Honninggurami med sorte øyne!

Min ene honninggurami har fått skikkelig sorte øyne, og da mener jeg sort! Pupillen og resten av øyet går i ett! Han flyter apatisk rundt med strømmen og ser døende ut,rett og slett. Er det noen sykdom forbundet med sorte kuleøyne?
Nei det ble avlivning. Orket ikke å se han slik stakkars
Dette lurer jeg også på. Har en guppydame som ikke spiser (tror jeg), beveger seg lite og har helt kullsorte øyne.
Jeg ser også dette i et av guppy karene mine, men jeg er 99,99% sikker på at det kommer og går. Forstår ikke hvorfor de blir sånn. Har ikke hatt guppyer som har tatt kvelden på lenge.
Nå er hun borte. Ja, jeg mener BORTE! Jeg kan ikke se henne noen steder i akvariet. Kan hun ha dødd i løpet av natten og så har de andre fiskene spist henne opp? Det høres fryktelig usannsynelig ut?
Jeg fant henne. Kilt mellom stenglene til sverdplanten. Om hun har blitt sittende fast og ikke hatt krefter til å kome seg løs, eller om hun bare har havnet der etter å ha vandret heden, vites ikke.
Jeg bumper denne tråden. Det var for sent for denne fisken, men dette med sorte øyne lurer jeg på. Hva skyldes det?
Det finnes en soppinfeksjon som ødelegger øyet innenfra, hvor øyet til slutt faller inn. Fisken dør. Om det er dette fisken har, vet jeg ikke, men det var min første tanke. Jeg vet egentlig ikke mer om denne infeksjonen enn at den eksisterer, og at fisken trolig er fortapt når det har gått så langt at det er synlig. Jeg vet ikke en gang hva infeksjonen heter.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap