Tilsetter dere vitaminer?

Nå har jeg hatt akvarier i snart 3 år; lest, prøvet, feilet, lært og synes etter hvert jeg får til mye i denne spennende hobbyen! Det som er stilig er at en aldri blir helt utlært! Nå lurer jeg på..... tilsetter dere vitaminer i vannet? Det har jeg hittil ikke gjort, og fiskene er stort sett friske og fine. Mister jo en i ny og ne, og noe av maten blir jo noen måneder gammelt før det er oppbrukt. Bør jeg tilsette vitaminer?
Jeg for min del gir de litt forskjellig grøntfòr i ny og ne men noe annet gjør jeg ikke

Hvilke typer grøntfor fisker liker varierer,men ferske grønnsaker er best.
Hos meg er det kun i diskuskaret at jeg tilsetter vitaminer Har også vitaminer i oksehjertemixen, så her er jeg helgardert.
Ellers får de klare seg med de vitaminer som tilføres via fôret
Da tenker jeg at jeg sparer de pengene, og heller kjøper ny og variert mat som før! Takk for svar)
Har man et tillegg til flakfor burde det gå greit. Jeg bruker røde mygglarver i lake, som mine fisker liker veldig godt. Jeg forer ikke ofte med larvene da... Et par ganger i uka ser ut til å funke greit.
Jeg ble for en stund siden rådet av Frank til å prøve med vitaminer for å styrke fiskenes immunforsvar. Dette var i forbindelse med noe som sannsynligvis var en virussykdom hos skjørtetetra (http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1012&thread_id=17577&message_id=80090#80090).

Nå hender det at ting tar litt(!) tid her i gården, men for noen dager siden bestilte jeg en del forskjellige saker hos Webzoo. Og da slengte jeg like godt på en pakke med Dupla Vit vitaminkonsentrat - det var det produktet de hadde som lignet mest på det jeg ble anbefalt.

Det står beskrevet flere måter å bruke dette på (direkte i vannet eller drypping på fôr) og forskjellige doser for oppstart, sykdom, tilførsel av ny fisk etc.

Jeg bestemte meg for å legge meg på en forsiktig "generell trivselsøkende" linje, og tilsatte tirsdag ettermiddag ca 1 dråpe for hver tiende liter vann i mine tre kar. Dette har jeg da tenkt å gjøre en gang i uken.

I natt våknet jeg - som jeg av og til gjør - midt på natten og satte meg i stua for å ta en røyk. Jeg ble sittende og glo inn i det minste karet, for der stod lyset på. Og så slo det meg at det var da veldig til fargeprakt på guppyene - spesielt hadde hannene fått farger på selve fiskekroppen som jeg aldri hadde lagt merke til før. Altså: Jeg er vanligvis utrolig lite oppmerksom på "ubetydelige endringer". Om dama klipper og farger håret eller om det dukker opp et nytt bilde eller fem på veggen, det kan veldig gjerne gå meg hus forbi - leeenge. Men her hadde det virkelig skjedd noe! Og det var først DA at jeg husket dette med vitaminene - så det var slett ikke slik at jeg studerte fiskene spesielt med dette for øye.

Nå kan det selvfølgelig være andre ting som spiller inn, også, men dette produktet synes så langt virkelig å være verdt kronene!

Og mine fisker burde egentlig ikke ha mangel på vitaminer fra før av. Jeg elsker å gi dem mat - og de skal jo ikke ha så store kvanta. Ettersom jeg må moderere meg på mengdene så varierer jeg maks for å gjøre mest mulig ut av foringen. Så her får de både mygglarver, flakfôr i forskjellige varianter, erter, malletabletter, granulater og tubifex-terninger, for å nevne noe...

Tilfeldig bekjentskap
© Jan Erik Telnes
Reklame for plussmedlemskap