Akvariebenk til 160l: Et gjør-det-selv-prosjekt!

Tenkte jeg skulle beskrive mit lille byggeprosjekt her, jeg skal komme med bilder etterhvert, og så vil jeg gjerne ha kommentarer dersom noen ser at "DETTE blir riv ruskende gæli!!!"

Akvariet er 40 x 40 x 100 cm.
Jeg skal ha det stående mellom spisestue og sofaen, som en slags romdeler. Derfor må jeg bygge en benk som er ganske høy, ca 75 cm, og skikkelig stødig. Den blir 42 cm dyp og 186 cm lang (vil ha plass til andre ting der også)

Dette er planen:
Benkeplater i heltre bøk fra IKEA utgjør topplate og "ben" (sider)
Topplaten er "Numerär" som er 3,8 cm tykk.
Sidene er "Pronomen" som er 2,8 cm tykk.
Jeg setter en sideplate på hver ende, og to imellom med 60 - 50 - 60 cm mellomrom.
I mellomrommene skal jeg sette Faktum overskap (kjøkkenskap) fra IKEA. Disse er 70 cm høye og hhv 60 - 50 - 60 cm brede. Dybden er 37 cm.
Disse vil stive av konstruksjonen en del. I tillegg skal skapenes bakside kles delvis av benkeplater (avkapp fra de andre platene). Dels for å skjule skapenes bakside (det som stikker opp over sofaryggen), dels for å stive av.
Under skapene legger jeg også avkapp fra benkeplatene for å få skapdørene litt opp fra golvet og for å stive av.

Akvariet kommer til å stå ganske nært den ene enden, ikke midt på benken. Det er et rammeakvarium, så det gjør ikke så mye om underlaget beveger seg litt, men jeg tenker å legge under en depronplate i alle fall.

Tror dere det blir solid nok?
Plussmedlem
Det burde gå bra dette, blir spennande å sjå bilde
Nå er det (nesten) ferdig!
Nå er benken ferdig bygget. Det som mangler er å få strøm inn i skapene, og å få nye slanger til den utvendige pumpa til Det største akvariet så jeg får det inn i det ene skapet.
Jeg er VELDIG fornøyd, om jeg skal være helt ærlig!
Sånn ser det ut forfra og på skrå fra siden:

[External Image]
[External Image]

Skapet til høyre er dedikert til akvariesaker og den utvendige pumpa.
Skapet i midten er "farskapet". Der skal far i huset legge inn lys som slår seg på når en åpner døra, speil i bakveggen og her skal drikkevarene stå!
(Må vel sette på barnesikring også, kanskje...!

Det ser ikke helt bra ut på baksiden, men det skal bli MYE bedre når jeg får strømuttak og den utvendige pumpa inn i skapene.
Skal også ha en sånn svart sprømpe for å slame kalber i, utenpå de grønne pumpeslangene, så det blir litt mer diskrét.

[External Image]

Tabber som ble gjort underveis:
Egentlig gikk dette forunderlig bra!
Han som saget benkeplatene for meg var veldig flink, så de var rette og fine.
MEN. De kjøkkenskapene som fyller ut mellomrommene var litt STØRRE enn jeg trodde, så de stakk faktisk OVER "bena".
Dermed måtte jeg legge lister langs kantene og oppå bena. Tror nok disse skapene også skal kunne bære utrolig mye vekt, og vi tok noen stødighetstester før akvariene ble flyttet oppå.
Hvor mye kostet topp og sideplatene? Jeg tenker å lage bord til mitt som skal ha ca målene H:70 * B:35 * L:70.
Det der var en lur idé, Gulli! Kjempeflott!

Men jeg tror jeg ville ha fiksa bedre skjerming til ledningene. ;P
Er ikke kult å få støt i nakken hvis et av karene begunner å lekke... :S
Aggi
Det der var en lur idé, Gulli! Kjempeflott! Men jeg tror jeg ville ha fiksa bedre skjerming til ledningene. ;P Er ikke kult å få støt i nakken hvis et av karene begunner å lekke... :S

Jeg jobber med saken...
Nå i kveld har jeg gjort unna "rørleggerjobben" (Har fått filteret til det største akvariet inn i benken, måtte ha nye slanger), og jeg har kjøpt inn ledninger så det blir elektrikerjobbing til uka. Blir litt sikrere og penere da, ja.
-Og ikke minst så kan treåringen rekke opp til do igjen... Dokrakken hans har stått bak sofaen så filteret hadde noe å stå på!
Som jeg skriver! :

"Skal også ha en sånn svart sprømpe for å slame kalber i, utenpå de grønne pumpeslangene, så det blir litt mer diskrét."

*Himler med øynene* Korrektur er ikke min sterke side.
RunarH
Hvor mye kostet topp og sideplatene? Jeg tenker å lage bord til mitt som skal ha ca målene H:70 * B:35 * L:70.

Du finner det på IKEA.no
Jeg orker ikke finne det for deg nå... Navnet på platene står lengre oppe.
Gulli
-Og ikke minst så kan treåringen rekke opp til do igjen... Dokrakken hans har stått bak sofaen så filteret hadde noe å stå på! :)

Hihihi, var det derfor h*n klarte å holde seg tørr så lenge her om dagen?
Aggi
[QUOTE=Gulli] -Og ikke minst så kan treåringen rekke opp til do igjen... Dokrakken hans har stått bak sofaen så filteret hadde noe å stå på! :)

Hihihi, var det derfor h*n klarte å holde seg tørr så lenge her om dagen?
Ja, nå har han lært å SITTE når han tisser!!! (Ja, det er en han)
Aldri så galt...
Det ble jo en flott benk dette! Og den må jo være enormt solid! Det var kjempesmart å bruke overskap som, ja, skap. Å få pene dører som ikke slår seg, og nøyaktige døråpninger er jo noe av det vanskeligste med selvbygg, men når man gjør det slik blir det helproft. Og skulle man ønske å skifte farge er det jo bare å ta seg en tur til Ikea.
Gulli
Ja, nå har han lært å SITTE når han tisser!!! :) (Ja, det er en han) Aldri så galt...

Nyt det så lenge det varer. 8-åringen min gjorde også det til han fikk beskjed av faren at store gutter står... Så da fikk jeg en til å tørke etter.
Steffen_93
kor mye kom det på??

Jeg husker ikke helt (har vel fortrengt det...), og akkurat nå sitter jeg på en annen pc enn der jeg har "handlelista" som jeg lagde, men det ble nok litt over 2000 kr...
Det er benkeplatene som er så dyre, spesielt når man må ha av de som er litt brede.
Nå var jeg UTROLIG heldig og fikk en kjenning til å sage til benkeplatene, helt gratis. Skulle jeg ha kjøpt dem ferdig tilsaget, eller fått en trevareforretning til å sage for meg, hadde det blitt dyrt.
Disse benkeplatene (heltre bøk) er også så harde og treet såpass "sprøtt" at det hadde vært VELDIG vanskelig å få det til selv med stikksaga!

Polar: Takk! Jo, jeg er fornøyd, og benken står nok til Dovre faller. Nå har den vært i bruk en stund, og ingen ting har slått seg ennå!

...og guttungen har nå blitt så lang at han såvidt får tisset over kanten på do når han står på golvet... :\
Jeg har akkurat oppdaget at benkeplatene mine i stavlimet tre fra ikea har vridd seg litt etter et halvt år med 130 kilo på. Så karene jeg hadde der, kommer definitivt ikke tilbake... Kanskje bortsett fra 30-literen... :S
Oooops! Det hørtes ikke bra ut, Aggi! Har det kommet fukt på dem? Ja... det skal nå godt gjøres å unngå en og annen vanndråpe/skvett ved akvariet uansett...
Jeg får følge nøye med. Jeg har rammeakvarie, så det er jo ganske stødig i seg selv, men det bør jo står jevnt likevel, selvsagt.
Ikke mye vann, nei, men en liten skvett i ny og ne i den enden som vender mot utslagsvasken... :S Benken er godt olja, men ikke lakka...
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap