Artsakvarium for palettene mine ?

Lurer på å sette opp mitt gamle 65l kar bare til palettciklidene mine. Hannen er ganske agressiv selv om de ikke er i lek og jeg tror de ville hatt det bedre for seg selv.

Vet at sandbunn er viktig, like så huler, men hva med planter i et slikt artsakvarie ? Hadde vært morsomt å gjennomføre dette skikkelig-
- og bør jeg ha "triggerfisk" f.eks en liten stim neontetra ?
Høres topp ut med et arts akvarium.Dt blir sør-afrikanske fisker og planter du skal sette sammenda,stemmer ikke det?
Lykke til
Tror ikke du trenger triggerfisk til palettene,men kjøper du en stim fisk gruppe må du ikke kjøpe noen med lange finner.Palettene napper disse.
Hva er et artsakvarium?

Et akvarium hvor man bare holder en art, hvor man prøver å tilby optimale forhold for bare denne. Og det er arten som er fokuset. Eventuelle planter brukes bare som dekorasjon på lik linje med røtter eller steiner.

Palettcikliden kommer fra Afrika, nærmere bestemt Nigeria og Kamerun. Der finner man planter som Anubias, Nymphaea lotus (zenkeri), Aponogeton, osv. Nå var det ikke et biotopakvarium du skulle ha, men et artsakvarium.

Jeg tror ikke du trenger noen "triggerfisk", ettersom palettciklider leker lett når et par først er etablert. Eggene legges i huler, og derfor hadde jeg sørget for å innrede akvariet slik at det er mer enn nok huler.

Lykke til!
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap