2, No3 hadde vært kjekt å vite hva er.
Gøran Askegård
Har en jebo R790 pumpe om det sier deg noe... testet for nitritt har jeg ikke gjort, men bytter 50 liter vann 2 ganger i uka.... noe jeg har hørt være tilstrekkelig... akkurat nå ligger den på hodet bak en rot.. ganske trist syn egentlig for en så vakker fisk....:(

Har ikke hørt mye positivt om Jebo, dessverre. De skal være ganske dårlige... mener du en slik filterpumpe som sitter "i taket" over akvariet, altså i lokket/armaturet??

Å ha en nitritt-test er nesten et must når man holder diskus.
japp det er nokk en slik jeg har ja....! funker da til en viss grad? hehe! hvirdan tester en nitritt nivået da? får en noe tester på tropehagen zoo?
Han har desverre tatt kvelden som forventet den discusen jeg tenkte på... synd for var den fineste av alle...

Hva merker går for å være best på akvarium da? tenker kjøpe meg et på 300 - 500 liter, men blir vell neppe Jebo da tenker jeg meg...
hei..

får vell begynne med daglige vannbytter da Frank, du bytter 30 liter pr dag? i hvor sotrt kar har du discusen? og hva verdiene på de forskjelige områdene er vet jeg desverre ikke...

Må vell begynne følge bedre med, men er det slik at en får utstyr til å kontrolere alle disse på tropehagen zoo feks?
Har bare ett 170L akvarie, og har derfor gått på ett par meget kjedelige smeller når det gjelder disse voldsomt flotte fiskene. På tross av meget gode rutiner med vannbytter, meget bra filter, og tilsetting av vitaminer, har det altså gått til he.... med 2 av 4...

Når det gjelder deg, og ditt; Å drive med diskus krever en del kunnskap. Før dette er i nærheten av forsvarlig, må en ha litt kunnskap om vannkjemi til stede. Vanntester er helt essensielt å ha liggende hjemme.
Kvalitetstester, ikke harry strips og dråper fra f.eks Prodac, er vel anvendte kroner. Vil anbefale dråpetester fra JBL.
En bør også vite hvilke vannverdier en har, og hvilke fiskene skal ha, før en i det hele tatt tenker tanken på diskus.

Når det gjelder filtreringen, er jo større, bedre. Det originale filteret ditt er ikke i nærheten av tilstrekkelig for disse fiskenes behov. Skaff deg ett skikkelig utvendig filter, først som sist.
Minste volum jeg vil anbefale, er eheim 2026 til ditt kar. Det er samme jeg kjører til mine fisk.

Vil også anbefale deg å bruke all tilgjengelig tid på å lese om disse fiskene. Kunnskap er gull verdt!

Forrresten; hvordan er det med fisken i dag, da??
Frank Angell
Forrresten; hvordan er det med fisken i dag, da??

Det skrev han ovenfor, klokka 16:59 :
"Han har desverre tatt kvelden som forventet den discusen jeg tenkte på... synd for var den fineste av alle..."
mona o
[QUOTE=Frank Angell] Forrresten; hvordan er det med fisken i dag, da??

Det skrev han ovenfor, klokka 16:59 :
"Han har desverre tatt kvelden som forventet den discusen jeg tenkte på... synd for var den fineste av alle..."
Viste det var noe jeg manglet; en middagshvil
Får vell bare begynne å snu meg rundt over påske, har fremdeles to røde å en utrolig fin blue diamond svømmende der inne... men 1650 kr for ei pumpe? god damn... det var litt i overkant av hva jeg tenkte. men så den kan drifte opp til 300 og noen liter, så jeg kan jo bringe den videre ved neste investering. hva ligger de på de testene du snakket om da? i pris..
Ta den dimensjoneringen med en, eeehh, kopp vann
Jeg ville ikke brukt filteret til noe over 200L med diskus i.

Når det gjelder pris på filtre; dette er ikke billig, men er vel anvendte kroner. Har selv filtre for godt over 10.000.- og det blir en del flere på sikt, for å si det slikt
Siste innvestering, var en 2080, som med filtermasse koster ikke mindre enn ca 4000 Ser ikke bort i fra at det blir flere av denne på sikt (trenger ett par til slike)

Tester koster noen kroner de også. Om en kjøper i nettbutikk, er de billigere enn i lokal butikk (som alt annet).
F.eks JBL Combi testsett (Ph, Kh, No2, No3 + jern) koster mellom 550.- og 700.-, alt etter butikk. Eneste denne mangler, er Gh-test. Aner ikke hvorfor denne leveres med Fe-test, i steder for mer annvenderlig Gh-test
jaja, ser ut som sommerdekkene må duge en sesong til her nå hehehe!
hva akvariums merker er bra? har skjønt jebo ikke er på toppen akkurat..?
Gøran Askegård
jaja, ser ut som sommerdekkene må duge en sesong til her nå:( hehehe! hva akvariums merker er bra? har skjønt jebo ikke er på toppen akkurat..?

Vet ikke om et møte med fjellveggen er foretrukket fremfor god filtrering? :P
hehe, airbag er tingen nej du sier noe der da, men begynner bli litt dyrt nå...
Gøran Askegård
hehe, airbag er tingen;) nej du sier noe der da, men begynner bli litt dyrt nå...:(

Det kjenner jeg til, kribler i VISA kortet her også når man tenker på hva man skulle hatt av akvarium. Jeg bare opplyser om hvor viktig bra dekk er Ikke all verdens fare om du ikke skal på lengre varme sommerturer dog.

Som Frank sier så er det ikke snakk om noe annet enn 2026 eller tilsvarende i kar med discus. Antall liter per time er litt underordnet da det er filtervolum som er det viktig her. 2026 er perfekt for et 170 180 liter. Jeg kjører med dette i karantenekarret. Der går nå 8 VF Tefe RSG til aklimatisering og opprensk for innvollsparasitter og gjellemark.

Litt modifisering av utblås og innsug så forhindrer man at discusen ligger flatt i karret på grunn av strømmen.

Meget viktig sette seg inn i kravene for discus før man går "live". Ettrehvert blir man roligere slik at man ikke gjør forhastede ting. Ofte er man litt overivrig og prøver for hardt slik at man stresser de opp unødvendig.
Webzoo har Eheim Pro II 2026 Spesial Edition (dvs inkludert filtermasse) på tilbud til 1500 daler. ...da blir ikke dette filteret noe dyrere enn Am-top eller andre etterlignere. Du får jo ikke mange sommerdekk til den prisen! (Hvis du ikke jobber innen bransjen selv da).
hehe, nej det er sant det da, får vell toppen 2 til 1500. å da må jeg vell legge om selv også 1500 er jo ok d da antar jeg, filter masse? er det topmodellen det da?
Spesial edition betegner vel bare at filtermassen er inkludert sånn som jeg har forstått det. Denne serien pumper blir til stadighet anbefalt av de mer erfarene akvaristene her, så det er vel en grunn til det.
Selv sikler jeg etter en 2128 til mine fem discus i 325 literen. Har nye sommerdekk fra i høst på begge bilene; kanskje grunn nok til å bestille bare det!?! hehe
Tilfeldig bekjentskap
© Lisbeth
Reklame for plussmedlemskap