Hvordan tjene penger?

Hei

Kanskje litt dumt, men alikevell : )
Så:

Jeg er en jente på 13 år, som dere alle vet har jeg akvarium som hobby : D
Min hoppy drives av egen pengbok, som noen ganger kan skape litt kaos..

Jeg har som "jobb" å vaske mamma sin frisørsalong, tjener da 200kr.
Vasker der en gang i månden.
Det er dette som gjør at jeg er oppe å går..

Jeg har tenkt på å henge opp på forskjellige butikker at jeg kan lufte hunder, passe barn, handle osv.
Så skal jeg spørre på de lokale dyrebutikkene om de har lyst på litt hjelp.
Altså vaske og bytte vann i akvariumene deres.

Tenkte kanskje noen av dere har et lite tips på hvordan jeg kan tjene litt exsta : ) ?

Gjør alt for at akvariene skal være oppe å gå

Jeg synes at du skal få vaske to ganger i måneden og dermed tjene dobbelt. All den tid du spare på å lete etter støjobber kan du da benytte til skolearbeid. Dette er en avtale både mor og far burde gå med på.

huff, akkurat nå følte jeg meg skikkelig gammel .
Ja, det var en god ide, mamma gikk også med på den
Så takker deg, du har skaffet mer mere penger!

Jaja, føler nesten at jeg er fattig..:s

Neida Geir, det var et flott forslag!

Noen flere?

Mvh Cassandra
du kan jo gå til din nermeste dyrebutikk og spørre om å få jobbe, og si at du kan veldig mye om akvarium osv. (kan du sikkert bare finen på noe resten hehe).

det er faktisk en av mine ideer jeg har tenkt å bruke vis jeg gidder å dra til dyrebutikken hehe (lat). for foreldra mine er litt leie av å betale alt sammen. og vil ha større kar, noe jeg må betale selv, så jeg må egentlig bare jobbe, som sagt vis jeg gidder hehe.

Jeg skulle gjerne hatt en 13- åring til å rake i hagen, spa litt i beddene og koste uteplassen

Enda en grunn til å få egne barn *knis*

Synes du godt kan henge opp lapper, men du kan jo be moren din spørre om noen av hennes venninner trenger litt hjelp til småting?
Feks vårrengjøring av vinduer?
Hagearbeid?
Da jeg var mindre pleide jeg å klippe plener for hele nabolaget. Tjente ca. 700 i uken + ukelønn, så det ble big buisness og masse akvarieutstyr Men det var slitsomt arbeid til tider.
Takker for forslag

Det var en god ide det å spa i beddene å da bort vistne blader ol ; D
Men da må jeg nå nesten vente til snøen er borte Hehe..

Hadde tenkt til å gå til den dyrebutikken som nettopp er kommet, de var veldig greie, og skulle spesialisere seg på akvarium : D

*Fjo* Det er en jobb å ha akvarium når man er på ungdomsskolen, prøver osv..
Hvert halvår får vi gjennomsnittet på hvordan alle prøve har gått, og gjennomsnittskarater..
Nå etter jul tjente jeg 860kr på det
Bare 4 og 5'ere!

Mvh Cassandra
skjonner ike ossen du får 4 og 5'ere ligger på 2-3'ere jeg, hehe stor forskjell der.

men er enig at det er vanskelig med akvarium når man ikke har jobb man tjener skikkelig på.
Jobber som bare det , har tenkt til å bli dyrlegeassistent eller dyrlege.
Da må man jo ha gode karakterer for å komme inn på de skolene
Gå med avisen (aftenposten) på Søndager denne sommer, da tjener du masse cash fordi du hjelper de faste bud med sommerferien, også er det masse tillegg pga Søndagen og evt natt hvis du orker.

Står du på, kan du fort tjene 3-4.000kr for ca 20 timers arbeid pr mnd.
Noen trenger folk til å vaske stallen sin og stelle hestene.
Da får du også litt samvær med dyr, selv om de er litt større enn de hestene du er vant til fra akvariet
Ja, hadde tenkt på det med avisene, men da blir jeg knyttet til at jeg må være hjemme.
Siden det er i sommerferiern skal jeg bort, og folk kommer hit...

Det er ikke noen gårder her i området, jo noen rideskoler..

Mvh Cassandra
Tja...
Vet om en kjekk liten ting kalt stipend, men da må du i aller første omgang begynne på vgs...
Kesol
Vet om en kjekk liten ting kalt stipend, men da må du i aller første omgang begynne på vgs... ;)

Nå er det ikke slik at alle får stipend, så å vente med å finne seg jobb i tilfelle man får stipend når man begynner på vgs kan være ganske dumt. I tillegg er de fleste arbeidsgiverne opptatt av at man har arbeidserfaring etter at man når en viss alder, så hvis man ikke har noe annet å vise til etter vgs enn at man bare satt der og mottok penger er det veldig mye vanskeligere å få seg jobb den dagen man ikke lenger kan leve på stipend og lønna til mor og far...

Jeg synes det er flott at du prøver å få deg jobb allerede nå Cassandra At du viser arbeidsvilje tidlig gjør at du vil ha mye lettere for å få deg jobb også på et senere tidspunkt. Når det gjelder avisene; de krever vel ikke at du skal kunne jobbe hele sommeren? Eller reiser du bort hele sommerferien? At du kun jobber de ukene du er hjemme må vel la seg gjøre?

Du kan jo også høre med butikker, bensinstasjoner og kiosker i nærområdet om de f.eks. trenger hjelp på varedager eller til småting som rydding i hyller o.l. I tillegg er det sikkert noen av kollegene eller vennene til foreldrene dine som kunne tenkt seg å ha noen til å hjelpe seg med hagearbeidet når den tid kommer. Lykke til!

Kent
Gå med avisen (aftenposten) på Søndager denne sommer, da tjener du masse cash fordi du hjelper de faste bud med sommerferien, også er det masse tillegg pga Søndagen og evt [B]natt[/B] hvis du orker.

Må bare tilføye at barn/ungdom under 18 år ikke har lov til å jobbe nattskift.
Takker for fint svar Judosola : )
Ja, arbeidsvilje er noe jeg har, hehe.
Kjempe flotte forslag.

Ja, kanskje jeg kan jobbe bare når jeg er hjemme : )

Mvh Cassandra

Ps: Tjente faktisk 300kr i går
Bor du litt på landet kan du jo ringe en bonde og høre om å få plukke stein der?
Plukkinga har begynt mange steder, så raska på;D
Nåh.
Når du begynner på vgs vil jeg strengt tatt ikke anbefale deg å ta noen fast jobb, da dette spiser karakterer. Og skal du fortsette i arbeid (som krever noen form for utdannelse) etter vgs/høgskole, tror jeg strengt tatt arbeidskjøperen/-giveren bryr seg mer om karakterer og fravær, enn om du har hatt jobb.
Kesol
Når du begynner på vgs vil jeg strengt tatt ikke anbefale deg å ta noen fast jobb, da dette spiser karakterer. Og skal du fortsette i arbeid (som krever noen form for utdannelse) etter vgs/høgskole, tror jeg strengt tatt arbeidskjøperen/-giveren bryr seg mer om karakterer og fravær, enn om du har hatt jobb. ;)

Fast jobb kan man ikke ha mens man går på skole, men deltidjobb går supert! Tviler på at det er så mange som blir brødfødt av foreldrene sine når de går på vgs uansett - da forbruke gjerne øker en del i disse årene. Lappen, og alt det andre man "trenger". Dessuten er det jo litt greit å være selvstendig.

Man finner selv ut hvor mye man ønske å jobbe, og hvor mye man klarer. Noen synes det er nok med å jobbe etter skolen en hverdag og f.eks annenhver helg, mens andre like å jobbe tre-fire ganger i uke (etter skolen). Riktig det at man ser på fravær og karakterer når man skal begynne å studere høyere, men samtidig er det lurt å ha litt arbeidserfaring å vise til. Jeg kjenner ikke så mange 18-19 åringer som aldri har vært i jobb og fortsatt lever på mnd.lønnen fra mor og far liksom... Finner man en balanse mellom skolegang og jobb, funker det jo supert

Legger til (for å være litt ekstra nerd i kveld): I følge Arbeidsmiljøloven av 4. februar 1977, § 36 første ledd - "Arbeidstiden for personer under 18 år skal legges slik at den ikke hindrer skolegang, eller hindrer dem i å dra nytte av undervisningen". (Hele §36 er forøverig veldig lur å lese )
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Gradin
Reklame for plussmedlemskap